Inflation i sponsring

Det är få andra sporter/aktiviteter där sponsrade människor med medelmåttliga prestationer i sammhanget får mer uppmärksamhet än världseliten... Och jag tror att det är där skon klämmer...

Precis, huvudet på spiken!

Alpinistproffs må vara materialsponsrade av olika märken vilket är helt i linje med övriga sportaktiviteter och bör således inte påverka vår syn av prestationen.

Problemet uppstår när äventyrsturister//amatörer/kalla-dem-vad-du-vill får mer mediaexponering för sina, i sammanhanget, mycket enklare turer. Att sen både sponsrad glad amatör och media "kryddar" turberättelsen med direkta felaktigheter höjs nog blodtrycket hos många "proffs", men även hos mig som tycker att det vore mycket intressantare att läsa om nyturer som faktiskt för bergsporten framåt.
 
Följdfråga på det.

Finns det någon svensk som bestigit en 8000 meters topp:

1. Utan syrgas

2. Utan sherpas, fasta rep och annan hjälp på berget.

3. och finansierat det själv med eget framknegade pengar. Inga som helst sponsorer alltså.

Du glömde de två viktigaste punkterna...

4. Med egen tillverkad utrustning

5. Med egen transport från Sverige till berget. Ex. häst, till fots eller på egentillverkad cykel
 
Du glömde de två viktigaste punkterna...

4. Med egen tillverkad utrustning

5. Med egen transport från Sverige till berget. Ex. häst, till fots eller på egentillverkad cykel

Det verkar ju som om det här med spons är en öm punkt inom äventyrskretsar. Märk väl att jag inte förordar att folk ska vara osponsrade. Det är upp till var och en. Jag har klättrat och jag kommer att klättra sponsrade kamrater. Dock är min högst personliga hållning är att jag ska vara osponsrad.

Konstigt blir det dock när folk försöker hävda att spons inte är ett hjälpmedel eller att man måste ta till in absurdum-argumentation. Mitt syfte är inte att provocera, men det verkar som om det gör det. Kanske ligger provokationen i att jag hävdar att det är en större utmaning att vara osponsrad.

Mvh /Joel
 
Fast detta fattar jag inte

"Kanske ligger provokationen i att jag hävdar att det är en större utmaning att vara osponsrad."

Som nagon sa tidigare i traden det ar inte sa att det bara kommer pengar och utrustning pa posten det kraver en massa jobb. Kanske bara ett annat satt att jobba pa an att ga till Ica.
 
Fast detta fattar jag inte

"Kanske ligger provokationen i att jag hävdar att det är en större utmaning att vara osponsrad."

Som nagon sa tidigare i traden det ar inte sa att det bara kommer pengar och utrustning pa posten det kraver en massa jobb. Kanske bara ett annat satt att jobba pa an att ga till Ica.

Förvisso, men om det skulle löna sig lika mycket sett till timmar man lägger ned att jobba på ICA som att jaga sponsorer, så skulle det finnas ännu fler människor som tar ett jobb på ICA för att klättra Everest. Nu lönar sig sponsring mer och alltså kan det inte jämföras med ett "vanligt" jobb.

Mvh /Joel
 
Sen är det väl så att den här sponsorhetsen bland äventyare speglar trenden i samhället i övrigt. Finns det en möjlighet att ta en genväg så gör man det. Tex:

- Har man fetma lägger man sig på operationsbordet istället för att ta tag i problemet långsiktigt.
- Vill man ha en ny Audi Q7 trots att man är arbetslös så är det bara ringa några samtal till diverse låneinstitut så har man en ny bil inom några dagar.

Nu har samma fenomen nått äventyrsbranschen. Efter en vandringsvecka i Sarek känner man sig redo för större utmaningar och siktar direkt på 8000+ och helst inom ett år. Men eftersom de allra flesta är vanliga knegare så måste man helt enkelt bli en mediahora för att finansiera det hela.
 
Jag är vanlig knegare och har de senaste åren haft över tio veckors ledighet i snitt när jag har velat. Om jag inte fått har jag bytt arbetsgivare. Har lagt hundra tusen om året på friluft och upplevelser. Det handlar om att ha rätt inställning till livet samt att skaffa sig en bra position på arbetsmarknaden..

Kunde inte låta bli att avreagera mig i skrift på det där...

"Vanlig Knegare" kan inte lägga 100000 om året på friluft. En kommunalare tjänar i snitt 250000 skatt, d.v.s de som håller städerna rena och torkar våra äldre i rumpan.
Även om Anders Borg tycker att ingångslönerna är så pass höga att de hotar tillväxten..

Tjänar man mer än 300000 är man inte Vanlig Knegare.
Då är man en Mkt Välbetald Knegare. Alternativt Vanlig Knegare som bor i kartong.

Så de så. Men grattis till den fina lönen, är säker på att du förtjänar den (säger jag för att gjuta olja på vågorna)
 
Jag hade då en inkomst på just nästan 300.000 om året inklusive övertid. Om man räknar med all ledig tid har jag snittat en kvarts miljon. Sen om man väljer att lägga pengarna på annat kanske man är en vanlig knegare. Då har det näppe med lönen att göra. Jag körde lean på mitt liv, tog bort allt slöseri och hade någon tusenlapp i fasta utgifter. Ja, jag har bott i garage, källarförråd, bil och tält och det är ingen uppoffring. För de flesta jag känner är det inget konstigt utan något man gör i perioder för att ha lite kul. Det skulle räcka för mig att ha en inkomst på 15000/mnd. för att jag ska kunna lägga undan 10000 av dem. Mitt rekord är 109.000 på åtta månader och då har jag bland annat handskottat 2000 kvadrateter tak på två dagar för att få in extrapengar.
 
Senast ändrad:
Jag hade då en inkomst på just nästan 300.000 om året inklusive övertid. Om man räknar med all ledig tid har jag snittat en kvarts miljon. Sen om man väljer att lägga pengarna på annat kanske man är en vanlig knegare. Då har det näppe med lönen att göra. Jag körde lean på mitt liv, tog bort allt slöseri och hade någon tusenlapp i fasta utgifter. Ja, jag har bott i garage, källarförråd, bil och tält och det är ingen uppoffring. För de flesta jag känner är det inget konstigt utan något man gör i perioder för att ha lite kul. Det skulle räcka för mig att ha en inkomst på 15000/mnd. för att jag ska kunna lägga undan 10000 av dem.

Japp, håller med om att det GÅR. Förutsatt att man inte har familj. Då är det färdigexpeditionerat. Om man nu inte har tur å hittar fru å barn son älskar den där kartongen framåt slaskvintern...:)
 
Kunde inte låta bli att avreagera mig i skrift på det där...

"Vanlig Knegare" kan inte lägga 100000 om året på friluft. En kommunalare tjänar i snitt 250000 skatt, d.v.s de som håller städerna rena och torkar våra äldre i rumpan.
Även om Anders Borg tycker att ingångslönerna är så pass höga att de hotar tillväxten..

Tjänar man mer än 300000 är man inte Vanlig Knegare.
Då är man en Mkt Välbetald Knegare. Alternativt Vanlig Knegare som bor i kartong.

Så de så. Men grattis till den fina lönen, är säker på att du förtjänar den (säger jag för att gjuta olja på vågorna)

Håller int me. Hade jag 250 000 om året skulle jag lätt kunna stoppa undan 100 000 kr.
 
Jag har bott med sambo och hund i ett garage. Lite bättre städning och en tryckkammare av presenning så att man kan lackera. Hade jag haft barn hade förmodligen de sociala myndigheterna tagit hand om dem för länge sen. Med all respekt för att folk lever olika liv men då har man också skaffat sig högre utgifter som egentligen inte har så mycket med inkomst att göra. Ola Skinnarmo är bra på att hitta sponsorer men han hade lika gärna kunnat vara vd på ett företag. Man får det man skaffar sig. Ola har ju också familj och många andra som är sponsrade.
 
Håller int me. Hade jag 250 000 om året skulle jag lätt kunna stoppa undan 100 000 kr.

Då skulle du ha 67500 efter skatt kvar.
Eller 5625 i månaden.
Till hyra, mat, cykelreparationer (eller åtminstone ett par nya skor då å då, efter du måste gå hela tiden)

Pardonne moi, men det stämmer inte.

"Ett o ett e två
två o två e fyra,
lönerna dom e låga
men varorna e dyra.

Ska de' va så svårt att fatta
att det e falsk matematik,
som gör den fattige så fattig
o den rike så förbannat rik.

Två o två är fyra
fyra o fyre e åtta
En del har femton badrum
o jag har en sprucken potta.

Ska de' va...

Tre o tre e sex
sex o sex e tolv
Fru Wallenberg putsar naglarna
o fru Svensson skurar golv.

Ska de' va...

Noll o noll e noll
o noll-noll noll-noll-noll
var du än släpper slantarna
så rullar dom åt samma håll.

Ska de' va...
"
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...