(fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det här handlar om en enda sak. Att många vill stå på toppen av världens högsta punkt. Låt dom göra det.

Men varfor vill de sta pa varldens hogsta punkt? For att de alskar berg? For manga andra handlar det nog mer om att bli kand, omtalad, bli ett namn, kunna forelasa om det, fa vara med i media, tevesoffor, bli kand och godkand av omgivningen, kanske en revange for tidigare misslyckanden, ara & pengar.

Hur manga tror du skulle klattra/vandra under javliga och farliga forhallanden veckor i strack om ingen, nagonsin, skulle fa reda pa det? Jag tippar pa att 95% skulle strunta i toppen da, den var nog inte sa viktig i alla fall. Da ar ju bara toppen det indirekta anledningen. Men visst, du har ju pa sa satt anda ratt, de vill ju som sagt na toppen. Motiven ar val det intressanta i sammanhanget.
 
Helt otroligt att folk inte ens har fattat grunden i hela frågan.

Vem bryr sig om det kallas klättring eller trekking eller nått annat?
Vem bryr sig att det finns en stege?
Vem bryr sig att det finns Sherpas?

Jag börjar tro att hela den här tråden består av rätt imbicilla personer med NOLL verklighetsförankring.

Det här handlar om att stå på toppen på världens högsta punkt.
Det är det som det handlar om.

Förmodligen hade hälften av de som är på Everest idag åkt linbana upp om det funnits en sådan.
Det hade jag själv definitivt gjort.

Världens högsta punkt är intressant just för att den är världens högsta punkt. Prcis som alla andra extrema punkter på vår jord drar tills sig folk gör såklart även Everest detta.

Så kommer det alltid att vara.

Självklart ska denna industri fortsätta på Everest. Låt så många människor uppfylla deras drömmar som de mår bra av.
Vad är problemet med det?
Jo, att nån står och gapar att om man minsann går över en stege kan man lika gärna vara hemma?
Och det viktigaste av allt verkar vara om det ska kallas klättring eller nått annat??

Kom in i matchen för fan.

Det här handlar om en enda sak. Att många vill stå på toppen av världens högsta punkt. Låt dom göra det.

Oj vad jag inte delar din åsikt. För mig är då vägen till målet minst lika viktig som att stå på själva toppen. För om det enbart utsikten du är ute efter kan du ju lika gärna blicka ut genom fönstret från Boing 747 nästa gång du flyger över Himalaya på 10 000 meter höjd.

Så stil är viktigt i den här från precis som där när FC Barcelona spelar fotboll.
 
Varför man vill stå på världens högsta punkt?

Tja, för att det är ganska coolt och förmodligen vackert.
Människan är ju sådan, de dras till denna typer av platser i världen.

Jag tror inte det handlar ett dyft om att man sedan ska föreläsa om det hela. LÅNGT ifrån alla människor som står på toppen under en Everest-säsong gör detta.

Men det är ju knappast nått fel om så sker. Allmänintresset finns ju för dessa föreläsningar. Personen i fråga gör ju pengar på det. Varför skulle han/hon inte?

Vägen dit skiter väldigt många fullkomligt i. Som jag skrev. Hade det funnits en linbana hade många människor valt denna istället.
Varför tror ni folk flyger helikopter upp på Kebnekaise men inte är intresserad av att göra detsamma på någon annan 2000m-topp i Sverige?

Just det, för att det är Sveriges högsta punkt. Inget annat.

Det här handlar som sagt enbart om en enda sak. Att stå på världens högsta punkt.

Precis som att folk söker sig till Europas högsta punkt, Världens nordligaste punkt, världens sydligaste punkt, världens hetaste öken, världens djupaste skog... osv osv osv.

Det finns inget fel överhuvudtaget att ta hjälp av andra att uppfylla sina drömmar och sina mål.
Vare sig på något berg eller i samhället i övrigt.
Det är ju snarare både sunt och ett friskhetstecken.

Sen kan ni sitta och gorma bäst ni vill om att alla drömmar borde krossas bara för att man väljer att gå över en stege eller att man har syrgas.

Men det är inte riktigt så det funkar på Everest (eller på många andra berg), det är inte riktigt så människan funkar överhuvudtaget. Lär er det.

Ps. Ska jag vara ärlig så tror jag det viktigaste för Barca är att vinna ligan och Champions Leauge. Inte hur deras stil ser ut...
 
Trolla...

@andyyy


Du talar mot bättre vetande.


Tycker det är intressant att höra olika åsikter men du bör läsa på lite och inte bara upprepar dig i all oändlighet. Eftersom du inte är klättrare så kanske du ska överlåta till klättrare att tycka om detta. Och om du nu bestämt ska tyck så gör det med lite vederhäftighet. Saker blir inte sanna bara för att du upprepar dom.

Du undviker att kommentera motargument genom att konstant upprepa en helt ovidkommande ståndpunkter. Om du vill debattera så läs på i dom trådar och artiklar som postats tidigare i tråden och lyssna sedan på argument och argumentera mot argumenten.

Jag måste samtidigt säg att du kanske är den mest ointressanta troll här på länge.


En konkret fråga till dig. Hur ser du på nedskräpning på berget? Det är ju känslig miljö som inte är anpassad för den typ av trafik som vi sett sedan 1995 och framåt.

Hur ska vi säkerställa att man även i framtiden ska kunna vistats där? Är du medveten om att det faktiskt talats om att stänga berget några år för att naturen ska få möjlighet att återhämta sig.
 
Science eller Business?

Skall "bergsbestigningsprestationer" bedömmas och berömmas av "fackfolk" ungefär som vetenskapliga arbeten eller skall dom bedömmas av "marknaden" som kan bestå av oss alla oberoende av kunskapsbakgrund?

Jag tror helt enkelt att många s.k. "äventyrare" har inställningen att i affärer är allt tillåtet såvida det inte är olagligt och att det är fullt OK att utnyttja "marknadens" okunskap för ekonomisk vinning. Vad är felet i det? Så sker dagligen inom affärsverksamheten. Ibland sållas oseriös affärsverksamhet bort efter en tid då marknaden genomskådar "produktbluffen", men ibland så går det bra.

Jag tror att vi får leva med den konflikt som är mellan ett "vetenskapligt" och ett "affärsmässigt" betraktelsesätt på bergsbestigningsprestationer.
 
David Fält. För det första är du ingen klättrare själv. Det har du redan påpekat i den här tråden. Och borde således hålla käften i tråden du med.
Okey?

Att kalla folk för troll enbart för de har en verklig bild av läget som inte stämmer överens med din egna förvrängda verklighetsbild är en argumentation på dagisnivå.

För det andra är det väl inte mer än rätt att samma personer du sitter och dagligen trycker ner är de som faktiskt SKA kommentera den här tråden eftersom det uppenbarligen är dem som förstår sig på situationen medans du själv är ett stort frågetecken.

Så din argumentation är befängd.

Visst är jag medveten om nedskräpningen på berget. Precis som jag är medveten om nedskräpning och slitage på andra platser på vår jord.
Och ja, det är ett problem. Ett VERKLIGT problem.

Som INTE en Sherpa, en stege, en föreläsning eller en guide är.

Nedskräpningen är däremot ett problem och går att lösa enkelt. Detta har gjorts på andra berg och detta har gjorts på en mängd leder i världen, inte minst Inca-leden.

Det går såklart att bedriva nuvarande form av Everestexpeditioner med ett helt annat miljötänk. Det är bara att bestämma sig och införa diverse förbud och ordningar. Samt ett system som tar hand om skräpet. Självklart går det att lösa.
 
David Fält. För det första är du ingen klättrare själv. Det har du redan påpekat i den här tråden. Och borde således hålla käften i tråden du med.
Okey? [...]

David Fält är en av Sveriges nu mest lovande alpinister... och det är det många som skriver under på. Om David säger att vi ska klättra alpina berg i en viss stil, är det förmodligen så.
 
David Fält. För det första är du ingen klättrare själv. Det har du redan påpekat i den här tråden. Och borde således hålla käften i tråden du med.
Okey?

Att kalla folk för troll enbart för de har en verklig bild av läget som inte stämmer överens med din egna förvrängda verklighetsbild är en argumentation på dagisnivå.

För det andra är det väl inte mer än rätt att samma personer du sitter och dagligen trycker ner är de som faktiskt SKA kommentera den här tråden eftersom det uppenbarligen är dem som förstår sig på situationen medans du själv är ett stort frågetecken.

Så din argumentation är befängd.

Visst är jag medveten om nedskräpningen på berget. Precis som jag är medveten om nedskräpning och slitage på andra platser på vår jord.
Och ja, det är ett problem. Ett VERKLIGT problem.

Som INTE en Sherpa, en stege, en föreläsning eller en guide är.

Nedskräpningen är däremot ett problem och går att lösa enkelt. Detta har gjorts på andra berg och detta har gjorts på en mängd leder i världen, inte minst Inca-leden.

Det går såklart att bedriva nuvarande form av Everestexpeditioner med ett helt annat miljötänk. Det är bara att bestämma sig och införa diverse förbud och ordningar. Samt ett system som tar hand om skräpet. Självklart går det att lösa.


"David Fält. För det första är du ingen klättrare själv. Det har du redan påpekat i den här tråden. Och borde således hålla käften i tråden du med.
Okey? "


Du citerar inte mig så försök inte få det att låta så. Du förvränger det jag skriver. Patetiskt, har du inget att komma med så överväg att vara tyst.


När sa jag att jag inte är en klättrare?


Resten av inlägget är helt ovidkommande och ointressant.


Din jämförelse med Incaleden är irrelevant eftersom BC och allt över är glaciär, bara en liten detalj...

Sluta trolla nu och skaffa lite erfarenhet och återkom.
 
Som sagt.

Den som skriker "TROLL" efter var och en är allt som oftast det själv.

Bara att läsa de senaste inläggen från människan så förstår var och en att han inte har någon verklighetsförankrad bild av läget.
David eller vad han heter, har ju inte ens förstått det grundläggande om vad Everest faktiskt är för nått.

Förmodligen inser han själv nu detta och börjar som vanligt med personliga påhopp istället.

När argumentationen tryter så...
Och när man inser att man haft fel länge, då blir det ofta så.

Lämna datorn nångång och upptäck världen. Det kommer lära dig mycket.

Du sysslar varken med äventyr eller klättring enligt dig själv i tråden och kräver att andra som inte heller gör det ska vara tyst...
Ganska tragisk ingång i ämnet om du frågar mig.
 
Du sysslar varken med äventyr eller klättring enligt dig själv i tråden och kräver att andra som inte heller gör det ska vara tyst...

Som upplysning kan jag väl berätta att David är en mycket meriterad klättrare som bl.a. gjort Eigers nordvägg.

Jag delar långt ifrån alla Davids synpunkter, men som klättrare förtjänar han respekt.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.