Ansvarig på Soffabacken

Solväggens Cliff hunter och Svan har ankare som är något igenrostade. Tänkte inte så långt som att lösa det med 5-56 själv från början men det åker nog med lite verktyg och annat i väskan nästa gång vi åker upp dit. I Cliff hunters ankare hänger där nog nån snabblänk utöver vad som är meningen.

Jag undrar om inte Hönsatrappans ankare också var lite iffy vad gäller skruvkarbinen.

Personligen har jag inte upplevt några lösa bultar där uppe.
 
Skånes klätterklubb har en sk. "säkerhets kommitte" som ska hjälpa till att fixa sådana här saker. Men det är såklart inget "officiellt" ansvar. Skk kan såklart stå för en del, men det vore trevligt om fler bidrog. Problemet är väl att karbinerna och länkarna inte varit rostfria på soffabacken. Som tur är är bultarna rostfria så de håller läääänge än. Men många är nog i min mening lite väl paranoida, vilket så klart är förståeligt. Det är ju lite som står på spel...
Det är dock inte troligt att en galvad snabblänk med 8mm gods rostar sönder till bristningsgräns på 10 år i inlandsklimat. Kan berätta att jag sett galvade snabblänkar som klippts bort med bultsax efter 25 år i den salta kullenluften. Man blir förvånad av hur mycket gods som faktiskt finns kvar precis under ytrosten. Med detta menar jag inte att ringarna på soffan inte ska bytas, men kanske kan det lugn någon. Är ringen bara lite brun så är det inte hela världen. Och om karbingrindarna på stålkarbinerna har rostat igen så kan man ju faktiskt knyta igenom repet.

Att bultar snurrar i hål kan ju hända, men det är mycket ovanligt. Om muttern är lös så kan det gå och "rucka" lite på bulten. Men troligen är det bara muttern som är lös i 99,99% av de fall när folk pratar om lösa bultar. Ta med en skiftnyckel nästa gång ni är på klippan och spänn (men inte för jäkla hårt!) så ska ni se att den sitter fast fint. För övrigt ingen dum idé att ha en skiftnyckel eller fast 17 i ryggan om man sportar mycket.
 
När jag klättrade Svafar 6- på soffabacken, så märkete jag att bultarna, snurrade lite.

Jag tror att det var hela bulten hängar + mutter. Hur säker är en sådan bult att klättra på?

Samma sak med den nedre bulten i ankaret.

Mvh

Björn
Jag har lärt mig här på forumet att:
1. Lossa lite på mutter och hängare
2. Slå in bulten lite mer
3. Skruva fast mutter plus hängare.

Om det är en expander så borde bulten fastna på nytt. Att det blir så skall bero på att idioter som inte vet vad de håller på med drar åt muttrarna för hårt, sedan tar det ett tag och hela bulten snurrar. Om det är ene annan bulttyp än expander (inte så vanligt) vet jag inte.
 
Risken jag ser med ytrost (vilket är det enda aktuella såvitt jag sett där) är att det äter rep på ett annat sätt än en "ren" karbin. Men sen vågar jag inte uttala mig om hur mycket skillnad det gör jämfört med alla kanter och annat mög repet löper över.

Börjar bli lite sugen på en tur till Soffan faktiskt men vi får se om det blir det eller en tur till Vedema först.
 
Jag har lärt mig här på forumet att:
1. Lossa lite på mutter och hängare
2. Slå in bulten lite mer
3. Skruva fast mutter plus hängare.

Om det är en expander så borde bulten fastna på nytt. Att det blir så skall bero på att idioter som inte vet vad de håller på med drar åt muttrarna för hårt, sedan tar det ett tag och hela bulten snurrar. Om det är ene annan bulttyp än expander (inte så vanligt) vet jag inte.

Nja...
Om skruven snurrar i hålet är det nog tyvärr utsiktslöst att slå inte den, om den ska fastna så är det snarare när den dras ytterligare utåt (genom åtdragning).

I sällsynta fall kanske man kan få en bult att fastna längre in i hålet genom att slå in den och sedan dra åt den, men om bulten snurrar så beror det antagligen på att den från början inte dragits åt just alls, eller på att hålet är lite dåligt (=stort) där expanderhylsan befinner sig, och då får man hoppas att hålet är aningen mindre på "utvägen", då fastnar skruven igen, vilket skulle ske inte bara vid åtdragning utan även vid laster som riskerar att dra ur skruven.

Att muttern i sig är lös, är ett problem som troligen främst innebär att det finns risk att muttern trillar av - tillsammans med hängaren.

Om man dragit för hårt skulle jag påstå att skruven är skadad och ska bytas. Möjligen ska även hålet ersättas p g a det är för stort, men det ger sig själv eftersom det inte brukar gå att byta skruv med mindre än att man också gör ett nytt hål.
 
Risken jag ser med ytrost (vilket är det enda aktuella såvitt jag sett där) är att det äter rep på ett annat sätt än en "ren" karbin. Men sen vågar jag inte uttala mig om hur mycket skillnad det gör jämfört med alla kanter och annat mög repet löper över.

Börjar bli lite sugen på en tur till Soffan faktiskt men vi får se om det blir det eller en tur till Vedema först.

Tror faktiskt rosten snabbt poleras bort av repet, utan att repet tar annan skada än att det blir brunt och fult. Varje millimeter av repet passerar ju bara över rosten en gång, och hinner inte skadas särskilt mycket. Tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
Anna Frimodig Anja på tv4 sporten on eller sö Sportklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.