Dagens aktivitet?

Givetvis är det säkerhetsställ med inbyggda ryggskydd jag har.
Köp en riktig ryggskena. Du vill att den sitter på plats när du går omkull. Allt jag sett som varit inbyggt/levererats i ficka i stället har varit riktig skit. Av din beskrivning att döma har du ett ställ som sitter ganska löst. Skenan skall sitta dikt an mot ryggen och måste därför separeras från stället.

Ett hårt skal och ett stötupptagande skikt skall den helst ha. Knox (saknar/saknade det hårda skalet) går också bra, fast de är varma som attan. Ryggen kan man inte slarva med. det krävs ingen hög fart för att man skall slå sönder en kota mot en trottoarkant. En bra skena ger ett begränsat skydd, en dålig insydd skena ger ett sämre skydd.

Vissa saker kompromissar man inte med. Ryggskenan är en sån sak för mig. Man skall inte ha någon övertro på det skydd den ger, men man skall unna sig det bästa som finns att få. Ryggraden är känslig och konsekvenserna av ett brott kan bli mycket svåra.
 
Min potentiellt dyraste löptur hittills...

Planen var att springa drygt två timmar. Enligt yr.no skulle det regna framåt kvällen, men när jag gav mig iväg från parkeringsplatsen vid Lövsta så såg det ganska fint ut. Moln, lagom varmt. Jag var rustad för terrängen med långa tights och en Camelback full med saft och druvsocker. Min nyinköpta HTC Desire låg i en ziplock-påse i midjebältet. Med Cirkus Kiev i öronen sprang jag över ängen och in i skogen. Det höga gräset var vått av tidigare regn, och 15-kmspåret var redan från början lika sumpigt som jag mindes det från förra sommaren. Men - de är ju dragna för längdskidåkning, så det är väl inget att klaga på (förutom att de sällan pistas på vintern).

Iaf. Jag joggade på, parerade hala träbroar över skogsbäckarna, gick ner mig till knäna i lera, sprang genom områden med midjehöga, regnvåta grästuvor, snubblade på trädrötter och skuttade över diken och vattensamlingar. Lyssnade som sagt på P3, tyckte på det stora hela att det var ganska trevligt att springa runt för mig själv, väl medveten om att inte en "vettig människa" skulle ge sig ut just där jag var...

Sen, när jag var där 10- och 15-kmspåren delar upp sig, började det regna. Jag vek in på 15-kmspåret. Det regnade mer och mer, och jag tänkte att nu är det bäst att ziplock-påsen med min HTC håller tätt... Lade dock ingen tid på att oroa mig, det var liksom inget att göra, jag kunde inte ta upp påsen och kolla! Regnet fullkomligt öste ner. Sen började åskan. Det blixtrade och brakade till rakt över skogen där jag sprang. Mindre trevligt.

Någon hade kunnat ta mig för Gollum, där jag sprang hukad mellan tallplantorna över hygget. Vill ju inte få en blixt i skallen. Tänkte att om jag smiter runt som en räv, så skulle jag nog klara mig. Hur ofta får rävar blixten i skallen? Man kan få så många intressanta tankar i skallen när man helt genomblöt springer/skuttar/går/vadar/hoppar runt längs ett "somrigt" längdspår på Frösön i ösregn... :)

Jag hörde att det pep till i mobilen, och visste att det var Anders som undrade hur det gick, var jag var, om allt var ok. Hoppades att han skulle fatta anledningen till att jag inte kunde svara. Ny mobil + ösregn = dåligt. Då var jag ganska nära vägen, raksträckan på Frösön som går förbi flygplatsen. Jag hade lust att försöka lifta hem. Men att stå ute på vägen och vifta när blixtarna kom med bara någon minuts mellanrum kändes inte som nåt bra alternativ, när jag tänkt efter ytterligare någon sekund. Så jag träskade vidare.

Efter 2h 17 min var jag tillbaks vid bilen. Slängde in ryggsäcken i kombiutrymmet, drog fram yllefilten och lade den i förarsätet innan jag körde hemåt. Glad att både jag och HTC:n klarat oss helskinnade genom regnåskvädret.

Anders och Martin hade lagat mat. Någon timme senare sitter jag i vardagsrummet, torr, varm och mätt, med ett glas vin och lyssnar på The Smiths. Svamlar om Dagens aktivitet på utsidan, och lägger ännu en bra kväll på minnet.
 
jobb tills nu men nu blire det en joggingrunda på 45 min och sen en massa matlagning
rotfrukter och fisk! ska komma på en fin efterrätt med!
 
Etapp 1 - Roslagsleden (Testrunda)

Var i helgen ute och testade nya sovsäcken nere vid Käringsjön (Etapp 1 - Roslagsleden)
Kan bara säga att jag INTE vill hoppa ur sovsäcken i morse (söndag) när jag stack upp huvudet ur säcken och kollade termometern. -6.
Sov som en gud hela natten! Så den verkar funka riktigt bra!
// Egis
 

Bilagor

  • IMG_0786.jpg
    IMG_0786.jpg
    184.5 KB · Visningar: 510
  • IMG_0806.jpg
    IMG_0806.jpg
    209 KB · Visningar: 495
  • IMG_0805.jpg
    IMG_0805.jpg
    139.6 KB · Visningar: 516
Höstsolsken

Vi har varit ute och gått idag i en stadsnära park pildammsparken man går tillräckligt långt in känns det som en riktig skog. Köket var med idag, och lilla N 3 år bar sin egen ryggsäck innehållande mellanmålet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    52.1 KB · Visningar: 511
Ute på övning med Missing People, bra sätt att kunna göra nytta av sin vana att vara ute i skog och mark. Kommer att ställa upp på skallgång när det behövs.
 
Återupplivar en gammal tråd, körde Skatåsfemman idag på bra tid sett till nuvarande form :) Googlade "Skatåsfemman" och hittade mina egna gamla inlägg och Stuvarns pepp. Springer du än, Janne?
 
Rolig tråd som jag missat. Bumpar med gårdagens aktivitet.

En halvdags vandringstur på skogsvägar på 12-13 km. Fint väder och strålande sol. Såg 3 fiskgjusar och ett par hjortar. Nån cm is på stora delar av sjön.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...