"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

Kind of BUMPAR denna!

Jag har som bekant en ganska puritansk hallning i den har fragan men om man skalar bort allt kringsnack i denna trad och 100 procent funderar pa karnan dvs ar det rimligt att havda en betigning som har skett med hjalp av artificiella hjalpmeddel och andra personers assistans?

Mitt svar ar nej. Det ar helt befangt att havda att man dvs jag som indvid bestigit ett berg om jag tar till andras hjalp att komma upp.

Eller anvander O2 for att klara av hojden.

Jag tycker detta ar sa sjalvklart och sa uppenbart att jag faktiskt forvnas att den standpunkten uppfattas som kontroversiell.

Det som ar kontroversiellt ar att det gar att havda att man bestigit ett berg med hjalp av Sherpas, fasta rep, och O2. Var ligger logiken? Det ar ju inte ens en noterbar fysisk prestation bortsett fran att det inte involverar klattring.

Att sedan etta gors ar val ocksa okontroversiellt i dag men att kalla det alpinism, klattring eller ens bestigning bevisar bara min tes att de som pysslar med detta inte vet vad de gor och inte har den erfoderliga kunskapen, erfarenheten eller omdommet att gora en bestigning i dess riktiga mening.
 
ar det rimligt att havda en betigning som har skett med hjalp av artificiella hjalpmeddel och andra personers assistans?

Mitt svar ar nej.
För protokollet:
Definiera artificiella hjälpmedel. Anledningen att jag undrar är att det sker en utveckling över tid vad gäller all utrustning. Det är lätt att definiera andra personers assistans, det innebär att man måste vara solo, eftersom en uppmuntran eller ett psykologiskt stöd borde kunna definieras som assistans från annan person.
Att tillföra kroppen syre är definierat som orimligt, mediciner är orimligt annat än i undantagsfall, jag har läst tråden och förstår tyvärr inte exakt var den gränsen går. Dopingreglerna ska gälla, men det finns faktiskt undantag i dessa regler som även ifrågasätts bland aktiva tävlingsutövare, så inte ens den definitionen är solklar.

Det har säkert funnits tider när tex bruket av stegjärn och yxa har ansetts som artificiella hjälpmedel av någon konservativ klättrare som tyckte att män var tuffare förr.

Det är upp till var och en att bilda sällskap som hävdar ensamrätt på bedrifter eller åsikter eller vad som helst. Såna sällskap finns det gott om, men antalet medlemmar tenderar att bli lågt eftersom kravspecen för att få bli medlem ofta bara uppfylls av grundaren.


Det går liksom inte att bortse från att man har bestigit ett berg om man har stått på toppen och tittat ner.
 
Var drar du gränsen David? Vad är ok och vad är inte ok i din bok?

Ang Rita Bjöd Göran Kropp på ett kex högt uppe på western cwm. Många ansåg att det var fusk att äta något som han inte själv burit upp. Personligen så tycker jag det skulle vara ohyfsat att tacka nej.
 
Man vet med sig om man gor ratt

Jag svarar pa de tva sista inlaggen i ett och samma inlagg.

Detta handlar inte om att jag vill vara stil polis. Alla far gora vad dom vill i bergen hur dom vill men de ska tas for vad det ar. Kallar man sig alpinist stalls det vissa krav. Aventyrare och andra som bara vill upp pa en topp till varje pris kan halla pa med det men kalla det inte klattring eller alpinism.

Jag skiter i detaljerna jag ser pa detta mer meta etiskt. Vad ar ratt att saga mot sig sjalv? Jag tror alla sompysslar med detta vet om det gjort nagot by fair means eller om de fatt sa mycket hjalp att de faktiskt inte statt pa toppen utan den hjalpen.

Att sedan media inte kan skilja pa olika stilar och tekniker utnyttjas av de som soker erkannande for sina aventyr saknar betydelse for oss i den lilla obetydliga sekten av purister som tycekr allt utom alpin stil ar att ta ner nivan pa berget till den man sjalv ar pa for tillfallet. Och dar med inte kvalificerar sig som en bestigning by fair means.

"Style matters because climbing doesn't. If there were a cure for cancer on the top of Everest any means to get there would be justified. Climbing has evolved via knowledge, training, equip. etc. As climbing evolves style should follow."

Free from Jim Donini
 
Äkta puritan

Jag cyklar till och från jobbet. Jag tycker inte att de som åker bil eller kollektivt borde få jobba alls. Jag kan tyvärr inte flyga för egen maskin, så jag flyger aldrig någonstans. Det finns de som åker båt när de ska ut i skärgården, eller till Finland. Förkastligt, man kan simma eller i alla fall paddla. Vissa vintrar kan man åka skridskor till Finland. Man får passa på då, om man inte tror sig om att kunna paddla över sommartid.

Eller så kan man helt enkelt sluta fundera så mycket på på vad andra människor gör, och hur de väljer att leva sina liv. Om jag föredrar att klättra utan syrgas så gör jag det, och så skiter jag i om andra väljer att klättra med syrgas. Om jag tycker att andra är sämre eller bättre klättrare än jag så stör jag mig inte på det, jag klättrar för min egen skull, inte för att bedöma andras insatser. Jag är definitivt puritan, i så måtto att jag fokuserar på min egen upplevelse, i stället för att blanda in vad andra människor pysslar med. Jag kan tycka att folk som ska upp på Everest med benproteser tar väldiga risker, med det är deras liv, och jag har ingen anledning att lägga mig i. Jag gör förmodligen saker de inte skulle vilja göra, och jag skulle bli rätt irriterad om de började vädra en massa åsikter om mina val. Jag lever bara en gång, och jag föredrar att inte ägna det till att bedöma andra, utan till något vettigt.
 
När inga regler finns...

För det första är jag inte klättrare så jag avstår från kärnfrågan.

Men det var det här med puritaner och stil. När det finns regler för något, kan man alltid hävda att det är FUSK om regler bryts. Tex är det solklart FUSK om man kör igång motorn på en kappsegling. När det INTE är kappsegling är det däremot upp till var och en att avgöra när motorn ska dras igång. Det finns inga regler att bryta och därmed inget FUSK.

Men då kommer puritanerna och säger att motordrift är inte renlärigt om man är en riktig seglare. En riktig seglare seglar genom Nordströmmarna (Bohuslän) även om det är motvind och motström. Så det så!

Därför kan man också luta sig mot stilbegreppet. Det är god/snygg stil att lägga till utan att använda motor. Det är häftig stil att segla med fullt ställ fastän det blåser fan. Osv.
Det bildas olika stilskolor och olika inofficiella regler, stilpoäng och annat som man kan häckla icke renläriga för.

Men det blir svårare för alla renläriga att följa sina egna regler. Dels pga teknisk utveckling, allt kan ju inte kallas för FUSK annat än i början. Dels sker ju andra förändringar. Helikopterräddning och O2 användade är väl en följd av att gruppen "klättrare" har blivit mycket större och många har ett helt annat förhållningssätt till klättring än den mindre klicken som fordom ägnade sig åt detta. Jag kan förstå att några vill behålla sina revir och tankesätt och enda vägen kanske är att bilda en elitistisk grupp som håller sig med stilbegrepp och egna regler.

Det vore ju mycket enklare om det fanns regler som sa att o2 är FUSK.
Assistans är FUSK.
Guider är FUSK.
Segelbåtar får inte använda motor det är FUSK.
Kompass är tillåtet, GPS är FUSK.
Paddla är OK, motorbåt är FUSK.

Men dom reglerna finns ju inte...
 
Eller så kan man helt enkelt sluta fundera så mycket på på vad andra människor gör, och hur de väljer att leva sina liv. Om jag föredrar att klättra utan syrgas så gör jag det, och så skiter jag i om andra väljer att klättra med syrgas. Om jag tycker att andra är sämre eller bättre klättrare än jag så stör jag mig inte på det, jag klättrar för min egen skull, inte för att bedöma andras insatser. Jag är definitivt puritan, i så måtto att jag fokuserar på min egen upplevelse, i stället för att blanda in vad andra människor pysslar med. Jag kan tycka att folk som ska upp på Everest med benproteser tar väldiga risker, med det är deras liv, och jag har ingen anledning att lägga mig i. Jag gör förmodligen saker de inte skulle vilja göra, och jag skulle bli rätt irriterad om de började vädra en massa åsikter om mina val. Jag lever bara en gång, och jag föredrar att inte ägna det till att bedöma andra, utan till något vettigt.
(min fetstil)

Problemet är just att när expeditionerna blir genomkommersialiserade, så kan en person med benproteser få för sig att bestiga Everest. Dock sker det med vetskapen om att det finns ett helt sherpa-team redo för att komma och bära ned en om det går illa. Problemet är bara att fler människor riskerar liv och lem för att en person vill bestiga berget på det sättet. Vi pratar inte om något fiktivt exempel. De som har sett serien Everest Beyond the Limits, vet ju att killen med proteser blev tvungen att bäras ned. Nu gick allt bra, men omständigheterna (t.ex. vädret) kunde ha varit annorlunda. Frågan är om denne kille hade gett sig på Everest om han inte hade stöd från massa sherpas. Förmodligen inte.

Bergsbestigning på den här nivån handlar inte bara om jag själv och mina marginaler. Man måste inse att man ingår i ett sammanhang. Om jag missbedömer min egen förmåga, riskerar jag att utsätta andra för fara. För oavsett vad jag sitter och säger här vid min dator, så lär jag önska att någon kommer och försöker hjälpa mig om jag sitter illa till. Och då spelar det ingen roll att jag har mig själv att skylla för min prekära situation. Därför bör jag undvika att hamna där.
Att utsätta sig själv och andra för onödiga risker på berg är någonting som angår alla som rör sig där, alltså är beslutet inte bara mitt eget, och något som andra inte ska lägga sig i.

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
haha.. jag får en bild i huvudet, vad tänker man som puritan när man står mitt i kön upp till toppen av everest för att få sin stund på jordens tak, framför och bakom står folk med proteser, syrgas och kamerateam som filmar såpor.. fantastiskt roligt!!
 
haha.. jag får en bild i huvudet, vad tänker man som puritan när man står mitt i kön upp till toppen av everest för att få sin stund på jordens tak, framför och bakom står folk med proteser, syrgas och kamerateam som filmar såpor.. fantastiskt roligt!!

Ja, det liksom förtar lite av den egna prestationen, och det vill man ju inte ;)

Mvh /Joel
 
haha.. jag får en bild i huvudet, vad tänker man som puritan när man står mitt i kön upp till toppen av everest för att få sin stund på jordens tak, framför och bakom står folk med proteser, syrgas och kamerateam som filmar såpor.. fantastiskt roligt!!

Tjaaa...och jag får bilder från Aiguille du Midi när folk tar liften upp samtidigt som alpinisterna typ tio meter till vänster klättrar upp. Jag läste någon krönika för något år sedan, tror det kan ha varit The Alpinist eller Vertical, där krönikören beskrev en framtida lift upp på Everest där passagerarna pratade om de förgångna tiderna när folk faktiskt klättrade upp och tom dog på berget...
 
Tjaaa...och jag får bilder från Aiguille du Midi när folk tar liften upp samtidigt som alpinisterna typ tio meter till vänster klättrar upp. Jag läste någon krönika för något år sedan, tror det kan ha varit The Alpinist eller Vertical, där krönikören beskrev en framtida lift upp på Everest där passagerarna pratade om de förgångna tiderna när folk faktiskt klättrade upp och tom dog på berget...

Bara en tidsfråga, är jag rädd.

Hmm, var det inte förstabestigarna av just a.d.m. som fällde någon kommentar om att "här kommer knappast någon sätta sin fot igen".
 
det känns lite som statusen att bestiga dessa berg är ganska obefintlig idag, det verkar dessutom som man bestiger för att andra ska bli imponerade annars hade man väl inte gjort så stor affär huruvida det är en "riktig" bestigning eller inte? får man verkligen fler brudar om man bestiger utan protes?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...