Walker spur

Hej alla,
Har lite funderingar.

Har klättrat en hel del trad och gått en hel del långa tradturer i Norge inklusive Mongejura och Prästen på Lofoten. Är nog solid i norsk grad-6-registret och kommer vanligen upp på 7or,eventuellt med lite slit.....

Har mindre erfarenhet med isklättring men brukar få til några veckor med is varje år.
Har ganska så gedigen erfarenhet från alpina miljöer i form av långa enklare turer och toppturer med skidor. Har gort Matterhorn och Mont blanc på normallederna bla. Hittar runt i Chamonix efter en massa isklätterresor och skidresor dit.

Är i övrigt någorlunda vältränad just nu.....

Har en gammal dröm om att klättra The Walker spur på Grandes Jorasses. Är det någon här som har gjort den? Någon som tycker det verkar vara ett alltför ambitiöst projekt för mig? Någon som har bilder eller topo? Någon som känner till någon annan rute i Chamonix som kan fungera som test-piece inför GJ?
 
Har inte gjort den själv men har klättrat med någon som gjort den. Han och kompisen satt natten igenom med sina ryggsäckar hållna ovanför huvudet för att skydda sig mot stenregnet. För bivackhyllan hade ett utsatt läge och det var ovanligt varmt.
 
Har inte gjort den själv men har klättrat med någon som gjort den. Han och kompisen satt natten igenom med sina ryggsäckar hållna ovanför huvudet för att skydda sig mot stenregnet. För bivackhyllan hade ett utsatt läge och det var ovanligt varmt.

Vet du vilken rute (vad heter det på svenska???????) dom klättrade?
 
För lite mer än ett år sedan var det en artikel i Bergsport om ett par som gjorde Walkerpelaren vill jag minnas. Jag tror den ene av dem var den förre ordföranden i SKF, Magnus nånting...

Med rute menar du antagligen tur eller led.
 
Har en gammal dröm om att klättra The Walker spur på Grandes Jorasses. Är det någon här som har gjort den? Någon som tycker det verkar vara ett alltför ambitiöst projekt för mig? Någon som har bilder eller topo? Någon som känner till någon annan rute i Chamonix som kan fungera som test-piece inför GJ?

Fan vad kul (ursäkta språket)! Nu börjar det ploppa upp lite intressanta saker på utsidan! Ett av mina mål också, kanske vi skall slå oss ihop ;).

För några veckor sedan klättrade jag själv sydkammen på Aig. Noire de Peuterey vilket nog skulle kunna vara en trevlig testpiece om ingen annan misstycker? Den är också 1200 m lång och graderingen är i liknande karaktär fast på lägre höjd. . Här krävs ingen glaciärutrustningen i motsats till Cassin på GJ och erbjuder även en fin nedstigning över östkammen med trevlig routefinding.

Sitter just nu och jämför topoguiderna mellan dem och återigen en fundering från min sida! Kan man enkelt få tag på den rapporten från Bergssport, typ PDF?

Ps. Min egna dröm är Peuterey Integralen!

Edit: En annan led på berget som inte är lika känd men skall vara något av en topplinje är Tronchey kammen som jag fått tips om.
 
Senast ändrad:
Prata med Peter Askulv på Klättermusen (Mr. Klättermus himself). Du kan säkert få svar via deras infomail.
Peter har, såvitt jag minns, gjort både Walkerspur och Peuterey Integrale, och är nog den enda svensk som gjort båda turerna. Han borde kunna vara en bra informationskälla.
 
Ja, vem har inte Walkerpelaren på sin önskelista...får se när man känner sig redo bara

Här (http://www.alpiguide.com/grdjorasses.htm) finns förare på flera GJ-turer om du inte redan hittat den. Annars är väl Voie Cassin med i alla de vanliga chamonixförarna.

F.ö. drytoolade två frassar den i vintras (se senaste vertical). De verkade tycka att de var mkt lättare så.
 
Senast ändrad:
F.ö. drytoolade två frassar den i vintras (se senaste vertical). De verkade tycka att de var mkt lättare så.

Det är ju framtidens melodi vid alpinklättring som jag förstår det, alltså vet man vad man nu måste sätt tiden till under senhösten......

En anna trevlig linje upp, som inte ser alltför mycket trafik, utom denna dagen just, är Hirondelles kammen, med trevliga foton av Matteo - en av superguiderna i Aosta - och han har för övrigt gjort alla de tre klassiska nordväggarna vintertid.

http://web.mac.com/matteogiglio/iWeb/Matteo Giglio/Blog/DFF75EEE-2278-4D94-9BE5-E36DD94CACFA.html

- C
 
En anna trevlig linje upp, som inte ser alltför mycket trafik, utom denna dagen just, är Hirondelles kammen, med trevliga foton av Matteo - en av superguiderna i Aosta - och han har för övrigt gjort alla de tre klassiska nordväggarna vintertid.

http://web.mac.com/matteogiglio/iWeb/Matteo Giglio/Blog/DFF75EEE-2278-4D94-9BE5-E36DD94CACFA.html

- C

Vet du om denna Matteo brukar hålla till i Monte Rosa - Alagna/Gressonay? Tror att jag träffade honom i påskas.
 
Vet du om denna Matteo brukar hålla till i Monte Rosa - Alagna/Gressonay? Tror att jag träffade honom i påskas.

Säkert och jag ser nog att Olov smyger omkring här också ;) Han lade in en trevlig rapport på ett annat klätterforum igår:

Croix des Tetes: Happy birthday - Vallée de l'Arc - ABO (7c max, 7a obbl.)

17 tiri per 600 metri di dislivello (7a obbl.).

6b+, 6c, 7a, 6c, 6a, 6c, 6c, 7a, 7b, 7a+, 6c+, 7b, 6c, 6c+, 6c, 6c, 7c

17 replängder och 600 meter klättring på mer eller mindre sju timmar, alltså snabbare än 30 minuter per replängd på två...

- C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaques Walker Spur v35? Alpin / Bigwall 6
frontier Frendo Spur Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.