Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor

Har åkt långfärdsskidskor en del de senaste åren. Har dock svårt att få upp hastigheten, klarar max grupp 3 tempo. Trots ok kondition känns det som att över ca 20 km/h tar det stopp

Tips på hur man kan träna för att få upp hastigheten! Träning? Teknik?

(Läst idag rapporten på Skridskonätet från en av grupperna som åkt Stockholm-Örebro - 170 km- med snitt hastighet på ca 25 km/h. Imponerande. Kom då och tänka på detta igen. )
 
Utan att veta mycket om ämnet så gissar jag att när det handlar om gruppkörning i högre hastigheter drar man väl växelvis precis som klungkörning på cykel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Svaret är nog en kombination av teknik och effektiv klungkörning och lösningen är att se om din lokala hastighetsskridskoklubb erbjuder teknikträning och sedan är det bara att drilla kamraterna i gruppkörning med växeldrag.
Det vanligaste teknikfelet är frånskjut med tåspetsen vilket är vanligt om man kommer från ishockeyn och det blir ruskigt ineffektivt vid höga farter speciellt med fasthälsskridskor. Se till att trycka frånskjutet åt sidan jämnt med hela foten.
Detta är dock en hel vetenskap i sig men en genväg tycker jag personligen är löshälsskridskor.
De killar du lästa om i rapporten kan utan vidare köra trettiofem km/h ensamma men inte i 170 km.
Titta på denna sköna långdistansteknik (han har slutat fyra på Vikingarännet och här i tjugofem flyttar han bara tyngdpunkten från ena benet till det andra, 1.10 in i filmen.
På ojämna isar kan jag inte rekomendera denna pikhållning dock, fallrisk.

http://www.youtube.com/watch?v=jvAn6hvAy2k&context=C37e9389ADOEgsToPDskJWrhY4SR0eiX2xX-Jzdi_y

Lycka till, som tröst kan jag säga att de duktiga Holländarna kör 150km med snittfarter på 35-40km/h i grupp och då är luftmotståndet din stora fiende vilket kräver låg position (och starka ben)
 
Senast ändrad:
Det är i princip samma teknik som skating med längdskidor,så raka skär som möjligt när du sättet ner skenan i isen (mot färdriktningen) och skjuter ifrån i slutet av skäret..dvs skridskorna ska peka jämt åt de hållet du ska..
Alltså inga pingvin stuk på skären..
 
Titta gärna nästa gång på tv när dom visar längdskidor "fristil" och studera tekniken på flacka partier,långa raka skär mot färdriktningen och skjut ifrån på slutet..

Detta är medusinen...
 
Orka gå ner i rätt vinklar, spetsigt knä dvs knät ovanför eller lite framför tåspetsen. Tyngdöverföringen, skäret börjar under kroppen, glid ut och våga stå kvar på skridskon. Trycket mot isen ska vara jämnt och så länge det går.

//J
 
Nja,

Det skiljer trots allt en hel del mellan skejt och skridskor. Visst, mycket är lika, timing, balans med mera. Jag åker båda och tycker absolut att jag har nytta av det. MEN,

I skejt har du en upprätt åkställning och stavar! Returfoten åker ganska "rakt" tillbaka till glidfoten. Inte alls på samma sätt som med skridskor, där den snabba skridskostilen har ett pendlande i åkriktningen med fötterna. Omöjligt med skidor.

Det finns dock gott om de som åker skridskor i upprätt stil och utan pendlande i längsled. Det går bra det med, men oftast inte lika fort.

/Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.