Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OK, alpin stil = Jag bär själv med mig grejorna och klättrar efter hand. Anvädner ofta jsälv uttrycket "alpin start" för tidiga morgnar.
Expeditionsstil: Jag sätter¨upp rep, basläger och har bärare till hjälp

Men sen blev jag lite lat och orkade inte läsa hela boken du reffade till så jag undar om någon kan sammafatta kapsylklättring - om man nu kan äversätta det så?

/Patrik

Men så googlade jag lite och hittade denna sida som beksriver kasylandet som bigwall och bo i portaledge:
http://www.pioletsdor.com/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=266&lang=en

/Patrik
 
Haha, nej jag kommer nog inte ens upp på skalan som äventyrare. Jag är bara intresserad, och när jag diskuterar detta så återkommer flera person till utsidans forum. Finns det flera svenska plattformar med liknande diskussioner?
Jag är absolut inte arg, snarare förundrad.Uppfattar du mig som arg?
Nej nej, jag uppfattar inte dig som arg... men du använder själv uttrycket "arga alpinister", och själv tycker jag att de inte är arga, utan diskuterar precis som du...

Men helt ärligt, om samma situation skulle uppstå i t ex ultralöpning (mitt tidigare exempel) så tror du att man inte skulle se samma reaktioner?

Det jag undrar lite över är hur du kan tycka att det är just alpinister som är kapabla till detta... Det är mänskliga reaktioner, inget annat... Det är märkligt att du just inriktat dig på alpininister som uttrycker detta, du tycks inte vilja acceptera att detta är helt standard reaktioner som skulle uppstå i vilken annan sport/aktivitet som helst om situationen var annarlunda... och istället för att bemöta detta så gör du som en politiker, riktar in dig på speciealla delar av argumenten och ställer vidare frågor... Därför undrade jag om du var en av dessa... men det ser ut som du har haft med några av dem att göra enligt tidigare inlägg? Jag misstänkte att det var något åt det hållet, det är inte bara vanlig nyfikenhet, din uppfattningen är bildad av att du är "på deras sida".
 
Nej nej, jag uppfattar inte dig som arg... men du använder själv uttrycket "arga alpinister", och själv tycker jag att de inte är arga, utan diskuterar precis som du...

Men helt ärligt, om samma situation skulle uppstå i t ex ultralöpning (mitt tidigare exempel) så tror du att man inte skulle se samma reaktioner?

Det jag undrar lite över är hur du kan tycka att det är just alpinister som är kapabla till detta... Det är mänskliga reaktioner, inget annat... Det är märkligt att du just inriktat dig på alpininister som uttrycker detta, du tycks inte vilja acceptera att detta är helt standard reaktioner som skulle uppstå i vilken annan sport/aktivitet som helst om situationen var annarlunda... och istället för att bemöta detta så gör du som en politiker, riktar in dig på speciealla delar av argumenten och ställer vidare frågor... Därför undrade jag om du var en av dessa... men det ser ut som du har haft med några av dem att göra enligt tidigare inlägg? Jag misstänkte att det var något åt det hållet, det är inte bara vanlig nyfikenhet, din uppfattningen är bildad av att du är "på deras sida".

För att förtydliga. Ja, jag kanske spetsar till det lite genom att kalla folk för arga alpinister, men man lägger väl ut en krok för att folk ska nappa och börja diskutera?
Det jag undrade i början var följande: Jag har under åren mött många surfare, löpare, äventyrare, fridykare och klättrare.
Inom nästan alla sporter förekommer det olika skolor (shortboard eller longboard i surf, banlöpare och traillöpare, djupdykare och dynamiska dykare) men jag har aldrig stött på så mycket hårda konflikter och tyckare som inom alpinismen.

Jag får känslan av att det är på liv och död. Att många anser sig veta vad som är rätt och fel samt moraliskt och omoraliskt.

Jag har funderat mycket på varför det är så just inom alpinismen.

Om det nu är mänskliga reaktioner så borde man ju hitta det inom andra delar av outdoorvärlden men det verkar inte alls vara på samma nivå som inom alpinismen.

Många jag pratar med refererar just till Utsidans forum, att det är där de "arga alpinisterna" hänger...
 
Emil, är det en comeback som planeras eller?

Jag tror man kommer långt med att vara ärlig och att inte få sina prestationer att låta som något de inte är. Släng in lite ödmjukhet också. Tyvärr är det väl inte den stilen som går hem mest hos tidningarna. Personer som klättrar för uppmärksamhetens skull istället för sig själva är inte heller populära hos mig. Sedan får ni nog räkna med att de gamla tabbarna lever kvar ett tag innan de glöms.

Men om hon klättrar för sin egen skull, och inte för oss så spelar det väl ingen roll vad vi tycker?
 
Jag får känslan av att det är på liv och död. Att många anser sig veta vad som är rätt och fel samt moraliskt och omoraliskt.

Kanske för att det är på liv och död? Tänk dig scenariot att Everest vore tomt på folk och Pompe och några till skulle försöka sin syrgasfria bestigning. Vad skulle då hänt när hon fick huvudvärk och tvingades ta till syrgas om där inte fanns någon?
 
Din nuvarande uppdragsgivare har ju blivt påkommen med att ljuga om prestationer som aldrig gjorts, och du är förvånad över att folk reagerar på detta?

Du jämför med andra aktiviteter men kan du nämna någon liknande historia inom trail running, fridykning eller surfing? Var där ingen som reagerade?
 
Emil, är det en comeback som planeras eller?

Jag tror man kommer långt med att vara ärlig och att inte få sina prestationer att låta som något de inte är. Släng in lite ödmjukhet också. Tyvärr är det väl inte den stilen som går hem mest hos tidningarna. Personer som klättrar för uppmärksamhetens skull istället för sig själva är inte heller populära hos mig. Sedan får ni nog räkna med att de gamla tabbarna lever kvar ett tag innan de glöms.

Men om hon klättrar för sin egen skull, och inte för oss så spelar det väl ingen roll vad vi tycker?

Comeback? What?
 
Din nuvarande uppdragsgivare har ju blivt påkommen med att ljuga om prestationer som aldrig gjorts, och du är förvånad över att folk reagerar på detta?

Du jämför med andra aktiviteter men kan du nämna någon liknande historia inom trail running, fridykning eller surfing? Var där ingen som reagerade?

Nu är jag inte här för att diskutera min sambo och börjar jag göra det så kommer jag aldrig få sluta. Om någon vill snacka om henne kan ni ringa mig på 0705 33 01 53 istället.

Och jag inser att jag kanske inte får svar på mina funderingar här. Har nu bokat upp en intervju med Corax för en dokumentär jag gör. Han kanske har något att säga.

Ingen som svarat på min teori:
"Så då skapas frustrationen för att gemene man och media inte kan skilja på de två? Och att folk som klättrar hårda leder i alpin stil inte får sponsorkontrakt? Eller det kanske var att ta i. Alpinisterna vill bara att de som klättrar i alpin stil inte ska synas eftersom Svensson inte kan skilja dem åt?"
 
Ingen som svarat på min teori:
"Så då skapas frustrationen för att gemene man och media inte kan skilja på de två? Och att folk som klättrar hårda leder i alpin stil inte får sponsorkontrakt? Eller det kanske var att ta i. Alpinisterna vill bara att de som klättrar i alpin stil inte ska synas eftersom Svensson inte kan skilja dem åt?"

Det ligger tveklöst en del i det. Att några lyckas få uppmärksamhet och till och med betalt för något som många doldisar hade gjort som uppvärmning. (något överdrivet)
 
Nu är jag inte här för att diskutera min sambo och börjar jag göra det så kommer jag aldrig få sluta. Om någon vill snacka om henne kan ni ringa mig på 0705 33 01 53 istället.

Och jag inser att jag kanske inte får svar på mina funderingar här. Har nu bokat upp en intervju med Corax för en dokumentär jag gör. Han kanske har något att säga.

Ingen som svarat på min teori:
"Så då skapas frustrationen för att gemene man och media inte kan skilja på de två? Och att folk som klättrar hårda leder i alpin stil inte får sponsorkontrakt? Eller det kanske var att ta i. Alpinisterna vill bara att de som klättrar i alpin stil inte ska synas eftersom Svensson inte kan skilja dem åt?"

Strongt av dig Emil, att du inte låter dig provoceras, utan att du håller dig saklig.

Den här diskussionen kring stil är återkommande på forumet, och inte specifikt kopplat till Annelie. Jag vill inte älta i det förgångna, men nog fanns det saker som inte blev bra med Shishapangma. Nog om detta.

På din fråga så är nog ett problem att allmänheten inte har kunskap att skilja på bedrifterna. Äventyrare får medial uppmärksamhet, TV-tid, sponsorkontrakt osv. Jämförbart med den diskussion som blossade upp när Herman Lindquist var som mest populär. En journalist, utan formell historieutbildning fick sälja massupplagor. Det stack i ögonen på alla historiker till facket. Varför skrev de då inte bara roligare böcker som var mer populärhistoriska? Det var svårt, dels för att inte tappa anseende inom kollegiet, dels för att den akademiska sfären kräver att historia produceras på ett visst sätt. En analogi till alpinister/äventyrare. Alpinister ställer högre krav på utförandet.

Vanligt folk kan inte skilja på Hermans historia och den producerad av dem till facket. Det provocerar de skolade historikerna. De sliter i minst 6 år för att uppnå doktorshatt, sedan gör de ett grundligt arbete med källor, och harvar i arkiv. Jämför det med någon som inte har grundutbildningen, och som hämtar sitt material från andras böcker, och i värsta fall från google.

Mvh /Joel
 
Strongt av dig Emil, att du inte låter dig provoceras, utan att du håller dig saklig.

Den här diskussionen kring stil är återkommande på forumet, och inte specifikt kopplat till Annelie. Jag vill inte älta i det förgångna, men nog fanns det saker som inte blev bra med Shishapangma. Nog om detta.

På din fråga så är nog ett problem att allmänheten inte har kunskap att skilja på bedrifterna. Äventyrare får medial uppmärksamhet, TV-tid, sponsorkontrakt osv. Jämförbart med den diskussion som blossade upp när Herman Lindquist var som mest populär. En journalist, utan formell historieutbildning fick sälja massupplagor. Det stack i ögonen på alla historiker till facket. Varför skrev de då inte bara roligare böcker som var mer populärhistoriska? Det var svårt, dels för att inte tappa anseende inom kollegiet, dels för att den akademiska sfären kräver att historia produceras på ett visst sätt. En analogi till alpinister/äventyrare. Alpinister ställer höga krav på utförandet.

Vanligt folk kan inte skilja på Hermans historia och den producerad av dem till facket. Det provocerar de skolade historikerna.

Mvh /Joel

Bra liknelse. En undran dock:

Vad borde sponsrade äventyrare göra då i framtiden? Säga nej till sponsorkontrakt? Börja förklara skillnaden mellan alpin stil och expeditionsstil?

Man hör ju sällan om svenska expeditioner som kör i alpin stil. Om någon har en sådan expedition på gång, som bräcker äventyren som sponsrade äventyrare gör och som vill ha uppmärksamhet så hör gärna av er. emil at the network.nu
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.