svenskor på Everest

off topic: Att jobba med Bergsport är minst sagt speciellt. Folk älskar att gnälla men få bidrar med material. Bergsport är ju Förbundets tidning och blir så bra som förbundets medlemmar gör den till.

Lycka till och kör hårt!
(jag är inte med i förbundet, därför varken bidrar eller gnäller jag =)
 
OT:
Det är riktigt att det förekommer en del kritik mot BS, men frågan är om det verkligen är så att tidningen är särskilt hårt kritiserad?
Jag ser alltid fram emot tidningen, och det är den tidning jag haft längst. Jag har köpt en del lösnummer av andra tidningar, och även haft prenumerationer i kanske nåt år, men jag har inte fastnat för nåt.
Bergsport är inte en tidning som liknar flashiga sportmagasin om skidåkning och/eller klättring, det är lite mer Vi-tidningen över den, och det märks att det är ett förbundsorgan, men jag tycker inte det är negativt över huvudtaget. Trots att jag gärna läser massor om klättring, och ser det filmer jag kommer över med stor behållning, så tycker jag ändå inte att det är det flashiga och "extremsportsmässiga" jag är ute efter. Klättring innehåller de element av äventyr man önskar, i sig själv, och det behöver inte överdrivas eller understrykas av vilda lay-outer.

De inskickade bidragen från medlemmar har ganska varierande stil och kvalitet, men så får det gärna vara. Och nej, jag har inte skickat in nåt, utan är bara förmånstagare...
 
Sa var vi dar igen...

Det har med att ta upp Jante som ett slagtra i varje debatt ar ratt trottsamt for att inte saga fantasilost.

John skriver:

"Alla som gnäller på Pompe och svensk himalayaklättrings nivå - klättra nåt banbrytande själv, och marknadsför det! "


Jag gissar att du syftar pa mig efter som jag ar DEN som i sarklass gnaller mest pa svensk "himalayaklattring" i den man nagon sadan existerar... Well jag har sedan den 23 Maj 2009 forsokt pa Gasherbrum 4 och Kwangde pa vintern. Och i sommar ska jag forsoka pa Latok. Inte for att gora nagot banbrytande och marknadsfora for omvarlden utan for att forsoka pa nagot jag velat testa sedan 1991. Old dreams die hard!

Hel min poang med mitt gnall ar att detta fokus pa att na toppar skapat ett totalt vakum for just banbrytande klattring som kanske inte ar sa glamoros och ger mediautrymme och rubriker men som ar the real thing.

Jag kommer fortsatta att hana alla posers och turister aven om jag sjalv fortsatter att misslyckas med det jag pysslar med for jag skiter i vad omvarlden tycker om mig och det jag pysslar med. Jag gaor det pa ett satt som ar pure och jag kommer aldrig att sell out to get a easy tick back home with me. Om ni retar er pa att jag tycker det ar pinsamt att bestiga berg med Sherpas, fixrep och O2 so be it. Style is the yard stick of success.

Ps jag skriver garna om detta i BS men du har redan en lista pa saker jag tycker kan va intressanta att skriva om.

Vad galler Everest i Alpin Stil sa ar det en bedrift som ingen svensk har testat och inte nagot Pompe har plannerat att prova om det var det du syfta pa.
 
löjligt

Så du menar på fullaste allvar att man inte får kritisera någon som uppebart inte talar sanning och dessutom försöker dölja det med falska bevis om man inte har gjort något liknande själv?

Måste säga det var det löjligaste jag har hört.

Jag håller absolut inte alls med.
Det är det som är yttrandefrihet och det behövs kritiska granskningar annars är det risk folk håller varandra om ryggen och berömmer sig själva för saker de inte gjort.
Dessutom så blev vi som följde Pompe lurade och då har vi all rätt att kritisera.

Det man INTE ska göra är att kritisera henne innan hon har visat vad hon gör denna gången. Ingen ska dömas i förväg.
Pompe själv måste förstå att folk är skeptiska och kommer granska hennes nya projekt kritiskt.
Men det är precis som man ska göra med alla som påstår att de gjort något så extremt.

MVH
zzeezz

Alla som gnäller på Pompe och svensk himalayaklättrings nivå - klättra nåt banbrytande själv, och marknadsför det!

Det är det ENDA sättet att förändra läget på riktigt, allt annat är Jante-tjafs. Alternativt hjälp aspirerande klättrare lära sig modern, alpin stil. Eller i sista hand, hjälp till att skildra de bra prestationerna så att de når ut. Bergsport skulle kunna vara en alternativ kanal (jämfört med mainstream media) för att skildra verkligt banbrytande klättring. Vem vill skriva?

En grej till: Everest i alpin stil kan väl aldrig kallas "enkelt", David? Hur ofta görs det?
 
Starta inte en ny Pompetråd innan vi vet vad hon gör denna gång. Tids nog blir det tillfälle till kritisk granskning.
Dock är det litet imponerande att lyckats få sponsring för ännu en Himalayaövning med tanke på efterspelet till den senaste bedriften.
 
Jag gissar att du syftar pa mig efter som jag ar DEN som i sarklass gnaller mest pa svensk "himalayaklattring" i den man nagon sadan existerar...

Nej, David, det är inte dig jag tänker på. Om du läste färdigt mitt inlägg så ser du ju att jag uttryckligen räknar dig till en av de få som faktiskt försöker sig på något intressant. Men visst kan du vara gnällig ibland ;-)

Så du menar på fullaste allvar att man inte får kritisera någon som uppebart inte talar sanning och dessutom försöker dölja det med falska bevis om man inte har gjort något liknande själv?

Nej, det säger jag inte. Det jag säger är att om man vill utveckla svensk bergsklättring och bidra positivt så är det här ältandet en ganska oproduktiv väg att gå. Sen köper jag inte din beskrivning av det inträffade, men det kan man debattera i en annan tråd.
 
Om det är jantelagen som förhindrar människor att skrävla om bedrifter som fyller oss stackars åhörare med leda så gillar jag jantelagen. Om jantelagen dessutom skulle kunna hindra någon att skrävla om bedrifter som inte ens utförs skulle jag tatuera in den i pannan.

Norge har om möjligt starkare jantelag än vi och det förhindrar dem inte alls från att producera intressanta bestigningar och bra artiklar om dessa i deras blad.
 
Men de är ju meta-gnällspikar: gnäller över gnäll, medan du har transcenderat till att gnälla över de som gnäller på gnäll.
 
Men de är ju meta-gnällspikar: gnäller över gnäll, medan du har transcenderat till att gnälla över de som gnäller på gnäll.
Undrar vad du har då transcenderat till?

Men jag tycker att det är ok att gnälla på ett internet forum. De som inte tycker det borde ju enligt dem sjävla inte gnälla, men de gnäller ändå. Lika bra att då acceptera att gnäll över gnäll är ju gnäll, och är just det som de egentligen gnäller över.

Länge leva fritt gnällande!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.