(fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den store David har talat och avgjort vad som är Ok och vem så får ha en åsikt.

Men jag tror att andra klättrare som är på Davids nivå generellt har samma åsikt som David i den här frågan. Dock är det inte många av dem som hänger här på utsidan så David får ofta stå ensam på barrikaderna.
 
Men jag tror att andra klättrare som är på Davids nivå generellt har samma åsikt som David i den här frågan. Dock är det inte många av dem som hänger här på utsidan så David får ofta stå ensam på barrikaderna.

Synd att denna grupp är så elitistiska att de inte ens kan fatta att andra får ha åsikter. Jag förstår noll av den inställningen, men det är upp till dem att tycka så. Följden blir ju dock att ingen annan tar dem på allvar.
 
Det som förvånar mig är att någon kan som kan det minsta om klättring överhuvudtaget anser att Everest vandringen är klättring. De går ju upp... Vad är klättringsmomentet i det hela? Stegen som släpats dit?

Bara för att vandringen är på hög höjd, jättejobbig och jättefarlig gör ju inte att det automatisk blir klättring. Men påpekar man det, då är man helt plötsligt elitistisk... Jag undrar vem det är man inte kan ta på allvar...
 
Men påpekar man det, då är man helt plötsligt elitistisk... Jag undrar vem det är man inte kan ta på allvar...

Nej det är då man avfärdar hela folkgrupper som ointressanta som jag ser ett problem. alla bör ju få ha sin åsikt, men när någon är så elitistisk att man bara avfärdar alla andra ser jag ett problem.

så Mike, läs igen.

BTW, lämnar detta nu, tror inte att de jag avser ens fattar problemet och orkar inte förklara det gång på gång på gång.
 
Jösses, det handlar inte om att avfärda folkgrupper som ointressanta... Detta är ett underforum för alpin och bigwall klättring. Varför kan man inte hålla sig till det ämnet? Det är ju det underforum är till för?

Jag kan fråga gång på gång på gång vad det är som gör att Everestvandringen kan klassas som klättring och därmed passa i denna underforum... men jag antar att man hellre lämnar tråden än ger ett vettigt svar.
 
Den store David har talat och avgjort vad som är Ok och vem så får ha en åsikt.

Om du kände mig skulle du veta att jag är ganska lite...


Du får tycka vad du vill det är jag tydlig med i flera inlägg. Sluta lägg saker i min mun jag inte sagt.

Debattera på ett intellektuellt hederligt sätt.


Elitism som någon nämner. Ja det handlar om det till viss del men mer väsentligt så handlar detta om de som strävar att för egen maskin klättra berg oavsett nivå. Jag har den största respekt för alla som försöker själva utan fasta rep, Sherpas, O2 och annat tjafs.


Almgren.... Du är ju helt orimlig, du är oförskämd och osaklig.
 
Almgren.... Du är ju helt orimlig, du är oförskämd och osaklig.

Det får du tycka om du vill. Men det är inte jag som säger att om det ska klättras ska det göras på mina villkor. det är tyvärr en attityd som skiner igenom här ganska ordenligt,. Hade inte tänkt skriva mer, men med ditt inlägg så kände jag att det behöver tydligen förklaras.

Du har rätt att tycka vad du vill, men varför avfärda alla som enligt dig tycker fel? det förstår jag inte. Kallar du det oförskämd så javisst. det är det väl så. Tycker du att

Problemet med den här tråden och liknande är att en massa icke klättrare har teorier som är lika ointressanta som Everest och turismen där.
är bättre?

Men nog off topic, ha en bra kväll, jag ska inte störa er mera.
 
Det får du tycka om du vill. Men det är inte jag som säger att om det ska klättras ska det göras på mina villkor. det är tyvärr en attityd som skiner igenom här ganska ordenligt,. Hade inte tänkt skriva mer, men med ditt inlägg så kände jag att det behöver tydligen förklaras.

Du har rätt att tycka vad du vill, men varför avfärda alla som enligt dig tycker fel? det förstår jag inte. Kallar du det oförskämd så javisst. det är det väl så. Tycker du att

Problemet med den här tråden och liknande är att en massa icke klättrare har teorier som är lika ointressanta som Everest och turismen där.
är bättre?

Men nog off topic, ha en bra kväll, jag ska inte störa er mera.


Vart kan du hitta ett citat där jag säger att det är på mina villkor? Jag har inga villkor, däremot förespråkar jag att vi klättrar i god stil, dvs i alpin stil och lämnar ett minimum av spår efter oss så att nästa team som kommer slipper en massa skräp och fasta installationer.

Att detta är något jag skulle vara ensam om att tycka visar bara på hur dåligt insatt du är i vad som är tongivande inom alpinism 2013. Tex så pågår i dagrarna detta event. Läs på länken nedan....

http://www.pioletsdor.com/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=197&lang=en

Här har du också lite läsning om det som är basic vad gäller klättring. Två saker har fundamentalt förändrats de senaste 20 åren är att Nationella expeditioner med syfte att till varje pris sätta en person på toppen i princip helt försvunnit. Och två det råder en ganska bred enighet om att stilen i vilket berg klättras ska förbättras, inte tvärtom. Jag skulle säga att turismen som är koncentrerad men inte begränsad till Everest är ett affärsområde mer än klättring.


1. http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_style

2. Capsule style means establishing a higher camp, returning to the lower one to dismantle it, moving all your gear to the higher camp, and repeating the process until you reach the summit. Thus, you only have two camps (or one camp and a cache) at any given time.

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Expedition_style
 
Synd att denna grupp är så elitistiska att de inte ens kan fatta att andra får ha åsikter. Jag förstår noll av den inställningen, men det är upp till dem att tycka så. Följden blir ju dock att ingen annan tar dem på allvar.

Jag är ljusår ifrån David när det gäller klättring men i sak håller jag med honom så jag tar dem på högsta allvar. Jag tror så här Almgren. Skulle du hux flux viga dit liv åt klättring med allt vad det innebär så tror jag du skulle ta Davids åsikter lite mer på allvar än vad du nu gör. För du klättrar inte va?
 
Det råder någon slags "Sccchhh! Vi får ju inte få den stora massan att inse att Everestvandring inte är bergsklättring!". Skulle de inse det så skulle ju hypen, coolhetsfaktorn och nyhetsmorgonsofforna bli lidande...

Ingen av Everesttursim förespråkarna har kunnat säga vad det är med Everestvandringen som ska betraktas som klättring... och anledningen är enkel, det är inte klättring, och hör därför inte hemma i denna underforum... Ganska enkelt egentligen.
 
Helt otroligt att folk inte ens har fattat grunden i hela frågan.

Vem bryr sig om det kallas klättring eller trekking eller nått annat?
Vem bryr sig att det finns en stege?
Vem bryr sig att det finns Sherpas?

Jag börjar tro att hela den här tråden består av rätt imbicilla personer med NOLL verklighetsförankring.

Det här handlar om att stå på toppen på världens högsta punkt.
Det är det som det handlar om.

Förmodligen hade hälften av de som är på Everest idag åkt linbana upp om det funnits en sådan.
Det hade jag själv definitivt gjort.

Världens högsta punkt är intressant just för att den är världens högsta punkt. Prcis som alla andra extrema punkter på vår jord drar tills sig folk gör såklart även Everest detta.

Så kommer det alltid att vara.

Självklart ska denna industri fortsätta på Everest. Låt så många människor uppfylla deras drömmar som de mår bra av.
Vad är problemet med det?
Jo, att nån står och gapar att om man minsann går över en stege kan man lika gärna vara hemma?
Och det viktigaste av allt verkar vara om det ska kallas klättring eller nått annat??

Kom in i matchen för fan.

Det här handlar om en enda sak. Att många vill stå på toppen av världens högsta punkt. Låt dom göra det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.