Garmin GPSMap 276C och echolod

jonasolof; sa:
Problemet som jag uppfattade det är att om man kopplar gpsmottagarens enda serieport till ekolodets enda serieport så finns ingen port kvar för kommunikationen med datalagringsenheten (PC eller PDA t ex).

GPSen har tydligen två serieportar och ekolodet kan ju också ha det beroende på modell. Hur som helst, utsprungsfrågan gällde om det gick att koppla ekolodsgivare direkt till den aktuella GPSen. Svaret är att det går att koppla ekolodet (hela enheten) med hjälp av NMEA. Någon datalagring var aldrig efterfrågad.

Det finns en hel massa möjliga kombinationer av GPS-plotter-dator-annan utrustning. Är man ute efter just att få både position och djup och kunna lagra denna information är kanske inte den här GPSen det bästa valet. Garmin har även GPS/Sounders som har integrerat ekolod.

Johannes
 
Waypoints på 276C sparas med höjd och djup. Även trackpoints har utrymme för höjd och djup men dessa fält är blanka med min nuvarande mjukvara (2.70)
 
Hej

Någon lös givare kan man då inte koppla direkt till gpsen. Antingen så kan du koppla in en signal från ett befintligt ekolod via nmea för att få upp en djupsiffra i ett datafält. Eller också kan man köpa givare plus en blackbox (låda) så får du en grafisk fishfinderpresentation av bottenprofilen.

Två serieportar??!? Det som finns är en seriell ingång (samma uttag som strömförsörjningen och en usb-port. Obs att få programvaror lyssnar på informationen i usb-porten. Datorer utan serieport brukar man få lägga in speciell programvara som emulerar att usbkabeln är kopplad till serireporten
 
eriol067; sa:
Två serieportar??!? Det som finns är en seriell ingång (samma uttag som strömförsörjningen och en usb-port.
När man tittar på sidan 94 i handboken: http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP276C_OwnersManual.pdf
så ser det defintivt ut som att det finns två olika serieportar (data 1 och 2, båda med in/ut) i kraft/dataanslutningen på 276 C och det överensstämmer också med uppgiften om två serieportar på produktsidan: http://www.garmin.com/products/gpsmap276c/
 
Två serieportar finns det. Dessutom så säger manualen att man kan konfigurera vilken som helst av portarna till vilket kommunikationssätt som helst, dvs. Garmin, NMEA, text osv.

Beträffande "support" från Sportmanship:
Min Garmin iQue är inköpt via företaget jag jobbar på, eftersom min tidigare PDA hade för litet minne (2 MB) för en del applikationer jag ville kunna använda.
Men som företagskund kan jag inte ringa till Sportmanship överhuvudtaget och få någon support. Vår växel är nämligen spärrad för samtal till porrklubbar, "flämt-och-flås"-linjer och andra perversiteter. Med sin prissättningsfilosofi på supportsamtalen har Sportmanship egenhändigt skyfflat in sig själva i samma illustra kategori. När jag ville fråga om något, angående iQuen, fick jag skicka ett mail och be dem ringa upp.
Något som de också gjorde. Tre dagar senare!
Då hade jag redan pratat med en kille på Garmin i USA och rett ut problemet. Samtalet blev dessutom billigare per minut.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-07-29 kl 16:34]
 
eriol067; sa:
Hej

Någon lös givare kan man då inte koppla direkt till gpsen. Antingen så kan du koppla in en signal från ett befintligt ekolod via nmea för att få upp en djupsiffra i ett datafält. Eller också kan man köpa givare plus en blackbox (låda) så får du en grafisk fishfinderpresentation av bottenprofilen.

Två serieportar??!? Det som finns är en seriell ingång (samma uttag som strömförsörjningen och en usb-port. Obs att få programvaror lyssnar på informationen i usb-porten. Datorer utan serieport brukar man få lägga in speciell programvara som emulerar att usbkabeln är kopplad till serireporten

Jo visst kan man det! 276c är enligt Garmins broschyr fullt kompatibel med enheten GSD 20, och presentationen ser riktigt bra ut. När jag däremot skulle köpa denna fick jag via Garmin support i USA veta att 276c nuvarande firmware inte stödjer uppkoppling mot GSD 20 Sonar enheten!!! Men de jobbar på det och lovar att inom kort ska det fungera. Klantigt att distribuera svenska broschyrer innan det "lirar". För intresserade kostar en GSD ca $225 "over there" och en akterspegelsgivare för temp & djup ca $50...

/Jonas
 
absolut ingen givare...

Nej, absolut inte!!!

Men de har de heller inte sagt. Enheten innehåller ingen ekolods funktion utan den måste köpas separat iom GSD 20 enheten + en givare! Fast presentationen och menyer mm. är förberedda för just ekolodsåtegivning...

/Jonas
 
Så här är det!

sådärja; sa:
Hej! någon som vet? :
Säljaren hävder att en echolodgivare kan kopplas direkt till GPS-en.

Jag kan inte hitta info om detta i handbok eller på http://www.garmin.com

Jag trodde att gps'en kunde mata givaren och lyssna samt tolka och presentera ekobilden. Men så är det inte.
Ett separat ekolod med givare måste via NMEA skicka info till gps'en. GPS'en presenterar och sparar djup när waypoints lagras. Jag har ännu inte kollat om en track kan innehålla info om djup. Det vore önskvärd. Det skulle då vara lätt att kartlägga en sjö.

Aktuell fungerande utrustning är nu GPSMap 276C + FishFinder 160.
Gjorde första rundan på sjön i går och imponerades av presentationen av botten, stenar, växter, temperaturändringar och icke minst fisk. En liten abborre fick sätta livet till på detta experiment och hamnade senare på en hårdbrödsmacka.
 
lussekatten; sa:
När jag däremot skulle köpa denna fick jag via Garmin support i USA veta att 276c nuvarande firmware inte stödjer uppkoppling mot GSD 20 Sonar enheten!!
Sedan några dagar finns programvaran version 3.00 ute så nu finns stödet för GSD 20 i officiella program. En hel del andra nyheter finns det där också. T.ex. är detta mig veterligen den första enhet där man höjt antalet proximity waypoints, så nu är det 100 istället för 10.
 
Ser på sci.geo.satellite-nav idag att version 3.00 har buggar. 276 C slocknar tvärt när något pop up fönster kommer. Gäller vägkartor.
 
jonasolof; sa:
Ser på sci.geo.satellite-nav idag att version 3.00 har buggar. 276 C slocknar tvärt när något pop up fönster kommer. Gäller vägkartor.
Det är åtminstone inget generellt fel utan har nog att göra med speciella kombinationer av inställningar. Jag har fått ett antal olika typer av pop up-meddelanden och dessutom automatisk ruttomräkning utan problem.

Däremot hittade jag en bugg när man skall söka på adresser och t.ex. Gårdsvägen visar den inte fr.o.m. beta 2.93.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
spiff74 Radera kartor i Garmin GPSMAP 60 CS? Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
jensbergman Garmin GPSMAP 76S Navigering 1
chuck Garmin gpsmap 76S Navigering 2
rackare Garmin gpsmap 162 Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...