Rwenzori i Jul/Aug

Tja,

Funderar på att bestiga Rwenzori - "Mountins of the moon" i sommar. Bergskedjan ligger mellan Uganda och Kongo och jag hade tänkt mig försöka mig på högsta toppen, Margarita, på 5100 meter. Vandringen görs i en "circuit" som tar ungefär en vecka. Lägg därtill en eller två toppdagar för att komma upp. Utrustning som krävs är stegjärn, isyxa, rep, sele samt ev någon säkringsgrej, typ kil eller friends.

Nån som har varit där och kan dela med sig av sin erfarenhet? Hur svårt var det? Funkade det bra med tillstånd? Annat?

Nån som vill med ner nu i sommar? För min del passar det bäst nån gång i Juli/Augusti. Tänkte passa på att kolla på lite bergsgorillor och andra djur också.

/Johan
 
Om Rwenzori

hej.
Jag var till Rwenzori i februari 1994 (om jag kommer ihåg rätt). Vi kom dit utan att veta något om berget. Vi hade förberett oss för alla eventualiteter. Vi räknade inte att komma ända upp eftersom ingen av oss var klättrare.
Då vi kom dit blev vi överraskade av hur väl organiserat allt var där. Vi kom i kontakt med Rwenzori mountaineering service (RMS) och de kan du också söka efetr på nätet. Stigarna var bra, om än väldigt blöta ibland. Det fanns stugor att övernatta i med jämna mellanrum efter rutten. Vi stugorna var allt välordnat med träkol att koka med för både guider, bärare och turister.
det kan hända att du måste vänta litet innan du kommer upp på berget eftersom de bara släpper upp ett visst antal vandrare per dag.
Vi träffade ett Holländskt par innan vi startade och de sade att det var lätt att komma upp på toppen. Det lyckas utan klättringserfarenhet. Den utrustning som behövs får man hyra på plats ss. stegjärn, rep.
Jag kom inte ända upp för jag blev rädd vid övergången från glaciär till berg och hade hört att det är svårare att komma ner. För att undvika problem väntade jag 50 m från toppen. Min kompis sade dock att det var lätt klättring som jag nog skulle ha klarat.
Jag har varit på afrikas tre högsta berg och Rwenzori är överlägset det vackraste. Fin natur och jätteväxtlighet. Det är tungt att gå upp dit och tar ganska länge, men då hinner man vänja sig vid höjden bra. Jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha haft huvudvärk en enda gång.
Lycka till med förberedelser,

Olof
 
Hallå, jag har oxå planer på att ta mig till Uganda för att vandra och "klättra" på Rwenzori. Synd att du åker redan i sommar, annars hade vi kunnat ta sällskap. För egen del åker jag iväg sep/okt och blir borta ca 6 mån i Afrika med en hel del vandring/klättring och andra roliga äventyr för att sedan resa vidare till Nepal/Tibet 2-3 mån. Hoppas jag kan få återkomma till dig med när du varit där och få lite tips om området och berget

Benny
 
Hej,

Var där juni-95 och det var molnigt och regn hela tiden. Gummistövlar eller Goretexkängor rekommenderas.
Tuff trek: I äventyrens Stigar så rankar Claes Grundsten vandringen som en 10 av 10 i svårighetsgrad.
Vi bar packningen själva vilket gjorde det extra jobbigt men det fanns bärare.
Lycka till
/Olle
 
Hej, det låter ju riktigt bra tycker jag. Gillar det du skrev om att det var det vackraste av Afrikas berg, Olof. Funderade tidigare på om jag skulle ta Kilimanjaro, men tyckte att det här kändes roligare.

Synd att våra tider inte matchade riktigt Benny. Jag kommer jobba i Sydafrika nu under våren och tar Tanzania och Uganda sen efteråt, så jag är tyvärr inte så värst flexibel. Du får dock jättegärna återkomma sen när jag har varit där. Hoppas på att få en hel del fina bilder också.

Att det är jobbigt ser jag bara som nåt positivt. Gillar att få kämpa lite. Det jag har varit lite mer fundersam över är hur tekniskt svårt det är, men det verkar inte vara några större problem.

Tack för hjälpen allihop!
/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...