Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit?

Bollvik; sa:
Jag förstår inte hur du menar när du säger att det skulle vara mer byråkratiskt. I mina ögon är det jätteenkelt! Han/hon nådde/nådde inte toppen. Sen kan man självklart diskutera vilka som kommit ner också.

Jag menade bara att den instinktiva frågan när det gäller berg för mig är "har någon varit dit upp och återvänt?".

Rent statistiskt sett så kan man såklart definiera många olika kategorier, men det rent känslomässiga förhållandet till berg och bergtoppar bygger (för mig) på frågan om man kan komma dit upp och ta sig hem igen. Hela cirkeln liksom.

Fast jag är medveten om att inte alla andra delar min värdering. :)
 
Undra om jag kapar tråden nu litegrann men varför alltid 8000 ;)

För en månad sedan så besteg Valdostanerna Riccardo och Matteo nordsidan av Eiger (Heckmair) under 10 timmar (nästa snabbaste hittills) och även en dansk för någon vecka sedan.

Några svenskar som pysslar med sådan alpinism? Gjort turen? Nyfiken om det finns några källor överlag över tekniska bestigningar i alperna utförda av svenskar?

- C
 
Har för mig att Patrik Leije har klättrat nordväggen på Eiger. Kommer inte ihåg när eller vilken led. Nån annan kanske vet mer?
 
Per J; sa:
Har för mig att Patrik Leije har klättrat nordväggen på Eiger. Kommer inte ihåg när eller vilken led. Nån annan kanske vet mer?

Patrik Leje och Mikael Sribhadung gjorde den första svenska bestigningen av Eigers nordvägg någon gång i mitten av 1980-talet (minns inte vilket år). Daniel Bidner och Mats Holmgren gjorde den första (och enda) svenska vinterbestigningen av samma tur i mars 1993.

Men, som sagt, detta borde kanske läggas på en egen tråd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.