Miljövänlig packlista

Hej
Jag har precis fått ihop en anständig utrustning och planerar att förpesta planeten och alla fina ställen jag besöker med de kemikalier och microplaster som råkar finnas i min utrustning. Så får det vara.

Men jag kan inte låta bli att leka med tanken på ett rimligt alternativ.

Kan vi få ihop grejer till en helgtur, som inte sprider massa gift omkring sig?

Pluspoäng om de är miljövänliga i tillverkning och går att återvinna men låt oss börja med att inte sprida gift. Man kan ju alltid köpa begagnat..

Varm tröja, underställ etc blir väl hyfsat enkelt.. men tält? Regnställ? Skor? Sovsäck? Liggunderlag?
 
Bomullstält faller direkt då bomullsodling inte är miljövänlig. Ett redan tillverkat bomullstält kan nog godkännas. Ett 2p ryggås enkelväv med stänger och pinnar väger ca 3,8.

go tur
 
Vad är egentligen miljövänligt? Grönlandsinuiterma använde sältarmar som regnkläder med gott resultat. Enda nackdelen ska ha varit att kläderna blev ganska slemmiga av ihållande väta... Frågan är dock hur försvarbart det vore om vi åkte dit och klubbade säl för att masstillverka regnkläder?

Plast är egentligen inte så miljöfarligt, så länge det inte blir microplast eller hamnar på fel ställe. Köper man ett plagg som fäller ut minimalt med plastpartiklar (galon?), lappar och lagar tills det är helt slutanvänt, och sedan återvinner plagget så vill jag påstå att miljöpåverkan blir mycket mindre än alla biologiskt nedbrytbara alternativ.
Jag är en simpel lekman på området, men jag vill påstå att vår tids stora bekymmer är fleecematerial, engångsartiklar och buyoholics. Hade all plast som vi konsumerar återanvänts/inte hamnat på fel ställen, så hade plasten inte haft det dåliga rykte som det nu har fått.
 
Givetvis vore det idiotiskt att byta ut samtliga plastfiber till ett och samma naturmaterial, det blir ju en enorm miljöpåverkan! Bäst är nog att dela upp det på flera olika nedbrytbara material.

Finns det plast som inte är miljöfarligt? Som inte sprider microplast? Framförallt textilfibrer? Det vore ju jättebra, men jag har inte hört talas om någon sådan. Fleece är väl vanlig polyester i ett format som gör att det sprids extra mycket fiber/microplast. Men polyster är väl polyester och det sprider microplaster omkring sig oavsett om det är en sovsäck eller en fleecetröja?

Och kan man ens återvinna kläder? Hur gör man? Åker man till soptippen och slänger dem i plast-containern?

Som med all miljöförstöring så vore det inte något problem om man kunde samla in _alla_ gifter/föroreningar och återvinna dem efteråt. Kolkraft är väl inte heller så tokigt om föroreningarna inte skulle komma ut i naturen =P

Så jag tror nog ändå på ett varierat utbud av naturfiber, i kombination med minskad konsumtion.

Allstå jag tror inte att jag kan ändra något med min konsumtion, detta är bara ett tankeexperiment för skojs skull..
 
Givetvis vore det idiotiskt att byta ut samtliga plastfiber till ett och samma naturmaterial, det blir ju en enorm miljöpåverkan! Bäst är nog att dela upp det på flera olika nedbrytbara material.

Finns det plast som inte är miljöfarligt? Som inte sprider microplast? Framförallt textilfibrer? Det vore ju jättebra, men jag har inte hört talas om någon sådan. Fleece är väl vanlig polyester i ett format som gör att det sprids extra mycket fiber/microplast. Men polyster är väl polyester och det sprider microplaster omkring sig oavsett om det är en sovsäck eller en fleecetröja?

Och kan man ens återvinna kläder? Hur gör man? Åker man till soptippen och slänger dem i plast-containern?

Som med all miljöförstöring så vore det inte något problem om man kunde samla in _alla_ gifter/föroreningar och återvinna dem efteråt. Kolkraft är väl inte heller så tokigt om föroreningarna inte skulle komma ut i naturen =P

Så jag tror nog ändå på ett varierat utbud av naturfiber, i kombination med minskad konsumtion.

Allstå jag tror inte att jag kan ändra något med min konsumtion, detta är bara ett tankeexperiment för skojs skull..

Att matrialåtervinna plast i stor skala är nog svårt - då antalet olika sorters plast är nästan oändligt. I liten skala, t ex att klippa ut lagningslappar ur en gammal jacka, det gör jag själv ibland.
Men energieåervinning (ett finare ord för sopförbränning) används idag i stor skala och med bra rening blir miljöpåverkan i alla fall begränsad.

Är klädesplagget helt kan du ju annars lämna det till någon insamlingsorganisation som lämnar kläderna vidare som just kläder, till mindre bemedlade, inom eller utom landet.

Lycka till med din påverkansminimering!

/Patrik
 
Ett intressant tankeexperiment!
Minska nykonsumtion, så klart och när man skaffar nytt hålla sig till andra material. Men vad är bäst egentligen? Plast finns ju i det mesta och all plast är ju som sagt inte sämst. Men man ska ju i möjligaste mån undvika dålig plast med PFOA och allt vad det heter, och spridning av microplaster.

De material som kan ersätta i olika situationer är trä, metall, ull, bomull, hampa...(Fyll gärna på här...)

Då pratar jag så klart inte bara kläder.
 
Finns inget mijövänligare än att använda de grejer som redan finns och ta med sig allt hem och återvinna på rätt sätt. Köp, byt, låna eller få begagnat.

Att du sprider microplaster eller kemlikalier med din gamla goretexjacka är försumbart. Det är betydligt miljöovänligare att tillverka en ny bomulls- eller annan naturfiberjacka som ska fraktas hit med båt, lastbil eller flyg.
 
Visst klarade man sig i vildmarken utan plaster och avancerade funktionsprylar för 100 år sedan :)

Fortfarande är det ju idag svårt som konsument (oavsett område) att veta vilken påverkan olika material har sett ur alla tänkbara synvinklar. Är det miljövänligt att tillverka så är det kanske långt att transportera eller kortare livslängd. Vissa material är bra om de är gjorda av återvunnet material men kass om det är samma "plasttyp" men nyproducerad osv. Ett visst material eller tillverkningsteknik kan ibland vara acceptabelt ibland inte.

Kanske köper du en shysst jacka med miljövänligt väderskydd som sen visar sig vara dålig funktion och jackan byts ut, det är inte så miljövänligt.

Som andra säger så tror jag att det enda man kan vara rätt säker på är att undvika överkonsumtion, köp inte det du inte behöver och återanvänd. Köp kvaltlitet och livslängd direkt. Sen kan man köpa produkter som uttalat tillverkas av återvunna plaster, "alla" vill ju vara där nu, Marmot med sina "eco"-säckar osv. Köpa närproducerat/svensktillverkat. Köpa från tillverkare som har en uttalad reperationsgaranti (oavsett om det är "garanti" eller något man betalar för), men kan tillverkaren laga en skadad detalj så är det bra. Köpa från tillverkare som på ett eller anant sätt har en långsiktig strategi på att det dom tillverkar görs på ett bra sätt (etiskt, miljövänligt etc)

Att sen konsumera efter alla dessa parametrar är ju något som tyvärr ofta är kostsamt idag, inte alla som kan göra det. Men kanske kan man vara medveten och inte beställa hem random kina-skräp på löpande band heller.
 
Alltså, bara för att försöka komma någonstans.

För diskussionens skull utgår vi från att jag använder begagnade kläder/utrustning och lämnar dem till återvinning när de är utslitna.

Att det är värre att producera nytt än att sprida gifter i naturen med återvunna kläder är säkert rätt, men det är ju inget nytt precis.

Jag är mer ute efter om det öht finns någon möjlighet för en normal komsument att sätta ihop en packning som inte sprider gift i naturen vid användning.

T.ex. en ulltröja jämfört med en fleecetröja. Vid tvätt kan ulltröjan sprida ogiftiga, men syreförbrukande ämnen som kan vara dåliga i allt för hög koncentration. Men jämfört med en fleecetröja så är miljöpåverkan vid användning minimal.

Att tänka på hur dumt det vore att byta ut varje klädesplagg på planeten till ull tar oss inte heller närmare svaret på frågan: finns det friluftsprylar som inte sprider giftiga ämnen omkring sig vid användning?

Inte heller det faktum att det finns värre problem för miljön tar oss närmare ett svar på frågan..

Finns det t.ex. polyseterfiber som är väldigt beständigt och knappt sprider microplast omkring sig? Heter den nått speciellt? Finns någon forskning på det? Nu har även MarkusF antytt att det går att använda syntetiska material och ändå undvika spridning av microplaster. Hur gör en för att undvika det?
 
Jag tänker naturmaterial när jag väljer. Så en lista skulle kunna se ut:

Stövlar i naturgummi
Skor/kängor i canvas eller skinn
underställ i ull
T-shirt i bomull, bambu
Jacka i skinn, TP-X väv (G1000-typ)
Mössa i ull
Handskar i skinn


Med småprylar blir det svårare, men engångsplaster ska ju gå bort. Bestick borde gå att ha i trä eller metall,
 
Det är ju svårt att välja något som är vänligt och bra i hela kedjan, men om oron är störst för vad plagget sprider "efteråt", ex mikroplaster, ja då är det ju som sagt främst plagg i Polyester och Akryl som skall undvikas. En tält eller en plastkåsa är nog inte superproblematisk eftersom det är primärt tvätt av plaggen (tydligen 4 första tvättarna) som är största problemet. Dvs att det via tvättprocessen hamnar i havet för eller senare.

Men väljer man naturmaterial skall man ha klart för sig att man i många "natrumaterial" ändå kräver en extremt tung kemisk framställningsprocess (men visst man slipper släppa ut mikroplast)

Ex. Bambu:
"Bambuträdet växer snabbt och det krävs inga bekämpningsmedel för att odla det. Oftast är det färdiga materialet i tyg bambuviskos och för att tillverka det krävs stora mängder kemikalier, ungefär 5,5 kilo för ett kilo viskostyg. Då används bland annat koldisulfid som är mycket giftigt och som kopplats till nedsatt fortplantningsförmåga och fosterskador. Viss bambu görs till textil genom en process som är bättre för miljön, då kallas det lyocell (se nedan)."

Bomull är ju som någon skrev extremt tungt besprutat i odling istället, även om man väljer ekologisk bomull har du problmet med kemisk hantering i processen för själva textilframställningen och senare. Då skall man välja plagg som är "bra miljöval" ur hela kedjan

Merinoull har problem med tveksam djurhållning osv
 
För att svara lite på den konkreta frågorna du hade på slutet så har jag inte hört om polyesterfiber som är mer beständigt, även slät polyester (dvs inte luddigt som i fleece) är ett problem med mikroplaster om man får tro det man löser

Man kan skilja på konstfiber, och naturfiber. De flesta konstfiber är ju syntet och mer eller mindre alltid plast/petroleum på ett eller annat sätt. Alla kanske inte släpper mikroplaster, ingen aning. Sen kan man ju ha konstfiber på naturmaterial, dvs där materialet inte har en helt naturlig fiber lämplig för textil från första början

Här finns lite mer

http://www.sverigeskonsumenter.se/vad-du-kan-gora/konsumera-medvetet/schysstare-klader/

http://www.sverigeskonsumenter.se/stilmedveten/kategorier/fakta/materialskolan/

https://www.naturskyddsforeningen.se/syntetplagg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...