Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik)

Hej.
Jag är för denna vinter ny på långfärdsskridskor och försöker febrilt bli bättre och bättre.
Men just nu är det en sak jag inte lyckats göra, och det är svänga utåt på en skridsko. Så som Mårten gör i denna film, 3.30 in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kI4aF5y8YBA
Han lyckas ju svänga med en radie på ca 1 meter, om jag försöker göra något liknande blir det en radie på 3-4 meter och spåren efter blir bromsspårsliknande och inte så snygga och fina som i filmen. Har ni några tips på hur jag ska tänka för att lyckas med detta?

Kan det vara så att det är skillnad på skridsko?
Jag har en väldigt enkel modell, nämligen:
http://www.stadium.se/sport/langfar...uctUUID=c0XCROio5dAAAAE6c_sCGXYw#.UT7V2xzckvY
 
Hej.
Jag är för denna vinter ny på långfärdsskridskor och försöker febrilt bli bättre och bättre.
Men just nu är det en sak jag inte lyckats göra, och det är svänga utåt på en skridsko. Så som Mårten gör i denna film, 3.30 in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kI4aF5y8YBA
Han lyckas ju svänga med en radie på ca 1 meter, om jag försöker göra något liknande blir det en radie på 3-4 meter och spåren efter blir bromsspårsliknande och inte så snygga och fina som i filmen. Har ni några tips på hur jag ska tänka för att lyckas med detta?

Kan det vara så att det är skillnad på skridsko?
Jag har en väldigt enkel modell, nämligen:
http://www.stadium.se/sport/langfar...uctUUID=c0XCROio5dAAAAE6c_sCGXYw#.UT7V2xzckvY

Visst kan det vara skillnad på skridskorna. Kortare åkyta -> tightare sväng.

Men framför allt så tror jag att det handlar om övning. Så om du tar och åker sisådär 200 mil/säsong de närmsta 10-20 åren och under tiden målmedvetet övar på att förbättra din teknik så kommer du kanske också kunna åka lika snyggt som Mårten! :-D
Själv kommer jag nog aldrig komma dit, hur mycket jag än försöker härma honom på isen.
 
Balansen

är nyckeln. Luta foten så att du står på ytterskär och med belastningen baktill på skridskon så svänger du lättare.

En kortare radie på skenslipningen underlättar också.

Thure
 
Jo, det var lite det där med radie på skenslipningen jag tänkte på.
Jag har nämligen svårt att få till kloka ytterskär, alltså ytterskär som svänger utåt. Det känns som om att även om jag lutar så mycket utåt så yttersidan på skon tar i isen så kan jag inte svänga så skarpt som mårten gör i filmen.
Men jag ska tänka på att försöka lägga mer tyngd på hälen nästa gång jag åker, det kanske kan hjälpa lite, tack för tipset!
 
Har nu varit ute och åkt lite. Försökte lägga mer tyngd på hälen men tyckte ändå inte jag fick till det. Undra om en annan slipning skulle underlätta.
Jag har egentligen inte jätteproblem att få till ytterskären det är bara det att jag inte lyckas svänga utåt på ytterskär så jag får inte till dom snygga S'en när jag åker.
 
Kanske blir

det lättare om du justerar skenan på foten så att den kommer närmare insidan av foten.

Mellan stortå och pektå framtill och med 40 % av hälen innanför (medialt om) skenan och resten utanför.

Thure
 
Olika kurvor

Det spelar mycket stor roll vad det är för slipning på skridskon. Ex. i grunden har Skyllermarks mycket snävare kurvor än Lundhags. Med snävare kurva följer möjligheten att svänga enklare.

Jag upplever själv att på mina Almgrens/Lundhags måste jag kliva runt de kurvor som jag med Skyllermarks kan skära runt. Snäva kurvor ger kvicka skridskor, men de måste passas mer för att inte tappa skäret. Störst nackdel av snäva kurvor upplever jag vid knottrigt underlag, störst fördel vid kantnära åkning eller åkning bland flak.

Utöver materialet (hårdvaran) så spelar, som ovan nämnts, även mjukvaran roll.

God tur!
 
Okej.
Men just att kunna svänga skarpt känns inte som ett problem i sig, om skridskorna inte klarar av att svänga skarpt så ger det ju bara ett tillfälle att öva på översteg ;)

Problemet jag har är ju vid raktframåkning, när man ska åka som i S.
Har du även dom problemen med dina Almgrens/Lundhags eller är det bara ett riktningsbytesproblem?

Mjukvaran försöker jag fila lite på varje dag men tar emot lite när man tycker att man gör enligt konstens alla regler men ändå inte får till en viss sak.

Det spelar mycket stor roll vad det är för slipning på skridskon. Ex. i grunden har Skyllermarks mycket snävare kurvor än Lundhags. Med snävare kurva följer möjligheten att svänga enklare.

Jag upplever själv att på mina Almgrens/Lundhags måste jag kliva runt de kurvor som jag med Skyllermarks kan skära runt. Snäva kurvor ger kvicka skridskor, men de måste passas mer för att inte tappa skäret. Störst nackdel av snäva kurvor upplever jag vid knottrigt underlag, störst fördel vid kantnära åkning eller åkning bland flak.

Utöver materialet (hårdvaran) så spelar, som ovan nämnts, även mjukvaran roll.

God tur!
 
som att åka skäjt

Okej.
Men just att kunna svänga skarpt känns inte som ett problem i sig, om skridskorna inte klarar av att svänga skarpt så ger det ju bara ett tillfälle att öva på översteg ;)

Problemet jag har är ju vid raktframåkning, när man ska åka som i S.
Har du även dom problemen med dina Almgrens/Lundhags eller är det bara ett riktningsbytesproblem?

Mjukvaran försöker jag fila lite på varje dag men tar emot lite när man tycker att man gör enligt konstens alla regler men ändå inte får till en viss sak.

Från att åka hockeyrör känns Lundhags som att åka skäjt på skidor. Nåja, kanske inte riktigt. Men visst är det så att flacka slipningar ger relativt raka skär. Det är särskilt otrevligt i låga farter. För då stämmer inte skridskons svängradie med skärets kurva. Jag kan gott åka mina flacka slipningar, men jag trivs inte särskilt gott med det. När jag gör det blir det också mindre innerskär, istället sätter jag ner skridskon lite mer rakt under mig. Oavsett fart blir det viktigt att sätta ner skäret rätt från början, för korrigeringer låter sig inte göras med den flacka kurvan.

Nu ska jag snabbt utveckla en teori och tumregel; skridskons slipningradie skall vara mindre i meter än du åker i km/h. Dvs. med 25 meter radie bör du naturligt åka minst 25 km/h. Det stämmer ungefärligt för mig. Men jag har inte långa ben och behöver åka kurviga skär för att trivas.

På isskridsko finns inget självändamål att åka på innerskäret. Det görs mest för att du måste sätta ner skridskorna nära varandra om det ska bli rytm, pendling och ett vettigt fall i frånskjutet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Misstell Vad packar man i ryggan egentligen? Långfärdskridsko 2
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
Mats L Hur mäter man? Långfärdskridsko 2
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
rickard svanström Kan man ha 40cm långa skenor Långfärdskridsko 24
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
henrikl Hur får man Alpinaskorna att mostå väta? Långfärdskridsko 5
kr-val mobil räddade man Långfärdskridsko 40
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
kr-val Hur får man gott omdöme? Långfärdskridsko 16
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
Skall man skaffa klappskridskor? Långfärdskridsko 9
Hur gör man? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.