Kazbek

Är det någon som har erfarenhet från Kazbek eller något av de andra kaukasiska bergen på den georgiska sidan av gränsen?
 
Jag har varit på utflykt från Tbilisi till Kazbegi och övernattat där en natt. Ingen mer vandringserfarenhet därifrån än att gå upp till klostret i Kazbegi. Har även gjort en liknande utflykt till Svaneti (Mestia) men inte vandrat i någon större utsträckning där heller. Vet inte om jag kan vara till någon hjälp? Vad är det för typ av information du är ute efter?
 
Tjena Räkan!
Vi sitter och funderar över nästa sommar och tycker att Georgien och försök att bestiga Kazbek verkar spännande, verkar ligga väster om Kazbegi. Utifrån det, allt du ids och vill skriva kring det praktiska; boende i Tbilisi, transport norröver till Stepantsminda, möjlighet att hyra utrustning till vandringen, vad som inte får missas att se och uppleva då vi är där, mm.
Sjchara och Svanetien verkar ju också riktigt fint, men kanske är bängligare att ta sig till och då kanske man inte flyger in till Tbilisi?
Vad tyckte du om Georgien? Tack på förhand!
/C.O
 
Tjena C.O!

Jag tycker att Georgien är ett toppenresmål och rekommenderar det varmt! Människorna är väldigt utåtriktade och vänliga, maten är fantastisk och likaså naturen är helt otroligt vacker. Folk kan i regel väldigt lite engelska men är ändå väldigt hjälpsamma. I Tbilisi är det dock många yngre människor som pratar bra engelska. Ryska funkar utmärkt överallt.

Vi hittade boende i Tbilisi och Mestia genom AirBnB, boendet i Tbilisi var toppen men utanför Mestia hamnade vi hos någon riktigt shady person så då bytte vi till ett hostel inne i byn Mestia. Även i Kazbegi finns ett helt ok hostel precis vid busstationen samt ett osannolikt snyggt designhotell mitt en denna i övrigt rätt slitna by.

Om man ska resa runt i landet gör man normalt det med små minibussar, marshrutka, som avgår från den centrala busstationen i varje stad/by. De går såvitt jag minns inte direkt på några bestämda tider utan typ när den är full. Det är även enkelt och förhållandevis billigt att hyra en egen minibuss med chaufför för längre sträckor och billigt att åka taxi i Tbilisi. För att ta oss till Mestia åkte vi nattåg (vilket var ungefär det närmaste jag har kommit att sova i fyllecell) till Zugdidi och därifrån marshrutka. Det är nog i regel svårt att lösa transporter förhand men enkelt att lösa på plats upplevde jag.

Området runt Kazbegi är mer åt det karga, kalla och bergiga hållet, medan Svaneti är mer grönskade - också bergigt - men med mycket vattenfall och floder.

Jag har tyvärr ingen koll på möjligheterna att hyra utrustning mer än att jag minns det som att det fanns något eller några ställen runt busstationen i Kazbegi som ordnade olika slags mer och mindre äventyrliga turer runtom så jag gissar att man även kunde hyra utrustning av dem? Jag uppfattade Kazbegi som lite utav ett nav för friluftsliv i området.

Jag skulle säga att ni absolut inte får missa den lokala maten och vinet, att gå upp till klostret i Kazbegi, att ta i alla fall någon dag och se er omkring i de gamla delarna av Tbilisi och de georgiska sulfurbaden. Även om jag inte har någon speciell vandringserfarenhet av Georgien tror jag att det är en utmärkt idé med tanke på hur oerhört vacker naturen är. Bara att åka tåg eller buss igenom landskapet är fantastiskt. Jag tror dock inte att det finns samma kultur av typ uppmärkta vandringsleder där så ni bör nog förbereda er med bra karta och bra planering.

Lycka till!
 
Tack för ditt omfattande och innehållsrika svar, det var riktigt juste. Låter som om mycket kretsar kring Stepantsminda och Kazbegi. Kul med en fyllecell på hjul, det är något som saknas i de flestas CV..
/C.O
 
Har inga erfarenhet av Georgien men skall resa runt där nästa år och bestiga berget Kazbek. Agnieszka Akkus (fb) bedriver expeditioner/guidning runt Turkiet, Georgien m.fl och rekommendera henne varmt för bra kvalitet på resan från flyget, till berget o till flyget för hemresa. Ni får annars ha en trevlig resa om det blir av:)
 
Cyklade i Georgien för fyra år sen. Fint land o god mat. Rekommenderas. Vi tog mashrutka till Kazbegi. Kom ihåg att göra upp om priset innan ni åker.

Kom ihåg att det är kallt i bergen, vi fick köp lite nya kläder i Kazbegi. Det var inte modernt alls, men kul.

Det fanns flera bed and breakfast i Kazbegi m omnejd. Verkade finns en del vandringsturister där. Vi bodde på två omika ställen men tältade även. Engelska funkade väl inte alls men ryska funkade.

Har för mig att det fanns ett guide företag i Kazbegi som verkade hyra ut grejer. Kan ha stått nåt om det i Lonely plants bok ev. Vi var där o letade varma tröjor.

Trevlig resa!
 
Tjena Hannulan!

Tack för de praktiska tipsen med boende, transport och utrustning. Det verkar vara ett spännande resmål. Lite jobbigt att höra att engelska verkar funka sådär. Min ryska är haltande på gränsen till skral med betoning på obetydlig. Faktum är, förutom ’un cerveza, por favor', så kan jag ingenting. Vi får damma av kassettbanden från Hermods.

/C.O
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...