Ankare med QuickDraws

(knutar försvagar ju, och kan dessutom nötas med tiden om den ligger och skavar mot klippan en längre stund).

Ett annat problem jag hört om är att ett högt fångstryck kan bränna slingan. Har för mig att det har hänt vid fallskärmshoppning, men vet inte om det varit problem vid topprepning.

Brukar dock också köra på dubbla QDs vid nedfirning. Ska man toppa riggar jag också gärna med skruvisar, för att vara på den säkra sidan, men har också använt QDs.
 
Joakim, jag tycker att du förvirrar en enkel diskussion. Två QDs är måhända inte jätteriskabelt. Men det är alltid osäkrare med ett ankare som består enbart av vanliga kabbar (dessutom i princip ALDRIG jämviktat) än ett korrekt ankare med en 120-slinga och skruvisar.

Den enda vinsten med QDs är tiden. För mig skiljer det väl sådär 45 sekunder i byggtid. Är det verkligen värt det, när man tänkt toppa i 45 minuter? Jag tror tyvärr snarare att det rör sig om ren och skär lathet, samt en övertro på bultar och karbiners oförstörbarhet.
 
Ett annat problem jag hört om är att ett högt fångstryck kan bränna slingan. Har för mig att det har hänt vid fallskärmshoppning, men vet inte om det varit problem vid topprepning.

Var lite försiktig med att föra vidare saker du har "hört". Höga fångstryck förekommer inte vid topprep. Avbrända dyneemaslingor är en teoretisk möjlighet i andra sammanhang, men inte troligt med en väl åtdragen åttaknut.

Att knutar försvagar slingor är förvisso också sant, men helt ointressant i sammanhanget eftersom slingor tillverkas och dimensioneras med hänsyn till detta.

Den som vill ifrågasätta grundläggande praxis i all klättring utom ren sport - dvs användandet av skruvisar och avknutna slingor - får förstås göra det, men det är nog ganska dödfött. (tillägg) Dessutom farligt förvirrande för nybörjare.
 
En liten tankeställare:
Om du tycker att två QDs är helt OK för ett topprep, skulle du kunna tänka dig att samma ankare är OK för en standplats? Motivera gärna varför eller varför inte.
 
Nej, 2 qd:s på en standplats är inte idealt då standplatser har helt andra krav än ett bultat toppankare.

Justeringsmöjligheterna för att få till en lämplig säkringsställning är för dåliga tex...
 
En liten tankeställare:
Om du tycker att två QDs är helt OK för ett topprep, skulle du kunna tänka dig att samma ankare är OK för en standplats? Motivera gärna varför eller varför inte.

Hur gigantisk jubelidiot är man om man lyckas belasta ett topprepsankare lika hårt som ett faktor-2-fall direkt i en standplats gör?

Nej precis. Det går ju inte.
 
En skillnad man kan fundera över är att man ser vad som händer vid en standplats, ett TR-ankare är kanske ur sikte under flera timmar.
 
En nackdel med QD är ju att de inte har skruvisar. På ett TR-ankare är de ju ändå rätt stor chans att alla karbiner konsekvent är belastade i nedåt hela tiden. På en standplats som kanske är en hylla eller lite halvhängande så finns ju stor risk att karbinerna belastas och avlastas lite omväxlande. Jag har själv nån gång vid ett sportankare råkat ut för "spontanurklipp" när jag har rört på mig och repet gått lite kors och tvärs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.