Frågor ang Köp av 60CS fr USA.

Hej,
Behöver lite råd från ngn av er som har lite erfarenhet. Jag är ifärd att beställa en garmin 60 cs fr USA.

1. Vad behöver man kompletera med för att få den att fungera i Sverige. Har förstått att det behövs ett "svenskt basprogram" i apparaten för att svenska kartprogram skall fungera. Vad heter detta basprogram? Var köper man det? Vad kostar det?

2. En kanske känslig fråga men måste man köpa alla kartor som bluechart, friluftskartan och cityselect orginal. Blir ju ganska dyrt. Finns det möjlighet att gå runt det gm att "låna" program fr vänner eller köpa pirat?

3. Tänkte beställa fr http://www.gpsdiscount.com. Finns det ngt billigare alternativ? Brukar man åka på tull och moms om man beställer fr USA eller slipper det igenom?

4. Är det ngn som vill sälja sin gps så jag slipper hela ovannämnda process??!!

Skulle bli mkt tacksam för lite kloka svar.

MVH
Rutger Hammerby
0731-531945
 
rucka; sa:
Vad behöver man kompletera med för att få den att fungera i Sverige.
Man behöver inte komplettera med någonting för att den skall fungera som GPS någonstans i världen.
Har förstått att det behövs ett "svenskt basprogram" i apparaten för att svenska kartprogram skall fungera. Vad heter detta basprogram? Var köper man det? Vad kostar det?
Du har förstått fel. I enheter med kartfunktion (som t.ex. 60CS) finns en grundkarta för respektive världsdel. Grundkartan är en översiktlig karta som inte ersätter utan kompletterar detaljerade kartor. Med en grundkarta för "fel" världsdel så blir skärmen blank när man zoomar ut för att få översikt även om man har detaljerade kartor laddade.

Om man tänker sig att använda autoruttfunktionen (GPS:en kan automatiskt visa vägval) så har man betydligt mycket mer nytta av "rätt" grundkarta men det är alltså ingen nödvändighet för att GPS:en "skall fungera i Sverige". Grundkartan går inte att byta utan man har grundkarta efter var man köpt enheten. Ett alternativ till att köpa i USA är därför att köpa i Danmark, England eller Portugal om man vill ha europeisk grundkarta. Det blir billigare än i Sverige men dyrare än i USA. En annan fördel jämfört med USA är att man inte behöver smuggla.
En kanske känslig fråga men måste man köpa alla kartor som bluechart, friluftskartan och cityselect orginal.
Ja man måste köpa de kartor man vill ha.
Tänkte beställa fr http://www.gpsdiscount.com. Finns det ngt billigare alternativ?
Inte billigare än USA men om man vill ha europeisk grundkarta så brukar dessa vara bland de billigare i Europa:
http://www.aspidshop.com
http://www.sportextreme.com
http://www.gpsw.co.uk
 
Inser nu att jag var lite väl ivrig och korkad som skickade ut denna fråga. Finns redan all information som jag frågat om i tidigare inlägg. Ber om ursäkt. Tänker beställa fr aspid om ingen nappar på att sälja sin gps, vill säga. Hur är det dock med priserna på aspid. Skall man räkna med det pris som står eller det finstilta som anger inkl 19%VAT?
 
Jag tror inte GPS:er berörs av någon strafftull. Om jag förstått det hela rätt klassas GPS:er som 8526 91 90 10 - Enheter till GPS-system med positionsbestämmande funktion, med fn 3.7% tull. Det finns inte med några 8526-nummer i dokumentet från Kommerskollegium.

http://taric.tullverket.se/

Mvh Andreas
 
Det är inte säkert att alla tullverk inom EU behandlar import lika. Jag har köpt Gilssonantenner och andra antenner 3-4 ggr med leverans per post till Belgien från USA dir från Gilsson och aldrig fått någon propå om betalning av moms eller tull även vid värden upp mot 4-5tkr.
 
Tull

När jag köpte min Vista för ca 3 år sedan från USA fick jag betala tull men det blev fortfarande en bra affär. Det borde gälla idag också med den billga dollarn./Jan
 

avslutad210712

Gäst
Köpt en 60CS från USA i april ifjol men kan inte påminna mig att jag betalade någon tull. Det som tillkom var en administrativ avgift till FedEx samt momsen och fraktkostnaden också såklart. Sparade ändock omkring 1700:- jämfört med i Sverige.
 
Tull förekommer inte inom EU.

Tullbestämmelserna är likadana inom EU, samma koder etc. Det är ju därför man har EU liksom ;)

Dock är det ju så att det sitter handläggare på tullen, respektive tullklarerare hos speditionsföretagen, och de gör som alla andra människor - fel ibland. I många fall så hanterar de stora mängder dokument och försändelser per dag. Det är inte alltid så bra utmärkt vad innehållet är. Dataprylar har ju t.ex 0% tull, vilket man kan få saker klassade som om det låter lite datoraktigt på namnet. Vi fick en keps klassad som handmålad träljusstake vid ett tillfälle.

Allt finns på Tullens hemsida, http://www.tull.se där man under "Företag" hittar Taric där man kan söka på tullkoder och tullsatser etc. Dock ett ganska jobbigt söksystem då det innehåller ett antal tusentals olika kategorier och klassifieringar. Man måste veta material in i minsta detalj.


När det gäller moms inom EU så gäller följande:

Lokal moms i avsändarlandet gäller i princip alltid. Denna moms är avdragsgill inom hela EU för alla momsregistreade företag, även om den är lägre än i Sverige eller mot all otänkbar förmodan högre.

Om avsändarföretaget skulle ha en stor försäljning gentemot ett enstaka land så blir det landets moms som gäller. Minns inte exakt gräns men det är typ 300000kr. Så om aspid.com skulle sälja för mer än 300000kr till Sverige så måste de använda svensk moms gentemot svenska kunder. Men det är ovanligt bland internetbutiker att det är såna stora summor gentemot ett specifikt land.

När det gäller "VAT"-köp inom EU, så är ofta företag allergiska mot detta. Anledningen är att det först och främst inte behövs, då momsen ändå är avdragsgill, och framförallt är de allergiska mot detta då det innebär en risk att avsändarföretaget åker på att betala moms om köparen skulle visa sig fuska mot momsreg.nr...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...