Fitz Roy Patagonien Mars 2011

I know that's why its my dream route!!=)
( it may just be that a dream)

Jag hoppas det gàr vägen för er. Enda sättet att veta är att àka dit och prova. Vägen är màlet!! Ser grym ut!

Glowacz var där och försökte den förra äret men de hade för mycket is i sprickorna. Global warming might become your friend.
 
Glowacz var där och försökte den förra äret men de hade för mycket is i sprickorna. Global warming might become your friend.

Glowacz was there in 2007, too. We were bivying in Paso with him and weather turned so everyone came down.

The Red Pillar of Mermoz was very popular among the better free climbers. Other "trade routes" were Whillans on Poincenot, Franco Argentine on Fitzroy, Supercanaleta on Fitzroy and the easier routes on Guillaumet. The Guillaumet is really enjoyable in so-so conditions higher up.

One more tip:

If you want more comfort in Paso you might consider digging a hole for a tent. One of the BD superlights inside a snow hole is really much more comfortable than the hole only. I thought of the system in Paso when we got loads of spindrift in the hole when it was blowing hard. Later I dug my tent in the slope below Blåmannen for test purposes. It really works. No problems at all with spindrift or anything. Don't dig it too deep, though. There might be issues with ventilation if it's really deep.
 
Global warming och rattan i pizzan

Jag tror lika mycket pa global warming som pa rattan i pizzan fenomenomenet. Men Royal Flsh verkar ju helt ratt. Det ar ju inte utan att man kanner ett visst sug. Sent pa sesongen om man ska tro Stefan G
 
Fitzroy

Johan and i will go the 1 of mars ticket booked and ready so we will not see you there i guess!
It s a first for everything=) good luck to you and your friend

Send a mail from Chalten and let us know
 
I vecka kvar

Då börjar det dra ihop sig på tis åker vi äntligen

Tre svenska replag på en och samma vinter måste vara någon sorts rekord

Stort grattis till Magnus och norske Thomas som har satt Nordpelaren på Fitzroy via Mate y Porro/Gringos Perdidios/Cassarotto. http://hannavirrpanna.blogspot.com/

David och Erik har haft det motigt vad jag förstår men skall just nu vara på något, lite oklart vad men prognos på 8 dagar bra väder borde borga för något stort (8 dagar vad fa... det är helt års bra väder)

Får se om även vi kan få lite bra väder eller om de sparat det värsta till oss, lite synd att vi inte får en chans att återse Rangerna i Del Paine, de tog god hand om oss -08 och räddade många sunkiga dagar genom att bjuda oss på ett mål mat och lite trevligt sällskap
 

Bilagor

  • fotos4 038.jpg
    fotos4 038.jpg
    51.4 KB · Visningar: 441
Ni är grymma!

Såg Johan på klättercentret Telefonplan för nån månad sen, blev lite starstruck efter dina sköna bildspel på youtube.. =)

Nämen, det är ju han! Shit, va coolt!

Hahaha

Själv är jag i lite av en annan ballpark, men har bokat flyg och hyrbil, köpt portaledge och ska tillbaka till Yosemite i sommar. Nu river vi av nån fin tur på El Cap den här gången..

God tur!
 
Yosemite

Haha Johan är dryg som han är utan att han får veta att han är grym!
Nej skämt åsido trevligare/ödmjukare kille får man leta efter

wallyvirginia Kul att du drar till Yosemite och El Cap förmodligen helt rätt val
lite större chanser att göra något stort där!
Förmodligen kommer vi att vara bittra och avundsjuka på er när vi varit insnöade i 4 veckor och bara blivit bleka och feta
 
..ni är ju redan bleka och fe... eller nä, jag skoja bara, förlåt. Ni är i grym form båda två har jag faktiskt sett! :)
Det börjar ju dra ihop sig för avfärd, så passar på att önska er lycka till där borta. Hoppas verkligen att ni också får ta del av de goda väderförhållandena som varit (om inte i över en vecka, så åtminstone tillräckligt många dagar för en tur).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Olycka i Patagonien Alpin / Bigwall 9
E9climbing Patagonien Februari 2011 Alpin / Bigwall 5
trolltind Bildspel Del Paine Patagonien Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.