Everest vs Annapurna. Bilder & Info.

Hej.

Jag har lagt upp tva bildspel fran varens vandringar i Nepal...
Everest Trek (33 bilder): http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7289
Annapurna Trek (31 bilder): http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7297

Info Everest...
Om man har tid kan man gora hela omradet i ett svep. Det ger cirka 5 veckors vandring i absoluta varldklass. Starta i Jiri och ga upp till Namche bazaar pa en vecka. Det ar en harlig start i vacker natur och med fa turister. Stanna i Namche i ett par dagar for att acklimatisera, vila och gora dagsturer. Fortsatt sedan till Thame och upp over Renjo La passet. Funkar inte det pga daligt vader kan man ga runt till Gokyo istallet. Gokyodalen ar fantastisk och kan inte bli fel. Lagg flera dagar har och slapa sedan upp ryggsacken for det aventyrliga Cho La passet till Everestdalen dar Everest baslager och toppen Kala Pattar vantar. Jag haller nog Kala Pattar for omradets vassaste vy. Nar Du kanner Dig nojd, ga runt till Dingboche med vy over Pherichedalen vilket ar vackrare an att gora Kongma La passet. Fortsatt upp i Imjadalen till Chhukung Ri innan Du avslutar med nagra dagars vandring ner till Lukla och flyget. Hojdpunkterna i Everestomradet ar vyerna fran Renjo La, Gokyo Ri, Cho La, Kala Pattar och Chhukung Ri. Samt att Namnche Bazaar ar valdigt trevligt.

Info Annapurna...
I Annapurna finns inte lika manga alternativ men det ar langre distanser. Man gar i huvudsak i tre olika dalar, Marsyangdi, Kali Gandaki och Modi Valley. Man kan tacka in allt pa 4-5 veckor. Borja med Annapurna Circuit over Thorung La passet till Muktinath. Ak inte jeep eller minibuss ner till Tatopani som manga gor utan ge Kali Gandaki en chans. Nepaleserna jobbar for fullt med att dra ny led dar vagen inte gar. Ghorepani och Poon Hill ar makalost vackert. Svang sedan over till Annapurna Sanctuary leden genom harliga skogar och upp i Modi Valley till Annapurna base camp. Stressa for tusan inte utan se till att Du bor kvar inne i sanctuaryt tills vadret ar bra en morgon. Knalla sedan ut, garna genom den gamla byn Gandruk. Hojdpunkterna i Annapurna ar vyerna fran Poon Hill och Annapurna base camp. Samt byarna Tal, Chame, Bragha, Kagbeni, Marpha, Ghorepani, Chomrong och Gandruk. Men omradets mest spektakulara stalle ar nog Tilicho Lake. Jag har tyvarr inte varit dar. Leden dit borjar i Manang. Sjon ar ofta istackt men ska vara oppen i juli och augusti om jag forstatt ratt och vid den tiden ar det samre vader langs lederna i ovrigt. Manga vykort fran Annapurna ar tagna vid Tilicho Lake.

Sammanfattning...
Vilket omrade som ar bast beror pa vad man gillar. Men i Annapurna finns det vag i Kali Gandaki och det byggs for fullt i Marsyangdi. Samt att det ofta blaser mycket. Men det ar fortfarande fantastisk bra vandring aven om det antagligen var battre forr. Jag haller dock Everest som bast. Vyerna fran de olika topparna man kan gora dagsturer till ar svarslagna.

Lite ovrigt...
- Basta sasong for bada omraderna ar oktober - november samt mars - april/maj. Regn och blodiglar borjar dyka upp i Modi Valley i maj. Borjan pa december och februari funkar i Everest men blir kallt hogre upp. I oktober ar det fetast med folk, i ovrigt tycker jag att det ar okej.
- Se till att lasa pa om hog hojd om Du inte har vana fran det tidigare. Aven om Du valjer att anvanda guide. Det ar stor risk att guiderna har noll koll, i alla fall de lokala.
- Man maste ha vandringstillstand i bada omraderna, ett sa kallat TIMS-card. Kops i Kathmandu eller Pokhara. Samt att for Everest maste man betala nationalparksavgift och i Annapurna conservation fee. Fixas i samband med att man koper tillstand.
- Mat och bostad finns i varje by sa packningen blir fjaderlatt. Sovsack for minusgrader, varma och vindtata klader samt solkram och solbrillor ar ett maste. Och glom inte extra batterier till kameran eller laddare.

Lycka till...

//Magnus H.
 
Komplement

Nar det galler tidsatgangen for att tacka hela Everest eller Annapurnaomradet sa ar den gemensam. I normal fart tar det ca 4 veckor och i langsamt tempo ca 5 veckor.

Vad betraffar Tilicho Lake i Annapurna sa kan man givetvis ga dit aven om sjon ar istackt. Det kostar nagra dagar extra fran Manang och det finns boende hela vagen sa att man kan se sjalva sjon pa en dagstur. Men det absolut basta ar att ta med talt, kok och mat och pricka in snofall och sjo utan is och snotacke. Det far det bli nasta gang...

Nagot som ar bra att kanna till om man flyger ut fran Lukla ar att flygen ofta stalls in pa grund av daligt vader. Rakna med flera extra dagar i reserv ifall det skulle ske. En eller tva dagars installda flyg ar inte ovanligt. Och det har aven intraffat att flygen inte gar pa en hel vecka. Men har Du 4 extradagar sa ska det nog funka nastan alltid...

//Magnus H.
 
Tack för infon!!

Tack Magnus för din utförliga beskrivning, tror att det är fler än jag som är intresserade av att någongång vandra i Himalaya med omnejd...

Kartor..finns det att få tag på hemmaplan eller köpas över nätet?

//A
 
Håller med föregående talare. Man blir stum av bilderna och dylika resor är nåt som ligger i bakhuvudet, därför tacksamt med dina berättelser !
 
Bra & stimulerande sammanfattning av de två populäraste trekkerna. Jag & flickvän ska knalla runt i Mount Everest i höst och precis då jag började läsa så tänkte jag, shit, vi kan växla till Annapurna eller annat område om man får nya ideer. Så skönt att inte vara låst till ngn specad resa:) Men med dina erfarenheter så ligger Mount Everest kvar som mål!

Mitt "livs mål" har varit att återvända till Annapurna och göra "the circle". Jag var såååå besviken över den nya vägen. Därför får Mount Everest chansen trots att man tvingas gå samma sträckor till stor del.

Jag kan passa på att rekomendera ett annat forum & Nepal kännare som gett oss mkt matnyttigt förutom alla tips här på utsidan.

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/forum.jspa?forumID=16&keywordid=68
http://members.virtualtourist.com/m/50192/6ec/
http://www.yetizone.com/faq.htm

Kartor
http://www.thegreathimalayatrail.org/trail-sections/everest-rolwaling/maps/
http://howadoor.umbra.cz/img/map/Khumbu_Sagarmatha_National_Park_125_000_150_dpi.jpg
 
Senast ändrad:
Hej!

Hur mycket går dom där tillstånden och conservation avgiften på?

Hur högt upp kan man ta sig på Everest och Annapurna? Har hört att det kostar multum att gå upp på toppen på Everest. Men är det gratis att vara i Base Camp och så?

Hur är vandringen där annars? Krävande?

Vad är kostnader för guider och så? Antar att det behövs...

Gillar 14e bilden i Everest albumet. Mäktigt! :)
 
Vandringstillstandet (TIMS) kostar 130 kr.
Nationalparksavgift i Everest kostar 90 kr.
Conservation fee i Annapurna kostar 180 kr.

Vandringen i Annapurna toppar 5416 meter over Thorung La passet. I Everest ar man som hogst ca 5550 meter om man knallar upp pa en av de toppar som finns langs leden. Annars ar Everest base camp den hogsta punkten pa ca 5300 meter. All vandring i Annapurna och Everest inklusive dessa hogre punkter omfattas av tillstanden ovan. Vill man hogre sa snackar vi klattring och da kravs andra tillstand.

Det ar valdigt individuellt hur man upplever en vandring pa hog hojd. Om man ar normalt tranad och tar det lugnt med tid for acklimatisering sa ar det latt. Lederna i sig ar mycket bra. Men om man har ett for knappt schema dar det saknas tid for en bra acklimatisering sa kan man i stallet uppleva det som vansinnigt jobbigt.

Guide behovs inte alls. Det ar busenkelt att hitta och det finns bade mat och bostad med hogst 1-2 timmars mellanrum. Men om man inte har nagon att ga med sa kan man kopa sig sallskap. Eller om man ar mycket intresserad av kulturen eller vill gynna den lokala ekonomin sa ar det ett alternativ. Jag har dock dalig koll pa vad det kan kosta. Men om jag gissar lite sa tror jag att en barare kostar strax under 100 kr per dag och en guide kanske 120-150 kr per dag. Men det ar en chansning som sagt.

//Magnus H.
 
Nagot som ar bra att kanna till om man flyger ut fran Lukla ar att flygen ofta stalls in pa grund av daligt vader. Rakna med flera extra dagar i reserv ifall det skulle ske. En eller tva dagars installda flyg ar inte ovanligt. Och det har aven intraffat att flygen inte gar pa en hel vecka. Men har Du 4 extradagar sa ska det nog funka nastan alltid...
//Magnus H.

Jag och några personer till planerar nu resa till Sagarmatha NP. Läser med intresse din detaljerade information. Det här med inställda flyg låter ju lite oroande. Vi har lagt i 1 reservdag för försenat flyg från Lukla till Kathmandu. Känner du till hur vanligt är det att man får längre förseningar än så?

När det gäller kartor har vi hittat allt vi behöver hos Kartbutiken i Stockholm:
http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php

På deras webbsida verkar de ha färre titlar än i själva butiken. Man kan nog ringa till dem och beställa om man inte har möjlighet att besöka butiken. Försök om möjligt hitta kartor i skalan 1:50 000. Dessa har 40 meter mellan höjdkurvorna, vilket ger en bra upplösning. Våra kartor var inte inplastade så det har vi fått göra själva.

/Hans
 
En fundering... Det rekomenderas av de flesta att växla till Nepal pengar i Kathmandu innan man beger sig ut på treek för bästa växelkurs. Även om det sägs vara mkt ovanligt med brott så känns det lite dumdristigt att bära på kontanter för 20-30 dagar x antal i sällskapet.
Finns det ngt alternativ till kontanter? Tänker då främst på resecheckar men det kanske finns ytterligare alternativ?.

Magnus priser ovan stämmer väl överrens med det jag sett på andra forum. Det finns lite olika typer av bärare, guider, språkkunnighet etc och priserna varierar lite därefter men typiskt brukar 20-25 dollar anges.
 
Flygforseningar
Jag har inte sett nagon statistik pa hur vanligt det ar med flygforseningar. Det kanske finns nagonstans pa natet. Men min egen uppfattning efter att ha flygit 8 ganger samt varit i omradet i over 100 dagar och hort rykten ar foljande: Det vanligaste ar att flyget gar och da pratar vi under de normala sasongerna. Nast vanligast ar att det blir installt 1 dag. Jag gissar att det hander i snitt 2 ganger i veckan. Sen har vi installda flyg 2 dagar i rad och det intraffar nog 2 kanske 3 ganger i manaden. Langre an sa ar ovanligt men det hander ibland. Har man en extradag sa har man goda chanser att fa flyga men det ar ingen rolig vantan. Jag skulle sjalv inte planera sa tajt. Observera att detta ar rena uppskattningar. Om nagon annan sitter pa fakta sa komplettera garna.

Cash
Nar det galler kontanter sa finns det inga bra alternativ tyvarr. Det basta ar att ta med dollar eller euro och vaxla i Kathmandu eller Pokhara. Det finns en atm i Jomsom men den var trasig nar jag passerade. Jag tror det gar att fa ut kontanter i Namche men det ska vara valdigt krangligt.

Packlista Nepal
Neccesar. En pase racker.
- Glasogon
- Glasogonfordral
- Solglasogen (viktigt pa hog hojd. Ska helst tacka sa mycket som mojligt sa att inte sol slinker in pa sidorna.)
- Solglasogonfordral
- Linser
- Linsvatskor
- Mjukkram. Bra att ha da huden blir valdigt torr pa hog hojd och av den starka solen. Ingen stor tub.
- Huvudvarkstabletter. Viktigt och kommer sakert att behovas. Ta med 20 st var. Alvedon vet jag fungerar bra. Man far ofta ont i huvudet pa hog hojd.
- Plaster
- Leukeplast
- Schampo (pyttelite eller sa klipper Ni er superkort innan avresa eller i Kathmandu dar det kostar ca 20 kr)
- Solskydd. Viktigt. Behovs inte sa mycket men ar ett maste i ansiktet. Eventuellt pa ben och armar i borjan ocksa. Hog faktor.
- Solskydd for lappar. Ett stift. Finns att kopa billigt i Kathmandu och i bergen. Hog faktor.
- Toapapper. Finns att kopa men kan pa vissa stallen var himla daligt. Inte dumt att ta med sig 2 rullar hemifran.
- Tandborste
- Tandborsfordral
- Tandkram. Finns sma tuber pa apoteket.
- Vatservetter. Ta med typ 5 st. Ibland gar det inte att tvatta handerna.
- Strepsil. Mycket bra att ha ifall Ni far torrhosta. Racker med 24 tabletter. Kop apotek eller i Nepal dar det ar billigare.
- Nagelsax.

Klader
- Strumpor. 3 par. Ett par for natten lite tjockare. Tva par att ga i sa kan Ni byta efter halva tiden.
- Kangor
- Gympaskor. Jag foredrar gympaskor istallet for sandaler speciellt som toaletterna kan vara ackliga.
- Kalsonger. 3 stycken.
- Langkalsong. For natt. Om Ni behover dem pa dagen sa anvand nattuppsattningen da. Det funkar.
- 2 st Understall overkropp. En for natt. En for dag.
- Funktions t-shirt.
- Varmare funktionstroja att ga i.
- Fleece for kvallar.
- Skalbyxor. Vindtat.
- Skaljacka. Vindtat.
- Mossa 2 st. En for dag en for natt. Jag kor med balaclavor och har en buff tror jag det heter. Ni maste ha nagot som skyddar mot solen i pannan och oronen.
- Shorts att ga i. Inte nodvandigt for alla men jag blir latt varm om benen. Rekommenderas dock for de forsta och sista dagarna.
- Damasker. Inte nodvandigt men jag vill ha dem for att inte fa sten i kangorna.
- Handskar. 2 par. Natt och dag.
- Vattentat pase for nattkladerna.

Planbok Ta inte med en hel planbok, funkar bra med en fryspase.
- Anteckningsbok
- Penna
- Kreditkort.
- Korkort
- Reseforsakring
- Pass
- Kopior pa pass 2 st.
- Passfoton 4 st. Gar att ta billigt pa flygplatsen och i Kathmandu.
- US Dollar. Visumet betalas i USD pa flygplatsen,
- Penningabalte. Bra att ha i Kathmandu men inte nodvandigt pa. Funkar i bergen ocksa och ar latt.
- Flygbiljetter
- Vaccinationskort. Tror inte Ni behover ta nagra vaccinationer.

Foto
- Filmkamera
- Filmkamerafordral
- DV band
- Kamera
- Kamerafordral
- Minnen
- Extra batteri eller laddare. Samma uttag i Nepal som i Sverige.

Utrusting
- Stavar
- Vattenflaskor 2 st enliters nalgene eller liknande. Maste tala kokhett vatten eftersom vi far det hogre upp. 2 st kravs.
- Ryggsack. Jag har en 55-liters vattentat som inte blir full. Har Ni storre sack. Forsok skala sidofickor etc.
- Ryggsacksskydd for regn och smuts.
- Bok
- Handduk snabbtorkande liten. Vi kommer att duscha flera ggr eller tvatta oss i balja. Smidigt om den racker runt midjan.
- Hanglas. Racker om Ni tar med ett for alla 3. Jag har ett. Behovs for att lasa rummet ibland.
- Klocka
- Pannlampa
- Extra batterier till pannlampa. Tar fort slut i kylan och vi kommer nog att gora nagra nattstarter.
- Pase for sopor.

Sova
- Sovsack ner till -7/-9.
- Liggunderlag. Rekommenderas. Det finns sangar men det blir kallt underifran. Racker med ett jattetunt.
- Vattentat pase for sovsacken.
- Orngott. Jag har ett litet och som jag lagger fleecetrojan i pa natten.

Magnus H.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
L.A. Annapurna BC - utrustning Trekking 2
karinkristina Annapurna med astma? Trekking 10
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
desty Vandring Annapurna Circuit Trekking 5
perlowdin Runt Annapurna Trekking 3
perlowdin Trekking till Tilichosjön norr om Annapurna Trekking 0
Gunnar81 West Higland Way och Sile of Skye - bilder Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
camoscio Valle d'Aosta och Valli di Lanzo 2012, bilder. Trekking 3
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...