Vindskydd toppmonterat kök

Min skorstenshöjd e begränsad 😁😁 = innerhöjden på kastrullen.. Väldigt viktigt o få in brännare,gas,vindskydd in i kastrullen......typ näst viktigaste kriteriet 😎🤔👍👍
 
Min skorstenshöjd e begränsad 😁😁 = innerhöjden på kastrullen.. Väldigt viktigt o få in brännare,gas,vindskydd in i kastrullen......typ näst viktigaste kriteriet 😎🤔👍👍
Samma här :). Det är därför mitt vindskydd är tvådelat, vilket onekligen krånglar till det litet. Fast jag packar det som sagt mellan kastrullen och grytmysaren.
 
Primus...

Efter att ha använt en del hemmagjorda vindskydd, bla av en lättöl :D...så bestämde jag mig för att sluta krångla till det och köpte ett Primus som passar till i stort sett alla toppmonterade kök.

Det väger 86g och lär inte stjälpa någon packning precis...och en stor fördel med det är att det även "håller" kastrullen på plats.
Samt att man packar det runt kastrullen såsom bilden visar så tar det ingen plats :)!

En sak man ska se upp med om man använder hemmagjorda som är väldigt täta...såsom min ölburksvariant med otillräcklig ventilation, det är att OM man har piezo tändare monterad på köket så smälter plasten ihop till en klump :(!
 

Bilagor

  • IMG_2753.jpg
    IMG_2753.jpg
    29.1 KB · Visningar: 961
  • IMG_2754.jpg
    IMG_2754.jpg
    33.7 KB · Visningar: 940
Efter att ha använt en del hemmagjorda vindskydd, bla av en lättöl :D...så bestämde jag mig för att sluta krångla till det och köpte ett Primus som passar till i stort sett alla toppmonterade kök.

Det väger 86g och lär inte stjälpa någon packning precis...och en stor fördel med det är att det även "håller" kastrullen på plats.
Samt att man packar det runt kastrullen såsom bilden visar så tar det ingen plats :)!

En sak man ska se upp med om man använder hemmagjorda som är väldigt täta...såsom min ölburksvariant med otillräcklig ventilation, det är att OM man har piezo tändare monterad på köket så smälter plasten ihop till en klump :(!
Använder precis samma vindskydd och tycker att det fungerar riktigt bra, sitter bra också 🙂
 
Okej, här kommer mitt sista försök för säsongen. Vindskyddet går upp 3-4cm på kanterna och det är möjligt att höja ännu mer om man skaffar en högre burk eller som i mitt fall, hittar en burk som passar precis utanpå den första första burken och som då kan klämmas fast mot falsen uppe vid kanten och bygga på ytterligare 1dm om man så vill. Med denna lösningen så har jag iaf fått en vindskyddad lösning som väger hälften mot mitt gamla kök (1L trangiagryta, 1L kaffekittel, folielock, tamoj, vindskydd, brännare = 523 gram). Lågan brinner genomskinligt och klart, och det verkar vara bra drag.
Till nästa år ska jag försöka bygga något varaktigt vindskydd (detta kommer börja rosta) i rostfritt som även kan nyttjas som 'fire in the box'. Det kommer bli lite tyngre men eldmöjligheten kanske ändå kan rättfärdiga den extra vikten.
 

Bilagor

  • 20170729_001108_HDR.jpg
    20170729_001108_HDR.jpg
    32.7 KB · Visningar: 851
  • 20170729_001126_HDR.jpg
    20170729_001126_HDR.jpg
    19 KB · Visningar: 854
<offtopic>

Sådan gula primusflaskor har jag inte sett sedan jag var typ ~ 12-13 år på på slutet av 70-talet.

Är det tomma utställningsflaskor för att ta bilderna eller är de 'skarpa' med fortfarande gas i ??

(dessvärre har jag nog inte kvar mina sedan väldigt många år...)
 
<offtopic>

Sådan gula primusflaskor har jag inte sett sedan jag var typ ~ 12-13 år på på slutet av 70-talet.

Är det tomma utställningsflaskor för att ta bilderna eller är de 'skarpa' med fortfarande gas i ??

(dessvärre har jag nog inte kvar mina sedan väldigt många år...)

Jag har två flaskor och det är fortfarande gas i. Jag adopterade flaskorna då mina kollegor skulle slänga dom, gratis gas säger man inte nej till.
 
Biltema har avlånga blå flaskor som brukar passa rätt ok på dessa kök.
Förutom färgen
Tänk på att dom finns med två olika anslutningar på Biltema när ni handlar
 
<offtopic>

Sådan gula primusflaskor har jag inte sett sedan jag var typ ~ 12-13 år på på slutet av 70-talet.

Är det tomma utställningsflaskor för att ta bilderna eller är de 'skarpa' med fortfarande gas i ??

(dessvärre har jag nog inte kvar mina sedan väldigt många år...)

Skamlös trådbump och väldigt offtopic men till mitt försvar vill jag säga att jag hamnade på denna tråden medans jag läste om vindskydd till min lätta toppbrännare inför sommaren.

Men jag har ett par flaskor av den typen hemma, tillsammans med en gammal fin gräshoppa (Grasshopper). Köket fungerar förvånandsvärt bra, men tyvärr är det pensionerat numer då det inte går att köpa nya gasflaskor i rätt dimension och jag inte riktigt har hjärta att använda upp de som jag har kvar. Jag gjorde lite försök att hitta en lösning på problemet med diverse adaptrar och annat men gav upp och köpte ett Trangia gaskök istället. Gräshoppan pryder numer sin plats i hyllan på landet istället.
 

Bilagor

  • 20130804_133359.jpg
    20130804_133359.jpg
    83.7 KB · Visningar: 536
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...