Val av GPS Garmin 60c eller 76c

Hur mycket väger ström?

Härligt med skarpa hjärnor som finner frågorna som ingen i mänskligheten har ställt tidigare.

En möjlighet att finna svaret är att ladda ur ett par batterier, väga dem och sedan ladda upp dem med en noga avvägd dos ström. Slutligen väger man batterierna på nytt.

Tyvärr har jag ingen våg bättre än badrumsvågen, men jag skulle ju kunna försöka med sådär tusen batterier? Nej, jag överlåter experimentet till någon av er andra, gärna hobbes. Hans första experiment var ju berömvärt intressant.
 
Einstein

Låter hälsa från den gode Einstein att energin i ett 2000mAh, 1.5V batteri ung motsvarar massan 0,04 gram.

Nåväl, min 76C flyter laddad med GP 2000mAh uppladdningsbara-även när batterierna är fulladdade!

Vill man som jag ha bluecharts över sthlms skärgård och mälaren, friluftskartan över sthlmsregionen och delar av fjällen samt cityselect samtidigt är det 76 som gäller.
Jag fattar inte varför de inte kan smälla in ordentligt med minne i någon av apparaterna.

/nattsudd
 
56 Mb säkert OK

Loranga; sa:
Nu kvarstår bara frågan jag behöver 115Mb i minne eller om jag klarar mig med 56Mb. Hur mycket tar de olika kartorna upp? Om jag nu ska ut och paddla kortare turer så antar jag att jag bara lägger in det området och om jag sedan skall till fjälls veckan efter är det väll bara att byta ut kartan till det området?

Hej!

Jag använder en 76S med 24 Mb minne för långfärdscykling och jag tycker nog att det är alldeles utmärkt. Jag använder då MetroGuide-kartor. Jag kan tänka mig att du kommer att använda Friluftskartan för paddling och vandring. Dessa tar kanske mer minne i anspråk men å andra sidan rör man sig i ett mer begränsat område så jag tror att 56 Mb är alldeles tillräckligt för dig.

Hälsningar
CGJ
 
Re: Einstein

dexecupen; sa:
Jag fattar inte varför de inte kan smälla in ordentligt med minne i någon av apparaterna.

..eller en minneskortplats?

Nåt annat jag inte kan fatta är; om det nu hänger så på håret om 60CS flyter eller sjunker, så borde det väl inte vara allt för märkvärdigt att SE TILL att den flyter??

/Per
 
Re: Re: Einstein

fson; sa:
Nåt annat jag inte kan fatta är; om det nu hänger så på håret om 60CS flyter eller sjunker, så borde det väl inte vara allt för märkvärdigt att SE TILL att den flyter??
Nej det vore säkert inte alls märkvärdigt men det vore rent ut sagt korkat att göra den större än den behöver vara, och potentiellt skrämma bort köpare som uppskattar att den är kompakt, när man har 76-serien som flyter med marginal.
 
Har just skaffat en 76CS. För kajakpaddling bör den passa utmärkt, den är platt och bör vara lätt att fästa ned mot däcket och knappa på liggande. Horisontellt läge är visserligen inte optimalt för antennen, men det funkar förmoligen bra ändå ute på sjön.

Den är visserligen större än 60C men tar förmodligen ändå inte mer plats i fickan eftersom den mellanskillnaden i volym hos den mindre 60C knappast är tillgänglig pga utförmningen.

Frågan om 60/76 har varit uppe tidigare. Mitt val föll på 76 serien för att den är lättare att sköta med en hand.

Skärmen (hos båda) är tyvärr larvigt liten (exakt halva ytan jmf med en iQue) och åker man fortare än tio knop förstår jag inte riktigt hur man ska hinna med om man vill spontannavigera bland kobbar och skär. Använder man makrören för att "titta framåt" kommer man tillbak atill aktuell postion med Quit - men jag kan inte sedan hoppa tillbaka till markörens tidigare läge utan måste dra markören tillbaka med långsam omritning som följd. På Magellan (NAV6000) kan man hopppa fram och tillbaka mellan postion och markörläge.

För mig som använt C-map på en monokrom GPS är Garmins svenska sjökokortspresentation i Bluechart en besvikelse. Varför varje sten under vatten ska utmärkas med en stor gul bubbla är en gåta. Vektoriseringen förefaller också grövre än hos C-map.
 
Re: Re: Einstein

fson; sa:
Nåt annat jag inte kan fatta är; om det nu hänger så på håret om 60CS flyter eller sjunker, så borde det väl inte vara allt för märkvärdigt att SE TILL att den flyter??

/Per

Då jag inte är säker på om du menar från tillverkningsstadiet eller när man köpt den som slutanvändare ?

om du menar som slutanvändare så finns det små runda korkflöten som används till nyckelringar för båtnycklar mm mm och dessa skulle man ju lätt kunna sätta fast i gpsen så att den garanterat flyter så det är inget större problem.
om du menar tillverkningsstadiet så är jag böjd att hålla med dig. men det är ju upp till tillverkaren att se vad de tror folk vill ha.

Angående fritidskartan så laddar man kartan i form av ett rutnät i GPSen varje ruta är ca 55,5 km hög och 29 km bred och så väljer man vilka rutor man vill ha med sig.
varje ruta tar olika mycket minne beroende på hur mkt information de innehåller
i snitt verkar en ruta ta ca 1,3-1,6 Mb
om man tar hela område 8 så är den på totalt 67,5 Mb
och består av 56 rutor, den minsta är på 68K och den största är på 2,33Mb

Min personliga åsikt är att kartan INTE motiverar det priset som man får ge för den och jag kommer nog inte att köpa fler delar.
En skala 1:100000 känns väldigt stort när man försöker röra sig i skog o mark där det kan vara ganska mycket variation typ skärgård, samt att det är väldigt mycket fel i den iaf i det området där jag bor. vägar som har byggts för ett antal år sedan eller ändrat sträckning som inte är uppdaterade, cyckelvägar som ligger 50 meter ifrån var de i verkligheten finns, hus i vattnet mm mm.
sportmanship skyller på lantmäteriverket, personligen tror jag det är något annat, dvs sportmanship köpte denna karta för dist för länge sedan och har inte uppdaterat kartdatan sedan dess. och nu försöker de suga ut varenda krona ur produkten innan den blir alldeles för gammal. men det är ju bara vad jag tror.
Skärpning, kartor är färskvara !

Har inte köpt vägkartorna ännu, men det kommer nog snart. samma med sjökorten. vad jag har förstått på vänners system så är det en ordentlig skillnad på standarden mot fritidskartan.
 
Re: Einstein

dexecupen; sa:
Låter hälsa från den gode Einstein att energin i ett 2000mAh, 1.5V batteri ung motsvarar massan 0,04 gram.

Rättelese. Energin i ett 2000mAh, 1.5V batteri motsvarar ung massan 1.2*10^-13 kg. Einstein var lite trött igår.
[Ändrat av dexecupen 2005-02-25 kl 12:09]
 
Minne

dexecupen; sa:
Jag fattar inte varför de inte kan smälla in ordentligt med minne i någon av apparaterna.
/nattsudd

Precis, montera en hållare för exempelvis SD-RAM och sedan är det upp till kunden och välja om man vill ha 32 Mb eller 1 GB.
 
Re: Re: Re: Einstein

hobbes; sa:
..om du menar tillverkningsstadiet så är jag böjd att hålla med dig. men det är ju upp till tillverkaren att se vad de tror folk vill ha.

- precis, det var just det som var poängen - hur mycket volym kan egentligen krävas för flytkraften motsvarande "1.2*10^-13 kg" eller vad det nu är?

-Hand upp alla som vill ha en GPS som sjunker..?
 
På tal om vad ström väger, så väger väll ett full laddat batteri lika mycket som ett tomt, eftersom elektronerna förflyttas bara från ena polen till den andra?
 
Re: Re: Re: Re: Einstein

fson; sa:
...hur mycket volym kan egentligen krävas för flytkraften motsvarande "1.2*10^-13 kg" eller vad det nu är?
Den vikten är naturligtvis bara trams. som synes i den här tråden så kan det skilja åtminstone 22 gram mellan olika batterier. Det är då bara mellan de tre olika batterier som vägdes här. En tillverkare måste självklart ha mycket större säkerhetsmarginal än så. Inte nog med att man först måste hitta marknadens tyngsta batterier, man är dessutom tvungna att räkna med att det kan dyka upp betydligt mycket tyngre i framtiden. Med tanke på din indignation redan nu kan jag t.ex. föreställa mig hur mycket just du skulle gnälla om det dök upp en ny batterityp som gjorde att din GPS började sjunka. Därtill har vi risken att ägare använder väskor, halsremmar och annat krafs som riskerar att tynga ner GPS:en. Du kan ju fundera på hur mycket flytkraft som då krävs. Ett tips är att du ganska precis hamnar på den volym som 76-serien har för att en tillverkare skall våga utlova flytförmåga.

Jag tror att just det smidiga formatet är den enskilt viktigaste egenskapen för dem som väljer 60 framför 76.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.