Klövjeväskor, vikt, Granite Gear

Jag har tänkt att skaffa klövjeväskor till min Finska Lapphundstik och jag har konstaterat att det finns ganska mycket att välja på. Prismässigt finns allt från billiga för några hundralappar till dyra måttsydda för några tusenlappar.

Man kan troligen dra slutsatsen att de billigaste är skräp och att ju dyrare ju bättre och det indikerar även tidigare trådar i ämnet. Tyvärr verkar de dyrare, (rejälare, hållbarare), väskorna vara ganska tunga.

Om jag tar ett räkneexempel; min hund väger ca:14 kg och om hon skall bära max 30% av sin vikt blir det max 4,2 kg totalt. Då tycker jag att det spelar en del roll om väskorna väger 1/2 eller 1 kg, eller kanske ännu mer.

Jag har hittatväskor från Granite Gear på nätet, (GetOut), som för mitt otränade öga ser OK ut dom har en vikt på ca: ett halvkilo och en prislapp på 600 till 900 spänn beroende på modell.

Har någon här erfarenheter av dessa väskor eller andra tips på hyfsat lätta väskor som funkar eller är det så att man måste ha tunga väskor om man vill sin hund väl?

/Roy
 
Hej Roy!
Du har en poäng i det där med vikten. Vad jag också tänker är viktigt är hur väskan sitter på hundens kropp. Likt oss så orkar ju vi bära mer om ryggsäcken sitter rätt och inte sliter på oss. Jag lät min hund (jakt springer spaniel) pröva en granitwear, men det visa sig att den direkt skulle skava på min hund. Dock tyckte jag att den väskan så bäst ut ergonomiskt. Men en enklare variant passade min hund bättre.

Var noga med att kolla att skulderbladet har fri rörlighet och inte blir belastat i onödan samt att inget skaver i armhålan. Man bör nog se till att väskan fördelar mest tyngd bakåt så att man inte frestar allt för mycket på armbågarna för hunden.
Bara lite tips inför ditt val av väska.

/ Sofia
 
Jag har själv en Finsk Lapphanne och han har sina väskor. De väger på min hushållsvåg 520gram

Hej Dennis,

En sån fin hund du har. Visst är dom härliga, Lappisarna?

Jag såg på sin site att du har ju Granite Gear väskor. Det glädjer mig mycket att du är nöjd med dom då din hund rimligen har samma kroppsbyggnad som min.

"Ruff Rider Dog Pack" som du har verkar tyvärr vara på utgående, dom finns inte på Granite Gears hemsida och på Get Out verkar dom bara finnas kvar i storlek L och det är för stort.

Vilken storlek använder du?

Dock finns modellen "Alpha Dog Pack" som väger 500g/S 550g/M.

/Roy
 
Min hund väger runt 20-22 kg och han mäter ca: 61 cm i AA mått (från armbåge tvärs över manken till armbåge) så han har storlek Medium.

Att jag inte ger väskan fullt betyg är för att magremmen är fastsydd helt rakt, mitt på väskorna, vilket gör att den kommer lite för långt fram på bröstkorgen, tycker jag. Men det är inget som verkar störa min hund.
Den skulle vara fastsydd lite längre bak eller vinklad bakåt så att remmen hamnar mera i midjan, för de kan glida fram lite när han går i brant nerför. Men tyngdpunkten är ju justerbar med remmarna på ryggplattan så det går att kompensera.
Hugo verkar varken bry sig om remmar och sånt eller att den bara fanns i röd (tjejfärg) han bär väskorna ändå utan att få några skavsår eller må dåligt.
I påskas så gick vi Silverleden 6 dagar och han startade med strax över 5 kilos packning i form av mat, gristrynen (godis) och uppkopplingskedja m.m. Det funkade kanon..!
 
Jag hade samma fundering angående klövjeväskans vikt för några år sedan. Jag upptäckte att Nordtro/Laika hade tänkt samma sak och gjort en variant av sin välrenomerade klövjeväska i lättare material och med färre remmar.
http://www.nordtro.no/laika-lett-kloev.4608234-78783.html
Jag köpte två och är hittills mycket nöjd med dom. Jag minns att de väger 600-700g beroende på storlek.
 
jag har nyss inköpt nedan
räknar med 3-3,5 kg last men jag har ganska liten hund (kelpie)
Intrycket är bra hittills[/URL]

Jag har tittat på Rufwear och dom ser bra ut och känns rejäla men också ganska rejält tunga.

Jag har i och för sig inte hittat några viktangivelser på dom men som sagt kändes dom väldigt tunga, det var faktiskt dom som fick mig att börja fundera på det här med vikt.

Mina tankar just nu är att om Granite Gear "håller måttet" så är det en lätt och bra väska som desutom har ett tilltalande pris i sammanhanget. (Bra, lätt och billig brukar ju vara en svår kombination, man brukar få nöja sig med två).

/Roy
 
Jag tycker att Granite gear har alldeles för mycket "detaljer" som är till för att attrahera köparen snarare än att vara nyttigt eller bra för hunden och därför blir den onödigt tung och till och med tveksam i funktionen. Jämför med om du skulle köpa en ryggsäck åt dig själv.
 
Jag tycker att Granite gear har alldeles för mycket "detaljer" som är till för att attrahera köparen snarare än att vara nyttigt eller bra för hunden och därför blir den onödigt tung och till och med tveksam i funktionen. Jämför med om du skulle köpa en ryggsäck åt dig själv.

Hur menar du nu?

Skälet till att jag är inne på Granite Gear är framför allt för att dom är lätta men även att dom ser ut att vara tillräckligt robusta för att fungera.

Finns det änu lättare väskor som är tiltäckligt bra?

/Roy
 
När det gäller ryggsäckar så tillhör väl Granite Gear lättviktsegmenten med avskalad "lull lull" och deras klövjeväskor är ju inte sämre, så 520g för Ruff Rider i stl M inte mycket att orda om...

Detaljerna, som en separat ryggplatta med tre stycken remmar som väskorna är upphängda i, gör det enbart väldigt enkelt att justera tyngdpunkten på lasten.

Jag hade en Alaska Huskey en gång och till honom så använde jag ett par väskor som vunnit massor utav utmärkelser i Norge http://www.paratuspet.no/kloev.37980.no.html men de var lite för sladdriga i materialet och det krävdes nogrann packning för att justera viktfördelningen.
Om nu våra hundar skulle få välja själva, så tror jag att de helst låter någon annan bära deras packning, det skulle jag också välja... Finns det sherpas att hyra för fjällvandring..?
 
Jag använder en klövjeväska jag köpt från en lokal tillverkare (http://www.lisbethshundochsyverkstad.com/klvjevska.htm). Jag och hund promenerade isälvsleden för några dar sedan, hon fick bära sin filt, sin mat och lite annat tjafs jag ville ha lättillgängligt (typ vatten). Funkade riktigt bra :).

Det jag tycker är bra med den är att den är att den är rätt enkel, den har ett ordentligt "bälte" i fram över bogen, och en bukrem som ser till att den inte ramlar av. Jag kollade lite på de mer "avancerade" klövjeväskorna med selar under (typ ruff wear) innan jag köpte den här. Valde bort dem eftersom det kändes som att det var stor risk att hunden skulle få skavsår mellan frambenen om man råkade packa den det minsta snett. Har dock inte testat dem, så det är kanske inte ett problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Crow Vikt i klövjeväskor? Hundsport 1
taeyaa Regntäcke över klövjeväskor? Hundsport 5
Johanna K Klövjeväskor Hundsport 5
moa Sälkas klövjeväskor Hundsport 0
ema Klövjeväskor? Hundsport 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.