Klubbarna desinformerar om säkerhet

Problemet är väl blöta och kalla fingrar, eller fungerar det med fodral trots det? Lösningen är annars en knapptelefon (kontaktkort räcker, egentligen inte ens det för nödsamtal) som förvaras i vattentätt fodral.
 
Problemet är väl blöta och kalla fingrar, eller fungerar det med fodral trots det?

Min erfarenhet är att det fungerar dåligt. Jag brukar ha min mobiltelefon i ett fodral vid paddling och erfarenheten är att det är svårt att hantera telefonen i kajaken pga att touchskärmen fungerar sämre med blöta kalla fingrar och plastfodralet kan få kondens vid kyla som försämrar sikten. Vid nedkylning försämras koordineringen och det blir svårt att träffa rätt på skärmen.

Mobiltelefonen är bra till mycket annat under färden som hålla kontakt med anhöriga, larma 112, fotografering/video, navigering och loggning av turen.
Att larma 112 från en vak tror jag kräver en betydligt enklare terminal. Det får inte vara typ 20% chans att klara av att hantera en nödsändare.

Nödbloss kanske skulle övervägas?
 
Jag tänkte att informationen i gårdagens inlägg #187 skulle få tala för sig själv. Att var och en får fundera och dra sina egna slutsatser.

Jag återkommer med mina egna funderingar kring isolyckor i allmänhet utan att fokusera på förra säsongen. De handlar liksom era om 112.
 
låter direkt olämpligt att fippla med telefonen nör man har några få minuter innan man domnar av.

Inget man ens rekommenerar om man vält med kajaken sommartid och inte kommer upp. Har för mig nån från Utsidan som redogjorde för det misstaget för längesen. Han började fippla istället för att rädda sig.
 
Dessutom är de flesta mobiltelefoner fortfarande inte vattentäta. Flera Iphone och Samsung är det och någon enstaka av annat märke finns också. Vattentäta fodral kan vara en lösning men då blir det genast klumpigare.

Många av Sonys Xperiamodeller är också högt IPklassade, men som sagts tidigare tror jag det är svårt att ringa, särskilt med an touchskärm då man ligger i vattnet och det tar tid tills hjälp anlänt.

/Patrik
 
Gammal tråd. Blev fascinerad igår när jag såg en hel ryggsäcksmaffia komma på isen. Jag säger inte att det är dåligt med ryggsäck för det vet jag inte men det ser väldigt obekvämt ut. Personligen tycker jag nog en flytväst är lite enklare att bara slänga på sig än att hålla på och packa en ryggsäck. Eller en sådan här väst

Jag tycker också det är lite lustigt att man landat just i att en stor jävla rycksäck är det man "ska" ha. Fattar konceptet med torra kläder och grejer. Men ska man åka på isar man besökt innan tycker jag det känns en aning overkill. Är man vekligen osäker måste väl en torrdräkt vara bättre än en ryggsäck?

Några tankar från en helt oorganiserad ensamåkare.
 
Gammal tråd. Blev fascinerad igår när jag såg en hel ryggsäcksmaffia komma på isen. Jag säger inte att det är dåligt med ryggsäck för det vet jag inte men det ser väldigt obekvämt ut. Personligen tycker jag nog en flytväst är lite enklare att bara slänga på sig än att hålla på och packa en ryggsäck. Eller en sådan här väst

Jag tycker också det är lite lustigt att man landat just i att en stor jävla rycksäck är det man "ska" ha. Fattar konceptet med torra kläder och grejer. Men ska man åka på isar man besökt innan tycker jag det känns en aning overkill. Är man vekligen osäker måste väl en torrdräkt vara bättre än en ryggsäck?

Några tankar från en helt oorganiserad ensamåkare.
Vilken torrdräkt eller flytväst rymmer lunch och rastplagg?
 
Vilken torrdräkt eller flytväst rymmer lunch och rastplagg?

Om jag ska ha med något brukar det gå ner i min anorak. Typ en kaffepanna eller vattenflaska eller nåt. Men visst, de flesta av mina sjöar är inte så stora så det brukar väl inte bli så långa turer. Men jag ser ibland folk med väldigt stora ryggsäckar på sjöar man åker runt på en halvtimme. Det gör mig lite förundrad. Men inget fel med det men jag tycker det är så skönt att bara spänna på sig skridskorna och åka. Ispik är den viktigaste säkerhetsutrustningen för mig men använder alltid isdubbar såklart.
 
När jag skrinnar är det ryggsäck med grenrem, lina och hela konkarongen som gäller för min del. Men den är liten. Endast 26 liter så rymmer precis det man ändå måste ha med utan att störa så mycket. Packa lätt funkar ju även på isen. Får lite extra lyftkraft av en tredjedels liggunderlag som spänns fast utanpå.
När det är isfiske är det tvärt om. Stor pulka med grill, folköl, 12 spön, isborr, beteshink osv. Dobbar och uppblåsbar flytväst som säkerhet. Och en kastlina i pulkan.
 
När jag skrinnar är det ryggsäck med grenrem, lina och hela konkarongen som gäller för min del. Men den är liten. Endast 26 liter så rymmer precis det man ändå måste ha med utan att störa så mycket. Packa lätt funkar ju även på isen. Får lite extra lyftkraft av en tredjedels liggunderlag som spänns fast utanpå.
När det är isfiske är det tvärt om. Stor pulka med grill, folköl, 12 spön, isborr, beteshink osv. Dobbar och uppblåsbar flytväst som säkerhet. Och en kastlina i pulkan.

Aa, är man van vid det är det väl bra. Men om jag åker 1-2 timmar på samma is jag jag åkte för två dagar sen tycker jag inte jag behöver nåt alls så. Eller vad är det man måste ha?

Ja isfiske är en helt annan grej. Då är det ju mest grejer som vinner :) Jag har oftast flytjacka. Har ju varit en hel del snack bland fiskare de senaste åren om att en flytoverall inte är så säker som kanske vissa tror.
 
Med tanke på ditt första inlägg här ovan har jag en känsla av att du nog gör som du vill oavsett vad någon annan säger är rätt eller säkrast. "Ryggsäcksmaffia", "väldigt obekvämt", "en stor jävla ryggsäck", "overkill", "hålla på och packa" tyder på att ryggsäck inte är nåt du tänker ha på dig när du skrinnar oavsett. Min mormor vägrade ha bilbälte när hon satt i baksätet. Dom körde ju mestadels långsamt och på små vägar. Och det gick ju bra. Hon dog inte i en trafikolycka utan av ålder.

Med "måste ha med" syftade jag på att jag personligen gärna vill ha vatten, nåt att sitta på, förstärkningsjacka, gärna fika, första förband, kniv, näsdukar osv. Och det oavsett vilken friluftsaktivitet jag utför och hur länge. För mig hör det till och adderar bekvämlighet och en bättre upplevelse när jag tar mig ut. Och därmed följer ryggan med och kan lika gärna agera säkerhetsattiralj.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...