2 döda i svensk everestexpedition

Anders M; sa:
Bergklättring är väl lika meningslös idag som på Mallorys tid? Ni som ogillar Everestklättring, ogillar ni även cirkusen runt Kebnekaise Fjällstation? Mont Blanc? Kilimanjaro? Eller är det bara Everestklättringen som är dum?

[Ändrat av Anders M 2007-05-05 kl 11:54]

Jag har bara varit vid Everest så jag kan egentligen bara utala mig om det men kan väl försöka mig på en jämförelse.

- kebnekaise är relativt ofarligt. De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen. Fjällstationen är nog inte välbesökt av människor som saknar fingrar och tår på grund av köldskador.

- kebnekaise är ingen soptip?

- kebnekaise har inget enorm toppavgift som går ned i fickan på en korrupt diktatur. (det kan väl ha förändrats på senare år)

- kebnekaise är inte ett religiöst heligt berg som egentligen enligt normer inte skall röras?

Mao tycker jag jämförelsen är väldigt haltande...
 
Anders M; sa:
carvingkimbo; sa:
Men det är ju en väldig, för att inte säga oerhörd, skillnad på när Mallory myntade det och nu.
Ja, rent tekniskt. Men redan Mallory ansåg att det inte finns någon mening med att bestiga Everest:

The first question which you will ask and which I must try to answer is this; 'What is the use of climbing Mount Everest?' and my answer must at once be, 'It is no use'

Bergklättring är väl lika meningslös idag som på Mallorys tid? Ni som ogillar Everestklättring, ogillar ni även cirkusen runt Kebnekaise Fjällstation? Mont Blanc? Kilimanjaro? Eller är det bara Everestklättringen som är dum?

[Ändrat av Anders M 2007-05-05 kl 11:54]

Nja, det är snarare så att Everest personifierar cirkusen med mer eller mindre oerfarna, okunniga och helt odugliga klättrare som helt enkelt inte borde vara där. Det enda sättet för dem att "klättra" är att jumarera upp och ner för fasta rep, medan guiderna hjälper dem på och av med utrustningen och bärarna springer i förväg och slår upp tält och lagar mat mm.
Vad gäller t ex guiderna i Mont Blanc-området så har de flesta vett och integritet nog att avfärda klienter som inte håller standarden.
På Everest verkar det som om precis vem som helst med tillräckligt stor plånbok kan få ingå i en kommersiell expedition. Jag har inte varit där själv och är uppriktigt sagt inte intresserad av att åka dit heller.

/K
 
Snubben; sa:
De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen.

Det där är inte sant. Fatility rate som du menar är antalet döda jämfört med antalet som nått toppen. Teoretiskt sett kan alla som nått toppen överlevt och resten dött. Det säger inget om hur många som försökt heller. Kan ju vara flera tusen. Bara ett förtydligande.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Snubben; sa:
De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen.

Det där är inte sant. Fatility rate som du menar är antalet döda jämfört med antalet som nått toppen. Teoretiskt sett kan alla som nått toppen överlevt och resten dött. Det säger inget om hur många som försökt heller. Kan ju vara flera tusen. Bara ett förtydligande.

Mvh Micke

Din tredje mening skulle jag vilja att du förtydligade.
 
johankse; sa:
Bollvik; sa:
Snubben; sa:
De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen.

Det där är inte sant. Fatility rate som du menar är antalet döda jämfört med antalet som nått toppen. Teoretiskt sett kan alla som nått toppen överlevt och resten dött. Det säger inget om hur många som försökt heller. Kan ju vara flera tusen. Bara ett förtydligande.

Mvh Micke

Din tredje mening skulle jag vilja att du förtydligade.

Visst. Resten dvs de som försökt men inte nått toppen. Fatility rate säger inget om vilka det är som omkommit. Det jag menade var att om t ex hundra personer fösöker klättra ett berg, hälften när toppen och hälften dör (jag vet lite overkill men lätt att räkna med). Då är fatility raten 100 %. Lika många har omkommit som nått toppen. Men teoretiskt sett kan det var de 50 personerna som inte nått toppen som omkom. Förstår du min poäng?

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Snubben; sa:
De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen.

Det där är inte sant. Fatility rate som du menar är antalet döda jämfört med antalet som nått toppen. Teoretiskt sett kan alla som nått toppen överlevt och resten dött. Det säger inget om hur många som försökt heller. Kan ju vara flera tusen. Bara ett förtydligande.

Mvh Micke


Ehhhh, nej.

Det är ju just Death Zone som är den farligaste biten och egentligen, på vilket sätt menar du att det spelar roll för huvudfrågan?

"The death rate has remained at one death for every 10 successful attempts to climb Everest for many years, the British Medical Journal report states."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/5281344.stm
 
Snubben; sa:
Ehhhh, nej.

Det är ju just Death Zone som är den farligaste biten och egentligen, på vilket sätt menar du att det spelar roll för huvudfrågan?

"The death rate has remained at one death for every 10 successful attempts to climb Everest for many years, the British Medical Journal report states."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/5281344.stm

På vilket sätt tror du att jag menade att det skulle ha med huvudfrågan att göra?

Du beskrev fatility rate på ett felaktigt sätt och jag påpekade det. Ser inget fel med det.

Jag ifrågasatte inte 10% utan att det skulle vara ett faktum att en av tio som nått toppen omkommit. Det kan vara fler det kan vara färre, precis som jag beskrivit i tidigare inlägg.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Det är ju just Death Zone som är den farligaste biten och egentligen, på vilket sätt menar du att det spelar roll för huvudfrågan?

"The death rate has remained at one death for every 10 successful attempts to climb Everest for many years, the British Medical Journal report states."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/5281344.stm

På vilket sätt tror du att jag menade att det skulle ha med huvudfrågan att göra?

Du beskrev fatility rate på ett felaktigt sätt och jag påpekade det. Ser inget fel med det.

Jag ifrågasatte inte 10% utan att det skulle vara ett faktum att en av tio som nått toppen omkommit. Det kan vara fler det kan vara färre, precis som jag beskrivit i tidigare inlägg.

Mvh Micke [/QUOTE]

Ok, duktig idiot.

Det var kanske därför jag skrev TYP.
 
Snubben; sa:
Jag har bara varit vid Everest så jag kan egentligen bara utala mig om det men kan väl försöka mig på en jämförelse.

- kebnekaise är relativt ofarligt. De är inte typ 10 % (när jag var där 25 %)som dör av de som når toppen. Fjällstationen är nog inte välbesökt av människor som saknar fingrar och tår på grund av köldskador.

- kebnekaise är ingen soptip?

- kebnekaise har inget enorm toppavgift som går ned i fickan på en korrupt diktatur. (det kan väl ha förändrats på senare år)

- kebnekaise är inte ett religiöst heligt berg som egentligen enligt normer inte skall röras?
Håller med. Varför åkte du till Everest, när du har så uppenbart ogillar regimen mm? För att Everest är världens högsta berg?

Argumenten för att bestiga Everest är nog samma idag som på Mallorys tid. Men det finns som du skriver många argument för att inte åka dit. Personligen blir jag mörkrädd av beskrivningar över hur människor lämnas att dö medan klättrare passerar på väg upp. Mina tankar går även till sherpan som dog 26 april. Han arbetade i en kommersiell expedition. Undrar hur det skulle kännas att vara med i en expeditionen som råkar ut för dödsfall? Skulle man fortsätta eller avbryta expeditionen?

Flera gamla äventyrare upprörs över dagens Everestklättring. Men var gamla tiders expeditioner med arméer av bärare och medhjälpare bättre än dagens expeditioner?

Själv har jag inte varit vid Everest, bara vid det heliga berget Kebnekaise. Nåja, det var heligt för samerna innan de blev kristna. Även Kebnekaise har råkat ut för många dödsfall de senaste åren, även om det naturligtvis inte kan jämföras med exempelvis Mont Blanc. Eller Everest.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...