Vilket kök vid elavbrott?

Vill tacka för alla bra och kloka råd och har nu en ganska bra bild av vad jag behöver för kök och då infinner sig ju följdfrågan vad ska jag laga till i köket?

Samma sak här jag vill ha mat som kan lagras länge och inte är krångligt att laga och ändå smakar iaf hyfsat gott, förväntar mig inte någon "cafe opera" kvalitet men det är ju kul om det smakar så man vill äta upp hela portionen.

Valen känns som frystorkat eller konserver på burk så vad är för och nackdelar med de båda och finns det annat att tillgå?

Det är alltså bara för kortare tider så måste inte vara så många varianter utan mera lättlagat och hyfsat gott men mest lagringståligt.
 
Tänk på att oavsett vad du lagrar för mat så kommer du att behöva en plan för att omsätta förrådet om det blir oanvänt, annars står du där med väldigt gamla konserver som kanske inte är farliga att äta men som inte smakar särskilt roligt.

Ska man förvara det i hemmet vill jag påstå att burkkonserver är vettigast. De behöver normalt bara värmas och kan många gånger även ätas kalla om det skulle krisa sig. Det är också betydligt "roligare" mat. Jag har t.ex. inte sett frystorkad pannbiff eller frystorkade köttbullar. Det mest frystorkat tenderar att vara nån slags "gröt".

Konserver hittar du också i vilken livsmedelsbutik som helst, frystorkat är svårare att få tag på och dessutom är det oftast dyrare.

Gå runt i en valfri livsmedelsbutik och titta på vad som finns på hyllorna, d.v.s. strunta i frys- och kyldiskar och titta på torrvaror och konserver. Det finns massor.
 
Frysen

Om det är hemma, är ju djupfryst en logisk lösning. När strömmen går äter man upp frysens innehåll innan det fördärvas. Borde funka i ca en vecka.

/John
 
Senast ändrad:
Angående kolmonoxid och använda gasolkök inomhus.
Försökte leta här svar på fråga om risken för förgiftning
då denna fråga kom upp i annat forum men kunde inte hitta

Citat från en forummedlem där:
"Gäller att vara försiktig med gasol och sånt inomhus och även i tält eller vindskydd, man kan dö av förgiftning. Eldar man med ved i en spis eller har en brasa vid ett vindskydd kan man dö av förgiftning om man inte har koll på elden."

"Lärde mig riskerna med gasol och sånt när jag jobbade inom Försvarsmakten. Och de har koll på hur sånt ska hanteras."

Detta på ett forum där majoriteten känner bara till Trangia spritkök och de
vanligaste gasolköken. Multifuel och fotogenanvändning finns inte deras
värld och dessutom onödigt då de inte har användning för sånt i övrigt
utan bara för att ha i reserv vid strömavbrott.
 
Rådet sörj för god luftväxling när du lagar mat med kök som har öppen eld sprit, fotogen eller gas, kan inte nog upprepas här. Aldrig under köksfläkten.

Som oftast har Peter här praktiska råd om maten konserver. Speciellt nu som hemma uthålligheten skall vara minst en vecka.

go tur
 
Dags för en liten uppdatering då det blivit lite inköp och iaf bättre beredd än förut men en del kvar att göra, valde detta http://www.primus.se/essential-stove-set-1-3l med power gas enklast att hantera och lagra och jag räknar med att det inte blir mer än -10 gr inomhus och då ska det funka.

Har även laddat upp med konserver, dricksvatten, förbrukningsvatten och batterier till olika LED lampor och vad gäller att hålla värmen så finns både kläder och sängkläder lämpliga för detta så känns som grunden är lagd iaf.

Väl medveten om att inte ha brännaren under köksfläkten och att sörja för ventilation när den används, så ska bara bunkra upp med mera konserver och som sagt det finns alltid mat i frysen man kan ta innan det blir förstört så ska iaf inte svälta ihjäl ;-)

Tack alla för bra tips och kloka råd.
 
lite mer prepper light

Jag har också ett litet förråde hemma för eventuella krissituationer (behöver inte vara så allvarligt; vi fick strömavbrott ett par timmar när ungarna var små och hela familjen var magsjuka och det var en upplevelse :) )

Vi har ett FIFO (=First In First Out) i källaren, alltså vi har alltid en extra av spagetti, mjöl, UHT-mjölk, matolja och konserver, sånt som vi ändå använder. När jag använder en burk vita börnor från skafferiet köper jag en ny men ställer den i källaren och plockar upp den äldsta burken därfrån till skafferiet. Föruom att det känns tryggt för krissituationer så får man aldrig slut på havregryn till morgongröten hur mycket chokladbollar än ungarna bakar efter skolan

Jag tycker såklart att mitt sätt är det bästa- man tenderar ju att tycka det- men jag tror verkligen att det är enklare att hålla liv i ett beredskapsförråd om det är mat man ändå äter och tycker om i det. Om man inte tycker det är gott att äta konserverade köttbullar i vardagen är det besvärligare att förnya och underhålla förrådet. Äter man bara hemgjorda köttbullar i vardagen kanske man ska ha lite av sitt FIFO i frysen tänker jag. Alltså se till att det alltid finns lite köttfärs i frysen som man tar ut o steker upp när strömmen försvinner iställert för att ha en köttbullskonserv att ta ansvar för alla år det inte är kris
 
Att fixa vatten (för mat och nödvändigaste hygien) under en veckas elavbrott blir nog en stor utmaning för de flesta som inte bor permanent på landet med egen brunn. Så mycket vatten kan man ju inte rimligen ha infruset i PET-flaskor i ett normalt frysskåp. Något dygn, visst - men inte en vecka+...
[Då förutsätter jag att de som har djupborrad brunn också har ett eget elverk att driva pumpen där nere med - annars så är de landsbygdsborna lika drabbade de med.] Med en grävd brunn, som det går att hinka upp tjänligt vatten ur, klarar man sig rätt länge...

Och att under tre+ månader motstå ett fullskaligt angrepp österifrån (där de vill säkra Östersjömarinens fria tillgång till/genom Öresund) lär med det bortslarvade värnpliktsförsvaret bli en aaaning problematiskt. Avsevärt mer så än en veckas strömavbrott i Storstockholm...
 
Att fixa vatten (för mat och nödvändigaste hygien) under en veckas elavbrott blir nog en stor utmaning för de flesta som inte bor permanent på landet med egen brunn. Så mycket vatten kan man ju inte rimligen ha infruset i PET-flaskor i ett normalt frysskåp. Något dygn, visst - men inte en vecka+...

Vatten går att köpa färdigförpackat i petflaskor och de står sig utan problem i några år, lägger man till några flaskor läsk/lättöl så får man dessutom energi "på köpet". Det är inget stort problem att klorera vatten så det går att förvara i dunkar men petflaskorna är mycket smidigare då man slipper fundera på processen.
 
Men vid Zombieapocalypsen är nog både läsk och petflaskor slut på en vecka. Det är då det blir intressant. Att preppa för en veckas strömavbrott är ju ingen idé.Man kan ju alltid äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...