Kameran i handen?

Bilden beror mest på fotografen

och mindre på utrustningen.

Men kanske kommer en reaktion på alla dessa snabbfoton med små fickkameror.

Varför inte ta med en laptop som du kopplar till kameran. Montera kameran på stativ dra sladden från kameran till ett mörkt tält där du kan studera bilden på datorns skärm i stället för på en mattskiva bakom det klassiska svarta skynket över huvudet på fotografen.

Så kallad digital storformatsfotografering.

Thure
 
estetdrägg; sa:
Problemet med kompakterna är att man inte kan styra bländare tid och skärpa själv.

Vår har i princip alla funktioner som finns på en bättre systemkamera, inklusive möjligheten att välja mellan bländar eller slutarpreferens.

Visst tar en systemkamera bättre bilder men det är egentligen bara intressant om man ska trycka dem professionellt med högsta kvalitet.

Det är naturligtvis en smaksak. Men för egen del föredrar jag alldeles klart en kompaktkamera av det enkla skälet att när man inte använder den märks den inte. En systemkamera är däremot en ganska tung pjäs. Vi hade ett omfattande nikonsystem med fem nikkorlinser. Till slut använde jag bara en lins, en 500 mm F:1.2, för jag kände inte för att släpa på all vikten.

Per
 
ipg289h; sa:
estetdrägg; sa:
Problemet med kompakterna är att man inte kan styra bländare tid och skärpa själv.

Vår har i princip alla funktioner som finns på en bättre systemkamera, inklusive möjligheten att välja mellan bländar eller slutarpreferens.

Visst tar en systemkamera bättre bilder men det är egentligen bara intressant om man ska trycka dem professionellt med högsta kvalitet.

Det är naturligtvis en smaksak. Men för egen del föredrar jag alldeles klart en kompaktkamera av det enkla skälet att när man inte använder den märks den inte. En systemkamera är däremot en ganska tung pjäs. Vi hade ett omfattande nikonsystem med fem nikkorlinser. Till slut använde jag bara en lins, en 500 mm F:1.2, för jag kände inte för att släpa på all vikten.

Per

Hmm...intresant val av glugg för alla tillfällen...500. Var den inte grymt tung med den ljusstyrkan?

Det som ni hade var inte en klassiskt kompaskt isf utan en hybrid. Men för mig är en motsvarighet till M-läget ett krav.
 
estetdrägg; sa:
skrev:
Hmm...intresant val av glugg för alla tillfällen...500. Var den inte grymt tung med den ljusstyrkan?

Skrev fel, linsen är naturligtvis 50 mm. Den kamera vi använder nu är en digitalkamera, som är allt annat än klassisk. Den har en förskräcklig massa funktioner och tar riktigt bra bilder, samtidigt som den är lätt att bära.

Per
 
500 mm till Canon EOS

ipg289h; sa:
estetdrägg; sa:
skrev:
Hmm...intresant val av glugg för alla tillfällen...500. Var den inte grymt tung med den ljusstyrkan?

Skrev fel, linsen är naturligtvis 50 mm. Den kamera vi använder nu är en digitalkamera, som är allt annat än klassisk. Den har en förskräcklig massa funktioner och tar riktigt bra bilder, samtidigt som den är lätt att bära.

Per


Jag så en kille i somras som hade ett långt vitt objektiv till en Canon EOS. Så jag gick lite närmare, nyfiken som jag var. Brännvidd på 500 mm. Det verkar som om man får tillbaka ynka 5 SEK då man lägger upp 67 kSEK på Scandiniavian photo.

Per Brune
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...