Is i Skåne?

Någon vet en bra sjö att åka på till helgen (visst borde det ha fryst på tillräckligt då?) som man kan ta sig till med kollektivtrafik? Bör vara i närheten till Malmö/Lund/Dalby ungefär.
 
Någon vet en bra sjö att åka på till helgen (visst borde det ha fryst på tillräckligt då?) som man kan ta sig till med kollektivtrafik? Bör vara i närheten till Malmö/Lund/Dalby ungefär.

Jag var vid Krankesjön i Lunds kommun i helgen, och det såg ut att vara fin is. En del folk var ute och åkte. Dock inte jag själv. Tyvärr går det inte någon buss dit så här på vintern. Man får åka bil till Silvåkra och ta av ner till fågeltornet.

Den betydligt större Vombsjön hade ingen is alls. Blåsten höll den öppen, och det är nog fortfarande så.
 
Någon vet en bra sjö att åka på till helgen (visst borde det ha fryst på tillräckligt då?) som man kan ta sig till med kollektivtrafik? Bör vara i närheten till Malmö/Lund/Dalby ungefär.

Ta buss 165 (Lund-Svedala-Trelleborg) och hoppa av vid Holmeja. Yddingen ligger ett par hundra meter söder om 108:an. Fin och säker is vad jag sett, bortsett från en vindvak vid Lillön.
 
...och nu kommer reklamen ;)

Bli medlem i SIK!
Det kostar bara 100 kr/år.
Då kan du logga in på http://sik.skridsko.net/ och/eller få löpande info via maillistor. Du får massor av tillförlitliga israpporter och färdbeskrivningar, tips om färdkamrater, samt inte minst chansen att samåka från (mest) just Lund-Malmötrakten. För att inte tala om allt trevligt folk man lär känna ;)

Jag är lite kluven till att skriva om aktuellt isläge i ett forum som alla, inkl helt oerfarna skridskosugna, kan läsa.
Vad tycker ni?
 
Tack så mycket för svaren!

Kranke- och häckebergasjön var de som jag själv först kom att tänka på, men som du säger så går det inga bussar dit nu eller så går de bara på vardagar.
Yddinge låter som ett bra alternativ. Det ska jag kolla upp!

Jag har funderat på att bli medlem, men eftersom att jag förmodligen inte kommer att åka särskilt många gånger så känns det lite onödigt. Jag har bara ishockey-skridskor dessutom... Jag tror att SIK tjänar på att det finns viss information om isläget för allmänheten, det gör att fler potentiellt kan bli intresserade och i ett senare läge bli medlem. Om man, som jag, inte vet vart man kan åka så riskerar det endast att vi istället stannar hemma. Om man dessutom inte har någon bil, som jag, så är det ett heldagsprojekt att ta sig ut och det finns oftast ingen möjlighet att förflytta sig speciellt långt. Då vill man helst vara på den säkra sidan så att man inte blir besviken :)
 
(...)Jag har funderat på att bli medlem, men eftersom att jag förmodligen inte kommer att åka särskilt många gånger så känns det lite onödigt. Jag har bara ishockey-skridskor dessutom...
För ganska många år sedan tänkte jag lite som du. Gick omkring och klagade på de vidriga skånska icke-vintrarna. Mitt anti-prylnörd-samvete mådde inte heller bra vid tanken på att skaffa grejor, som jag kanske bara skulle få använda någon gång per år...
Vad jag inte fattade var hur ofta, mycket och enkelt man faktiskt kan åka skridskor här.
Jag vet att det känns som en liten tröskel att komma med i SIK, jag åker också mest privat, men kanske just därför har jag enormt stor nytta av all den info man får via föreningen. 100 kr på ett år tycker jag är ett extremt försumbart pris för alla tipsen, för att inte tala om säkerheten.
(...) Om man, som jag, inte vet vart man kan åka så riskerar det endast att vi istället stannar hemma. Om man dessutom inte har någon bil, som jag, så är det ett heldagsprojekt att ta sig ut och det finns oftast ingen möjlighet att förflytta sig speciellt långt.
För 100 spänn kan du ju fortsätta åka privat, med skillnaden att du vet var du kan göra det, och att du lätt hittar folk som du kan samåka med vid behov ;).
 
För 100 spänn kan du ju fortsätta åka privat, med skillnaden att du vet var du kan göra det, och att du lätt hittar folk som du kan samåka med vid behov ;).

En hundralapp hade varit helt ok för att få tillgång till israpporter, men riktigt så enkelt är det ju inte...?
Nackdelen är att "Osynlig" måste vänta 11 månader med att bli medlem. Dvs ingen åkning denna vintern. Sen tror jag inte man är erfaren efter en introduktionskväll med SIK (inloggningsuppgifter till trots) eller att organiserade turer är säkrare än privata. Säkerheten blir bättre om vi delar kunskap med varann.

Beträffande Yddingen, så har den varit åkbar sen i onsdags förra veckan. Till och med SIK var där i lördags och åkte runt på ett långt led med knappa två meters luckor. Håller isen för det beteendet är det nog ganska lugnt. :)

Häckebergasjön är oxå bra i år. Dock en varning för inloppen i söder där det var ganska tunt. Utloppen i norr verkade bättre även om man gör klokt i att hålla ut.
 
En hundralapp hade varit helt ok för att få tillgång till israpporter, men riktigt så enkelt är det ju inte...?
Nackdelen är att "Osynlig" måste vänta 11 månader med att bli medlem. Dvs ingen åkning denna vintern.
Med den logiken kommer ju Osynlig att stå där med samma "för sent"-insikt nästa vinter också...
Sen tror jag inte man är erfaren efter en introduktionskväll med SIK (inloggningsuppgifter till trots)
Självklart inte, det var ju inte heller det jag skrev.
eller att organiserade turer är säkrare än privata.
Måste väl helt och hållet bero på vem som åker...
Säkerheten blir bättre om vi delar kunskap med varann.
Är inte det precis vad en skridskoklubb gör? Med skillnaden att den info man delar kan antas vara mer pålitlig.
Beträffande Yddingen, så har den varit åkbar sen i onsdags förra veckan. Till och med SIK var där i lördags och åkte runt på ett långt led med knappa två meters luckor. Håller isen för det beteendet är det nog ganska lugnt. :)
De åkte inte var som helst, men det kan man inte veta när man bara tittar på. Yddingen brukar dölja en hel del lurigheter. Till och med i detta exceptionell fina isläge vi haft, var det så sent som i helgen lite tunt på sina ställen, och då inte alls bara vid utloppen.
 
Senast ändrad:
Bra med fri information

Att SIK håller sin information om isläget inom klubben har kanske sina säkerhetsmässiga poänger om man tänker på att de som är mera erfarna ofta åker på isar som är tvivelaktiga för allmänheten.

Däremot tycker jag det är av mycket stort värde om vi på detta forum kan hjälpas åt att tipsa om vilka isar som är säkra och åkbara oavsett vilken nivå av skridskoåkning man sysslar med.
 
Med den logiken kommer ju Osynlig att stå där med samma "för sent"-insikt nästa vinter också...
Varför det? Hen kan gå med vid nästa introkväll. Dvs i december 2012...
Självklart inte, det var ju inte heller det jag skrev.
Men SIK delger israpporter till folk med enda kravet att ha närvarat på en introkväll. Dvs ofta till oerfarna åkare. Själv får jag inte ihop detta med argumentet att SIK av säkerhetsskäl inte vill riskera att oerfarna åkare tar del av deras israpporter? Inkonsekvent i mina öron.
Måste väl helt och hållet bero på vem som åker...
Jag menade generellt.
Är inte det precis vad en skridskoklubb gör? Med skillnaden att den info man delar kan antas vara mer pålitlig.
Inte SIK, de håller informationen inom klubben.
De åkte inte var som helst, men det kan man inte veta när man bara tittar på. Yddingen brukar dölja en hel del lurigheter. Till och med i detta exceptionell fina isläge vi haft, var det så sent som i helgen lite tunt på sina ställen, och då inte alls bara vid utloppen.
Utlopp och inlopp är sällan några större problem på Yddingen varför jag inte nämnde dessa. Häckebergasjön däremot är som jag skrev en annan femma. Jag skulle givetvis kunna fråga var på Yddingen ni valde att inte åka, men av säkerhetsskäl hemlighåller du väl de tunna partierna? ;-)

Jag har inget generellt emot SIK utan ser det som positivt om de hjälper oerfaret folk ut på isen. Däremot köper jag inte deras argument om att hemlighålla israpporter. Men det är givetvis upp till dem hur de väljer att göra.

Fjällfotasjön var åkbar över nästan hela sjön redan i onsdags förra veckan. Litet öppet vatten norr om öarna, men det har antagligen frusit nu. Sundet vid Orön höll redan för en vecka sen. Vill du tillägga nåt om Fjällfota eller håller du tyst om de dåliga partierna av säkerhetsskäl? ;-)
 
Jag håller med om att det inte är dyrt med 100 kr. Men för att kunna åka en gång så är det ganska dyrt. Jag har inte fått mersmak än, och detta blir snarare en liten tripp för att testa på. Om jag inte hade fått information av er så hade jag förmodligen åkt till närmsta och enklaste sjön för att helt enkelt testa. Jag hade alltså inte gått med i SIK utan försökt själv och chansat.

Om jag får mersmak och känner att detta är något jag vill hålla på med så kommer jag givetvis att gå med i SIK om där finns bra israpporter för Skåne. Det blir dock inte denna säsongen då jag varken har pengar eller tillräckligt bra skridskor för att åka kontinuerligt. Det gör ont i fötterna...
 
Dalby Stenbrott

Jag kan rapportera om 2 dm tjock kärnis vid dalby stenbrott idag. Men akta er vid bryggan, det var dykare som sågat upp isen där. Misstänker att dem har märk ut platsen så att ingen går igenom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...