Är syrgas dopning?

Tycker att du skall definiera

dopning David innan du går vidare.

Diamox förebyggande till en person som riskerar akut höjdsjuka t ex beroende på medfödda anlag liksom t ex astmamediciner till en person som har astma kan omöjligen betraktas som dopning om dessa medel möjliggör för personen att leva ett normalt liv eller göra en friluftsprestation.

Dopning kan vara många olika saker för olika personer t ex icke godkänd användning av medicinska preparat vid tävlingsidrott men också missbruk av t ex anabola steroider utanför tävlingsidrott, vakenhetshöjande preparat som amfetamin och kokain som både är narkotikaklassade och ansedda som dopning.

Syrgas kan användas på många sätt och är dopning vid tävlingsidrott. Men syrgas som behandling kort eller livslång till patienter är definitivt inte dopning. Syrgas som förebyggande över t ex 8000 meter är inte heller dopning i min värld av skäl som jag gav i mitt inlägg nummer 23. Det är lika dumt som att inte tillåta lufttillförsel till personer som håller på med sportdykning.

Jag hävdar bestämt att man måste akta sig för att utvidga dopningbegreppet utanför friska personer. Helt legal och önskvärd behandling av svåra medicinska tillstånd skall inte blandas ihop med dopning. Redan idag är det så att t ex cancersjuka patienter med muskelsvaghet väljer bort läkemedel med anabol effekt för att de inte vill ta "dopningpreparat" . Allvarliga tillstånd på berget och annorstädes skall givetvis behandlas på bästa sätt med eller utan så kallade dopningpreparat.

Om man överhuvudtaget skall idka friluftsliv på höjder där man riskerar akut höjdsjuka kan också diskuteras men kanske bäst i en egen tråd.

Thure
 
Jag vet inte jag David.
Vi gissar helt enkelt annorlunda ang effekten av en ev dopingklassning. Vem som gissat bäst får vi kanske reda på om det blir verklighet.
 
02=doping?

På RF:s hemsida går att läsa: "Idrottens dopingregler gäller globalt.Det är The World Anti-Doping Code (WADC) som är det regelverk som all världens idrotter och länder ska följa. Under världsantidopingkoden finns ett antal standarder som också är tvingande regler.WADC och dess
standarder motsvaras i Sverige av RF:s Dopingreglemente och de föreskrifter som är kopplade till
reglementet. Alla länder och idrotter som anslutit till WADC måste också införa koden och dess standarder i sina regler och stadgar."

Det är WADA som bestämmer vilka substanser eller metoder som är otillåtna.
Klättring är en idrott under RF sedan ett antal år, (så även sportdykning).
Syre (02) ökar prestationsförmågan på hög höjd (liksom på havets djup).

Redan idag är Diamox en substans helt förbjuden både under tävling och utanför tävling.
Kortison som intages genom munnen (peroralt) är förbjudet endast vid tävling.


Det lär nog bli en intressant debatt framöver.....

Johan Holmgren (Läkare, UIAA MedCom)
 
Senast ändrad:
Blir lite besviken

över att jag uppfattar ditt inlägg som rumphugget Johan och i och med att du undertecknar som du gör undrar jag om detta är en officiell svensk UIAA-uppfattning?

Dopningsbegreppet kan inte omfatta all bergsbestigning bara för att klättringsklubbar är anslutna till RF. Klättring i Sverige eller alperna har inget att göra med 8000-metersexpeditioner.

Diamox som förebyggande i vissa situationer och syrgas på mycket hög höjd som förebyggande uppfattar jag inte som annorlunda än t ex användande av cykelhjälm eller säkerhetsbälte i bil eller mera närliggande användande av astmasprayer i förebyggande syfte. Helt enkelt bra förebyggande åtgärder.

Att man sedan kan ha uppfattningen att kommersiella bergsbestigningsresor till 8000-meterstoppar med hög mortalitet och tveksamma kriterier för vilka betalande gäster man accepterar inte är vettigt, är en annan sak. Jag menar att det är helt felaktigt att utvidga dopningsbegreppet i syfte att stoppa den kommersiella verksamheten.

Thure
 
02=doping?

Som framgår av inlägget har jag har bara beskrivit fakta och har överhuvudtaget inte tagit ställning i frågan. Jag kommer heller inte ha någon officiell hållning i frågan men det kommer UIAA MedCom ha framöver.
MVH
Johan Holmgren (Läkare, UIAA MedCom)
 
En intressant

aspekt på detta är att hematokriten alltså blodets innehåll av röda blodkroppar och kapacitet att transportera syrgas ökar betydligt vid vistelse på höjder över 5000 meter och lite grand på betydligt lägre höjder därav höghöjdsträning tält med lägre syreinnehåll etc inför konditionsidrottstävlingar. Personen blir de fakto bloddopad. Skulle därmed inte få ställa upp i t ex längdskidtävlingar.

Så därmed skulle man kunna hävda att all vistelse över 5000 meters höjd är dopning oavsett om det är en person som deltar i tävlingsidrott eller inte.
Det tycker alltså inte jag utan jag tycker att man skall begränsa dopningsbegreppet kring höghöjdsvistelser.

Thure
 
Vet inte vart jag har hört detta eller om det är sant, men nån sa att om du använder O2 på 8000 m drar du ner berget till under 6000 m.
 
Försökte

hitta någon lättfattlig defintion av dopning och hittade då via RFs hemsida följande http://www.wada-ama.org/Documents/W...DP-The-Code/WADA_Anti-Doping_CODE_2009_EN.pdf

Dopning (doping är det engelsk ordet) definieras där som användande av substanser eller tekniker som döljer användandet av substanser som ger användarna orättvisa fördelar i en tävlingssituation. Dopningbegreppet gäller "athletes" men jag hittar ingen närmare defintion på athletes.

En annan allmän regel är att användning av substanser utanför terapeutisk användning är förbjuden.

Thure
 
På hög höjd går det att andas, men alla har inte den fysiska kapaciteten som krävs. Då kanske man heller inte ska klättra på de höjderna?

Samtidigt har folk rätt att själva avgöra om de vill klättra med eller utan O2.
Dock tycker jag personligen att inga klättringar med O2 bör göras officiella, alltså markera rekord etc.

Den stora risken med att använda sig av O2 är när flaskan är tom och man befinner sig över 8000m (vilket ofta verkar ske).
 
På RF:s hemsida går att läsa: "Idrottens dopingregler gäller globalt.Det är The World Anti-Doping Code (WADC) som är det regelverk som all världens idrotter och länder ska följa. Under världsantidopingkoden finns ett antal standarder som också är tvingande regler.WADC och dess
standarder motsvaras i Sverige av RF:s Dopingreglemente och de föreskrifter som är kopplade till
reglementet. Alla länder och idrotter som anslutit till WADC måste också införa koden och dess standarder i sina regler och stadgar."

Det är WADA som bestämmer vilka substanser eller metoder som är otillåtna.
Klättring är en idrott under RF sedan ett antal år, (så även sportdykning).

Syre (02) ökar prestationsförmågan på hög höjd (liksom på havets djup).
Spännande, effekten på dykning blir ju minst lika "galen", alla nya "dykrekord" i djup, penetrationslängd(inte "sån" penetration) etc bygger ju på dekompression med ren syrgas...

Risken(?) är väl att WADAs bestämmelser blir så dogmatiska att dom inte blir "applicerbara" och därför marginaliseras...
 
Jag missade lite av Johans första inlägg nummer 36 i den här tråden tidigare. Här framgår faktiskt om jag har förstått rätt att syrgastillförsel är tillåten om den är "supplemental" dvs kompletterande och det torde gälla t ex på 8000 meters höjd etc.

Thure

Jag är läkare och förbundets representant i UIAAMedCom. Frågan är mycket intressant och på mötet i Nepal för 2-3v sen framkom att WADA diskuterar 02-frågan. UIAAMedCom håller nu på att arbeta fram ett officiellt ställningstagande, även avseende läkemedel som används på hög höjd.

På WADA:s hemsida, där man kan se "2010 Prohibited List", står det ännu bara följande under
Prohibited Methods (M1 Enhancing oxygen transfer punkt 2):

"Artificially enhancing the uptake,transport or delivery of oxygen including but not limited to perfluorochemicals, efaproxiral (RSR13) and modified haemoglobin products (e.g haemoglobin-based substtutes,microencapsulated haemoglobin products) , excluding supplemental oxygen."

("excluding supplemental oxygen" är ett tillägg i stycket jämfört med 2009 års lista)
 
Jag anser att det är lika stor skillnad mellan fridykning och dyk med tuber, som det är med klättring med och utan extra syrgas. Rätt och slätt två helt olika kriterier.

För övrigt tycker jag alla jämförelser som likställer tex. Diamox eller extra syrgas med tex. cykelhjälmar eller stegjärn haltar.
Jag anser att det är en mycket stor skillnad mellan hjälpmedel du har på huvudet eller i handen och något som förändrar din prestationsförmåga genom intag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.