Ny skridskoteknik

Många åkare med sämre balanseringsförmåga måste använda stavar som stöd. Om man inte klarar att balansera på ena skridskon och göra frånskjut med den andra, vad blir i så fall den effektivaste tekniken. Att diagonala med stavarna? Eller att stötta med båda stavarna i isen samtidigt som traditionella innerskär görs?
Väldigt lite finns skrivet om skridskoteknik med stavar. Har hört att man kan balansera på ena skridskon samtidigt som staven på samma sida sätts i strax intill och något bakom skrillan som balanshjälp. Får emellertid inget bra flyt med den metoden.
Har upptäckt att väldigt många åkare som hyr skridskor vid plogade banor nästan enbart stakåker utan några skridskoskär alls. Det bör vara möjligt att utveckla en enkel åkteknik där stavar och små skridskoskär samverkar. Balansproblemen blir kanske inte så stora vid mindre skär, innerskär.
 
Is

och åkarens förmåga kan varierar rätt mycket och därmed blir också tekniken individuell. Stavar kan användas både som balanshjälpmedel med staven mest i luften och stöttning både diagonalt och samtidigt (typ jämfota) respektive som framdrivning,

Thure
 
Hallå Thure,

kan Du anvisa någon beskrivning, bilder, videosnuttar etc av en sådan åkstil för skridskoåkare med balansproblem? Vanlig, klassisk skridskoåkning bygger helt på förmågan att balansera på ena skrillan och ta skäret med den andra. För åkare, som inte klarar detta, måste en annan åkstil utvecklas. Men hur? Söker febrilt sedan flera år.
 
obalans pga mjuka skor?

Det är inte så att man ska vända på problemt lite och fundera på stabilare skor för att få bättre balans?

Om obalansen beror på "vingel" i fotleden tror jag ett par stabila pjäxor, samt ev en snowboardbindning på skridskorna kan stabilisera rejält.

Som försäsongsträning kan man stå på balansplatta (plan ovnasida med "halvboll" på undersidan) för att stärka fotledena

Är obalansen "högre upp" än fotleden så har jag inga tips men det skulel bli trättande i armarna att åka på armkraft istället fö rmed benkraft. Mina ben är i alla fall både starkare och uthålligare än armarna.

/Patrik, som försöker undvika stavåkning, jobbar på att förfina skäret istället
 
Lite

råd kan jag komma med men några filmlänkar har jag inte. Tror att det här löses på olika sätt av olika åkare.

Välj rätt korta stavar och försök åka lätt hopkrupen med böda knän och höfter samt skjut rygg och åk lite framåtlutad. Låt axelpartiet pendla över skridskorna i varje skär. Använd stavarna för extra balansering.

Små skridskoskär det går att åka hyggligt utan att lyfta skridskorna mer än några cm ovanför isen.

Thure
 
Jag skulle nog satsa på att skjuta med båda stavarna och ta "traditionella" skär samtidigt, variera med en fot i taget. Dvs som man skulle göra med skateskidor när det går ganska lätt. Man får ju balansstöd av stavarna så man kan nog slappna av lite mer i fotlederna (det behövs ju knappt något frånskjut då man förlitar sig på stavarna).

Det kallas visst växel tre inom skate, se
http://www4.idrottonline.se/Skellef...grupper/Traningstipsforskidakning/Skidteknik/
 
Det är inte så att man ska vända på problemt lite och fundera på stabilare skor för att få bättre balans?

Om obalansen beror på "vingel" i fotleden tror jag ett par stabila pjäxor, samt ev en snowboardbindning på skridskorna kan stabilisera rejält.

Som försäsongsträning kan man stå på balansplatta (plan ovnasida med "halvboll" på undersidan) för att stärka fotledena

Är obalansen "högre upp" än fotleden så har jag inga tips men det skulel bli trättande i armarna att åka på armkraft istället fö rmed benkraft. Mina ben är i alla fall både starkare och uthålligare än armarna.

/Patrik, som försöker undvika stavåkning, jobbar på att förfina skäret istället

Jag har ett par Skyllermarks blå med Rossignol skatingskor med vriststöd. Räknas nog som stabila grejor. Ändå helt omöjligt att balansera på en skridsko utan stavstöd. Hur ska man då förfina skäret?
 
Jag skulle nog satsa på att skjuta med båda stavarna och ta "traditionella" skär samtidigt, variera med en fot i taget. Dvs som man skulle göra med skateskidor när det går ganska lätt. Man får ju balansstöd av stavarna så man kan nog slappna av lite mer i fotlederna (det behövs ju knappt något frånskjut då man förlitar sig på stavarna).

Det kallas visst växel tre inom skate, se
http://www4.idrottonline.se/Skellef...grupper/Traningstipsforskidakning/Skidteknik/

Njaa, åtminstone på skidor så är det benen som gör jobbet, "stakningen" med armarna är ett tillägg.
Det svåra med treans växel är att hitta timingen mellan överkroppsarbetet och benarbetet, det är, åtminstone på skidor, enklare att åka det som kallas "4-ans" växel någorlunda. Borde vara enklare även på is med skridskor. Fast utan ett hyfsat skär kommer man bara "så långt" oavsett skidor eller skridskor tror jag...

Bästa receptet är nog precis som vid skidskejt att öva på att åka utan stavar ;)...

//J
 
Som andra skriver så måste ju detta vara en rent individuell fråga.

Jag har (förstås) full förståelse för att den som av någon anledning har svårt att hitta balansen på en skena åker bättre med stavar, men då måste ju självklart tekniken anpassas till just dina problem. "Balansproblemen" kan ju sitta var som helst mellan fotleden och balansorganen och kommer förmodligen påverka förmågan till effektiv stavåkning också.
 
Modifierad sula

Jag tror detta är väldigt viktigt Gustav. Det måste vara möjligt att utveckla bra, alternativa åkstilar för långfärdsskridskoåkare med balansproblem. En kraftig försvagning av hålfoten, sk pronering, gör åkning utan stavar näst intill omöjlig.
Just nu experimenterar jag med att limma in ca två cm tjocka och fem cm långa remsor styvt cellgummi i hålfoten på undersidan av de lösa sulor som medföljer moderna kängor vid leveransen. En likadan remsa limmades längs hälens insida. En påtaglig förbättring inträffade omedelbart . Äntligen stod skenan vinkelrätt mot isen. Nu klarar jag ett antal riktiga skär i serie och kan hålla nästan samma fart som gruppen i övrigt. Funkar mycket bättre än formade sk fotbäddar från ortopeden. Ortopedernas alster är nog bra att gå i men passar inte för skridskoåkning. Åtminstone inte för mig.
Man måste pröva sig fram.
 
hej islägg.

En tanke, kanske är inte problemet pronation utan att du har skatepjäxor.

Jag har provat lite olika de senaste åren. Från fasthäl och tunga crispikängor, via löshäl med tunga lundhagskängor till löshäl med skatepjäxa. Jag trivs mycket bra med att åka i skatepjäxor, de är lättare och ger en direktare kontakt med isen. Vad gäller stabiliteten är de dock betydligt sämre och kräver mer av sin husses balans. Visserligen har vristen bra stöd men i gengäld flexar sulan mycket vid torsionella krafter. Skatepjäxan är alltså mycket känsligare för vingel och vackel. En rejält stabil känga och fasthäl kan vara något att prova.
 
Tack för tipset. Olofh!

Likväl är Rossignolpjäxan för skating tillsammans med Skyllermarks blå med lös häl det bästa jag provat hittills sedan åkproblemen pga pronering började för flera år sedan.
Åkte tidigare med Skyllermarks fast häl med Crispi telemarkssko, men det gick allt sämre. Inte heller fungerade Meindl Island med bygel över tåhättan.
Verkar som att jag är på väg att övervinna proneringen genom sulkonstruktionen, som jag skildrade nyss i den här tråden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.