Åkteknikfråga

Hallå Torpet, beskriv kängskaften...

som skomakaren fixade. Tack för inspirerande tips!
Systemet med kilar under klacken funkade. Vänstergrillan kanar inte iväg utåt längre.
Nu söker jag metoder att förbättra balansen. De där förstärkta skoskaften, som Du lät skomakarn fixa åt Din son, verkar intressanta. Hur höga skaft handlar det om? I äldre handbäcker som "Vita Friluftsboken" från 1963 rekommenderas att vristerna viras med flanellbindor innanför skoskaften.
Ortopederna tycks inte begripa sig på skridskoåkning, varför jag själv laborerar med inlägg i hålfötterna för att motverka proneringen. Mer på vänster än på höger fot.
Tacksam för fler tips. Jag jobbar vidare!
Isarna kallar!
 
Vi behövde aldrig skomakarhjälp. Kängorna vi skaffade gick upp på halva vaden. Gammaldags fjällkängor som hette Padjelanta om jag minns rätt. Många, många år sedan. Ta dina kängor till en 'riktig' skomakare och beskriv ditt problem.
 
Litet tips

Bra film, tack. Ett enkelt sätt få ihop fötterna är att snudda till med tån på hälen innan isättning. De gamla hastigehtsrävarnas Vikinggrillor brukar var rättså märkta på insidan av hälarna. Sedan är det bra få fram foten också, så isättningen inte hamnar bakom glidfoten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...