Primus PrimeTech stove 1.3 L

Hej!

Någon som har ett Primus PrimeTech? Funderar på ett nytt kök och fastnade lite för detta i1.3 liters versionen.

Åsikter om detta? Iom att diamtern är ganska stor så verkar det som att diametern skulle motsvara ett trangia 27 vad gäller stekpanna? Går det få ner en 100 grams gasflaska i köket?

Lagar mestadels mat till mig själv, prioriterar låg vikt. Har redan toppmonterat gaskök, spritkök, vedeldat kök.
 
Jag köpte nyligen ett kastrullset Prime Tech 2,3l och på den har Primus blåljugit om vikten! Enligt specifikationen skulle hela kastrull-paketet väga 450g men i verkligheten väger det nästan 700g. Efter att jag klagat så har Primus uppdaterat informationen och skriver nu på sin hemsida att kastrullerna ska väga 540g. Skälet till att de fortfarande inte kommer upp i 700g är att de endast väger in kastrullerna och struntar i handtag och lock. Hur de har tänkt att man ska använda kastrullerna utan handtag har de dock inte förklarat än.

Se alltså till att väga allting själv innan du slår till för annars kommer du att bli besviken för Primus ljuger så mycket de kan om sina produkter!

Personligen så tycker jag att du gör bäst i att hålla dig till ett toppmonterat kök. Så länge man bara är en eller två personer så fungerar ett sådant utmärkt. Tillsammans med en av Trangias UL-kastruller som kostar 150:- eller så är det inga problem att få ner totalvikten (kök, kastrull och tamoj) under 200g +bränsle. Fantastiskt billigt och bland det lättaste man kan få tag på utan att bli väldigt nördig.
 
Tack för input!

Gissar då att vikten för hela paketet inte stämmer? 727 gram ska det väga. Strax över trangias 27 serie utan kaffekannan. Har ett antal grytor och pannor från trangia, inget fel alls på dessa, har blivit lite bortskämd med regulatorn i mitt jetboil så det var en anledning, att det var snabbt att montera ihop en annan och ffa har jag idag ingen möjlighet att köra med inverterad gasbehållare idag ifall kylan slår till. Vindskydd var också en orsak. Men stämmer inte vikten och att jag får packa gasbehållare och annat utanför paketet så blir det mindre intressant.
 
Perfekt för två

Jag valde detta nya Primuskök (1,3 liters) till sommarens vandring. Sökte ett kök som skulle passa för två och där vi lagar ganska mycket mat och inte bara värmer. Ville inte ha ett toppmonterat kök samtidigt som det skulle vara bränslesnålt. Hittade inte någon annan produkt som svarade lika bra mot dessa krav. En fin detalj är att kastrullen kan sättas i ett högre läge vilket gör det möjligt att småkoka utan att det bränns. Brännaren är mycket bra och är pålitlig även med en minimal låga. Rekommenderas starkt.
 
Oprövat

Trangia 27 gasol är lättare, beprövat, bra.
Primusen har något större kastruller, nyutvecklat, kanske bra.
Det lär inte vara någon större skillnad i gasförbrukning.
Jag köper ett Primus, men jag har ju redan flera T27.
/John
 
Har funderat många gånger på ifall jag ska köpa detta kök. Men varje gång har jag tvekat.

För visst är det så att den kastrull som har värmeväxlare även är nonstick-belagd? Skulle det inte vara bättre om den obelagda hade värmeväxlare iom att det primära syftet med just växlare är att effektivt och snabbt värma vatten?

Optimus har ju växlare på den obelagda kastrullen i sitt Terra He-set och det verkar ju lite mer... logiskt? Eller?
 
Komplicerad botten

Jag har en handfull grytor med flänsar.
Dom är krångligare att rengöra.
Dom sparar lite bränsle, men inte tillräckligt för att kompensera viktökningen.
Dom genererar mer kolmonoxid. Åtminstone om pådraget är så stort att lågan når fram till flänsarna.
Jag föredrar en slät botten och en vid låga, framför flänsar och smal låga. Det ger jämnare temp i botten på kastrullen.
Jag köper det oflänsade 1,3 köket.
/John
 
Flänsar kostar mer än det smakar i de flesta fallen - vart fall på kortare turer - det tar ett tag att tjäna in vikten flänsen ändå ger i form av besparad bränsle.

så, nej den första veckan kan man strunta kylflänsade grytor då man inte når break-even viktmässigt gentemot besparad bränsle förrän efter 5-7 dagar

Har man planer att tvingas använda kök i absid/skydd och tom. inne i tält vid rejält dåligt väder så är inte kylflänsad gryta att tänka på pga. mycket ökade risken för höga CO-halter.
 
Tranga vs flänsar

Jag har fått 40% på flänsgrytor ibland

Då har du nog använt gryta med liten botten utan vindskydd vid jämförelsen.
De tester jag gjort, flänsade grytor mot Trangia. flänsade grytor i Trangia, Ger besparingar på enstaka procent. Om man då alltså kör ekonomifart.
De tester jag läst har kommit fram till liknande resultat.
De bränsleeffektivaste är med integrerad brännare (typ jetboil)
här kan bränslebesparingen uppgå till kanske 15 procent. Jämfört med en Trangia. Själv körde jag inget kök som slog Trangia med mer än 10 procent. Men jag hade bara 4 olika integrerade kök att testa med.
Jag har kört t27 och t25. Vilken av dom som är snålast beror på mängden vatten man värmer.

/John
 
Eta express , den gamla höga lilla 1L mot ickeflänsade likadant kärl var det iaf.Det var inte aĺlltid 40% men minst hälften av det iaf
 
Om man jämför öppna spindelkök, MF brännare med flera så kan man nog redovisa klar märkbar förbättring med flänsad gryta - jämför man med Trangia 25/27 med GB74 gasolbrännare så har skillnaden krympt till väldigt liten - såpass liten att det är svårt att motivera extravikten, kantighet och annan regöringspyssel som kylflänsgrytorna ändå ger.

Man kan också se Trangiakonseptet med gasolbrännare som väldigt effektivt trots planbottnade grytor i jämförelse med mer öppna köksalternativ eller MF-brännare av kopptyp.

vattenvärmare av Jetboil-typ (flänsad gryta ligger runt 5 - 5.5 gram gasol för halvliters uppvärmning och en trangia 27 ligger runt 6.5 gram gasol för samma mängd uppvärmning vatten under likartade förhållande , medans en toppbrännare/spindelbrännare utan fungerande vindskydd kan nå uppemot 9-10 gram gasol för samma halvliter vatten...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.