Egentillverkade klättergrejer

Re: Re: egna kilar

teoek; sa:
jonas_bard; sa:
lär ju ska finnas hur många varienter som helst på egna kilar. hörde om några fjällräddare här i sverige som brukade använda vajer och en vanlig mutter av olika storlekar.

Hmmm... Jag utgår från att allt alpina räddningsgruppen använder "i tjänsten" är CE-märkt. Hemma gjorda mutterkilar är nog inte godkända. Jag har dessutom svårt att se vad som skulle göra dem bättre än vajerkilar eller hexor.

Inser inte heller vitsen med att göra egna kilar av muttrar, men stålet i muttrar duger nog mycket bra så tillvida att muttern kan anses lika stark som en kil, och det finns ju företag som klämmer ihop vajer, med angivna prestanda, vilket i princip innebär att man kan CE-märka sina egna grejor utan större problem.
 
Tja, det är ju bara att CE märka på, det finns inga regler för CE märkning. Men om du säljer produkten och det händer nått så kan det bli lite jobbigt...
 
Skruvhållare

virror; sa:
Tja, det är ju bara att CE märka på, det finns inga regler för CE märkning. Men om du säljer produkten och det händer nått så kan det bli lite jobbigt...
Precis, jag hatar CE-märkning. Totalt onödigt. Bättre vore med OBEROENDE testinstitut. Tex gamla S-märkningen på elektronik. Bort med CE-märkningen tycker jag.

För egen del har jag byggt egna http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=438&Activite=15&Famille=0&ProduitAssocie=488 men de klarade inte kylan...
 
virror; sa:
Tja, det är ju bara att CE märka på, det finns inga regler för CE märkning. Men om du säljer produkten och
det händer nått så kan det bli lite jobbigt...

Håller inte med. Självklart finns det regler för hur CE-märkning ska göras. Dessutom så innebär ju dessa i praktiken att du tar ansvar för att det inte kan "hända nått" vare sig du säljer produkten eller använder den själv. Det innebär förstås att du ser till att inget ska kunna hända. Händer det ändå en olycka kan du sannolikt visa att det inte berodde på bristfälligheter från tillverkning/konstruktion.

Om sedan CE-märkning är en vettig princip för att "säkerhetsgodkänna" produkter är förstås en annan fråga, men det bygger förstås på att folk inte fuskar eller är inkompetenta.
 
Visst finns det regler för CE-märkningen, men ingen kontrollerar i förväg att reglerna uppfylls. Myndigheterna kontrollerar produkterna som finns på marknaden, de gör stickprov.

Men det är viktigt att vara medveten om att CE-märkningen inte riktar sig till konsument. CE-märkningen riktar sig enbart till myndigheterna och betyder ungefär "Vi som tillverkare anser att vår produkt uppfyller kraven för att få säljas inom EU".

Det är ju så att om en produkt faller under ett direktiv som säger att den skall CE-märkas så är det olagligt att sälja den inom EU. Sätter man på ett CE-märke så är det i alla fall lagligt att sälja produkten. Sen kan man ju ha otur att myndigheterna kontrollerar produkten och upptäcker att den är farlig.

Kolla t.ex. konsumentverkets eller elsäkerhetsverkets hemsidor (de har listor på CE-märkta produkter som har fått försäljningsförbud).
 
OT:
Man kan ju också säga att det är lagligt att köra bil utan nummerskylt. Om man tillverkar en egen så blir det lagligt tills man upptäcks ha föfalskat den...

Beträffande CE-märket så har den som märker en produkt tagit på sig ansvar för att ha gjort en riskanalys, och då försäkrat sig om att alla säkerhetsbriser är undanröjda. För många produkter finns sedan särskilda normer för utformning, dimensionering osv, och det är den som CE-märker som ansvarar för att ALLA tillämpliga normer har följts.

Ett CE-märke innebär alltså att produkten är helt säker om inte märket är en förfalskning. Det finns även krav på att riskanalyser, beräkningar och ritningar ska vara dokumenterade så att man i efterhand kan visa att man gjort det som krävs.

Med klättergrejer tillkommer förstås en potentiell risk för att användaren gör fel med utrustningen, men om inte utrustningen "lurar" användaren att göra fel är detta inte ett produktffel som har med CE-märke osv att göra förstås.

Sen sitter det väl CE-märken på en mängd prylar som inte behöver CE-märkas, och där det rimligen finns tunt underlag bakom märkningen. Det finns dock gott om konsumentprodukter som måste vara CE-märkta vid försäljning i EU.

Detta har dock OERHÖRT lite, om ens något med den här tråden att göra...



[Ändrat av Mezzner 2006-08-14 kl 10:51]
 
Beträffande CE-märket så har den som märker en produkt tagit på sig ansvar för att ha gjort en riskanalys, och då försäkrat sig om att alla säkerhetsbriser är undanröjda.
Njäe, den som CE-märker har inte tagit på sig nåt ansvar för att göra de där grejerna, däremot påstår de att de har gjort dem. Det är en liten, men viktig, skillnad:)

Du som konsument kan aldrig stämma en tillverkare för att de felaktigt CE-märkt en produkt. Det är bara myndigheterna i respektive EU-land som kan "straffa" den som felaktigt CE-märkt en produkt.

Däremot är tillverkaren ALLTID ansvarig för eventuella skador som produkten orsakar, detta oavsett om den är CE-märkt eller inte (produktansvarslagen heter väl lagen om jag inte minns fel).


Tyvärr har media under väldigt lång tid gjort sitt bästa för att ge folk en felaktig bild av vad CE-märket innebär.

I varenda test av produkter skriver de att man ska kolla att produkten är CE-märkt. Det behöver man inte kolla eftersom det är olagligt att sälja produkten om den inte är CE-märkt. Det vore ungefär som att säga att man alltid skall kolla att puben man köper sin öl på har utskänkningstillstånd.

Det man däremot kan försöka kontrollera är om nån oberoende part har testat eller godkänt produkten.
 
Håller med om att det inte finns behov av att kolla efter CE-märket. Det är lika fånigt som när våra kunder frågar om tillverkardeklaration/CE-märke som om det vore ett särskilt krav de ställer på leveransen.

Om någon påtagit sig ansvar gentemot konsumenten eller myndigheten spelar ju förvisso roll om nån vill stämma dem, men det innebär ju inte att man kan strunta i vad man lovar som tillverkare/leverantör. Så på det viset är det ju ändå så att man inte påtagit sig ansvar när man sätter dit märket.
CE-märket kan f ö sättas på av andra än tillverkaren. Som användare finns det dock också fall där du själv ansvarar för att utrustning är CE-märkt av din leverantör - eller att du på egen hand genomför denna.

Det gäller dock knappast konsumentprodukter.

Produktansvarslagen ligger mycket riktigt lite parallellt, liksom att CE-märket i sig inte garanterar att leverantören inte kan ha gjort fel. Dock är det detta ansvar som leverantören har att beakta och oroa sig för när han gör sin riskanalys osv. Har han gjort sin hemläxa korrekt kan han ju plocka fram underlaget och visa att han "fullgjort sina skyldigheter". Vad som händer om allt är korrekt, men det ändå har havererat p g a t ex en slagginneslutning i gjutgods vet jag inte, men risken är väl då stor att man kan anses ha slarvat med kvälitetskontrollen...
[Ändrat av Mezzner 2006-08-14 kl 15:27]
 
Jo, men det jag menade med regler är att du inte behöver få din produkt "godkänd" för att sätta på en CE lapp på den. Det finns ingen garanti överhuvudtaget att en CE märkt produkt skulle vara säker, finns gott om företag som producerar många olika produkter som bara sätter dit en CE lapp, och även om någon av deras produkter "åker dit" så har dom ändå tjänat på det, eftersom dom garanterat fått sålt en hel del av dom redan, plus alla andra produkter som inte blivit kollade.
 
Re: Utrustningsslinga

keffmonst; sa:
Hade lite tråkigt idag mellan pluggandet så jag byggde en utrustningsslinga av ett midjebälte från en gammal sele och lite plattband. sitter grymt skönt och funkar bra!

Tycker mig känna igen den gamla selen som tydligen kom till god nytta. Hahahahaha ... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.