Fitz Roy Patagonien Mars 2011

Packning

iloi
Tack för glada tillrop, med tanke på att vi inte är några ungdomar längre så får det duga!

Nu reviderat packningen från 30+5 kg!
2st tält, 2 sovsäckar, 2 bivi säckar, liggunderlag, kök, isyxor, steghjärn, isskruvar, snöankare, 2 par stor skor, klätterutr hjälm, sele skor säkringar etc, div funktions underställ, gore-tex ställ.
Stor laddning med div energi gel, bars och vätskeersättning allt på 23+5 kilo. Ganska bra om jag får säga det själv! Sist hade vi delspons av BA och fick då ha 100kg var, livet var lite lättare då
 

Bilagor

  • P1000046.jpg
    P1000046.jpg
    41.6 KB · Visningar: 576
Så är man äntligen framme i Calafate efter 2 dagars resande!
Alla prylarna kom med sånär som på liggunderlaget då väskan vägde 24 kg istället för de stipulerade 23, så det var bara att plocka bort 1 kg :(
Imorgon tar jag bussen till Chalten där Johan väntar
 
Bära

Johan och jag har nu burit upp all utrustning till
paso superior, och inväntar nu bra väder!
Skönt att kunna vila sig i en stad tills det är dags!
Om vi får chansen så är det Franco argentin som gäller
 
Johan och jag har nu burit upp all utrustning till
paso superior, och inväntar nu bra väder!

Almost no winds but cold (isotherme 1500-2500) promised for 11th and onwards.

The Franco will be in the sun from 7 AM to 2 PM. If it's too windy or cold at the Breche you could consider doing one of the couloirs on Guillaumet. It's only one hour hiking from the Paso. The left couloir looked better than Amy unless it's very dry. It's a little bit steeper but shorter in total. The sections on the other side of Guillaumet you can do gloves on. Also, the Poincenot could be an option.

Here's one weather link for you:
http://www.patagonia.fi/w.php

And what we did:
http://www.patagonia.fi/blog/?page_id=379
 
Väntan

Just nu händer det inte mycket! Stora väntan på att det skall sluta storma, Johan och jag har bestämt att inte lägga något krut på att klättra något annat än Fitzroy då risken då finns att man missar enda bra luckan! Få se om det blir ett bra eller dåligt beslut. Just nu ser det ut att kunna bli ett fönster i slutet av veckan men prognoser över 3 dagar anser man här är rena fantasier
 
Storm

Idag är det inte fullt lika blått, utan det rasar en deprimerande vind som blåser ner teleledningar i stan tillsammans med ett piskande regn! Men vi äter oss feta och hoppas!
 
Fortsatt regn idag:( men om prognosen står sig går vi upp imorgon eller på fre! Det har förmodligen kommit mycket snö och kommer nog vara hårda förhållanden så vi räknar med att vara borta 4-5 dagar om vi kan gå på! Vi är nu ensamma klättrare kvar som kommer att göra något försök på Fitzroy
Håll tummarna för att vi i alla fall får göra ett seriöst försök
 
Mindre snack

Idag kom vi ner igen utan att lyckats med mera än att ta oss till insteget!
Det hade kommit mycket snö som vi trodde och att korsa glaciären utan snöskor
hade varit omöjligt väl framme så kunde vi bara konstatera att väggen var helt nedisad
Då vi inte ansåg att möjligheten att nå toppen på något sätt motsvarade riskerna
så backade vi helt enkelt! Får se om vi hinner växla om, vi har burit ned all utrustning igen då inga för oss alternativ är möjliga från paso superior. Vårat enda val är nu nordpelaren och då inte till toppen av Fitzroy då toppväggen är helt nedisad
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Olycka i Patagonien Alpin / Bigwall 9
E9climbing Patagonien Februari 2011 Alpin / Bigwall 5
trolltind Bildspel Del Paine Patagonien Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.