Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Corax: Har du själv varit över 8 000 m?

/Stellan


Låter på Stellan som att man ev kan få ökad förståelse för förvanskade fotografier och tveksamma skildringar om man själv varit över 8000 m. Den som själv varit över 8000 m och skildrat resan klanderfritt får kasta första stenen...typ....
Känns lika irrelevant som: Corax; Har du själv varit tjej?
Dvs två saker som inte alls spelar roll för att bedöma riktigheter och felaktigheter kring expeditionen.
 
Corax: Har du själv varit över 8 000 m?

/Stellan


Inom kulturen så är det etablerat och accepterat med en kritikerkår som inte själva är författare, skådespelare, musiker eller konstnärer. Däremot så förväntas dom ha ett kunnande om det dom bedömmer trots att dom inte utövar det själva.

Inom vetenskapen däremot så förväntas vetenskapliga prestationer bedömmas av kollegor dvs. sådana som är experter inom samma område som den som t.ex. publicerat ett forskningsresultat.

Jag tycker nog bedömning av klätter- och andra idrottsprestationer ligger närmare kulturexemplet ovan. Visst går det att ha en god uppfattning om olika klätterprestationers värde utan att man för den skull själv spelar i elitdivisionen.

Ja, jag vet inte hur frågan var tänkt, men det är väl rätt själklart att om man bara är saklig och korrekt får man ifrågasätta eller kritisera de som gjort, eller påstår sig ha gjort sånt man själv inte gjort.
Lite tillspetsat kunde man ju annars påstå att man varit på månen och då skulle endast de som själva varit på månen kunna ifrågasätta detta.

En mer relevant, om än korkad, fråga; är väl om den som ifrågasätter sanningen får frågan om han själv talat sanning nån gång.
 
Corax: Har du själv varit över 8 000 m?

/Stellan


Inom kulturen så är det etablerat och accepterat med en kritikerkår som inte själva är författare, skådespelare, musiker eller konstnärer. Däremot så förväntas dom ha ett kunnande om det dom bedömmer trots att dom inte utövar det själva.

Inom vetenskapen däremot så förväntas vetenskapliga prestationer bedömmas av kollegor dvs. sådana som är experter inom samma område som den som t.ex. publicerat ett forskningsresultat.

Jag tycker nog bedömning av klätter- och andra idrottsprestationer ligger närmare kulturexemplet ovan. Visst går det att ha en god uppfattning om olika klätterprestationers värde utan att man för den skull själv spelar i elitdivisionen.

Elit- eller inte elit-divison inom alpinism mäts iregel inte i antalet höjdmeter man klarat av, även om detta kanske ár en vanlig (miss)uppfattning, inte minst när massmedia rapporterar om bergsbestigning.

Visserligen kan nog Corax svara för sig själv, men även om han inte intresserat sig för att slâ höjdrekord, sà har han helt klart utfört prestationer som ligger làng över en komersiell expedition med promenad-bestigning. Han är dessutom en man med bàde breda och djupa kunskaper om världens berg och dess karakteristika. Vidare är han en man med väldigt tydliga principer vad gáller bildrättigheter.

För att avsluta är han ej heller typen som snackar skit om folk bakom ryggen, vilket ár betydligt vanligare än som han här gör, att med klar argumentation och faktabevis rapportera uppenbara felaktigheter, osanningar och brott mot upphovsmannarätten.
 
Intressant tråd det här. Jag började med klättring för ett par år sedan och dragit mig åt det alpina hållet. Det verkar finns två typer av alpinister. De som börjar på de små bergen, går nån kurs, blir bättre och ger sig så smått på större berg. Sen finns det alpinister eller vad de nu ska kallas som betalar för att direkt nå de stora bergen. Den senare kategorin, låt oss kalla dem turist-alpinister, består ibland av personer med otrolig fysik, men i de flesta fall är det personer med normal fysik, men en rätt tjock plånbok. Jag har exempelvis stött på jurister och läkare i Alperna på leder de överhuvudtaget inte skulle ha en chans på utan guide.

Har man inte en fet plånbok, men ändå vill vara turist-alpinist, ser enda utvägen för dessa människor ut att vara att ragga sponsorer. Och ingen sponsor vill sponsra nått som allmänheten inte ha nån koppling till. Då blir det märkliga rekord och de högsta bergen som hamnar i fokus, ja just hög höjd verkar speciellt locka. Och så är kommersen igång.

Naturligtvis går det att klättra utan att vara rik eller ha sponsorer. Men det kanske inte blir på de populäraste bergen. Men vem vill klättra säg Elbrus när grannbergen erbjuder så mycket mer klättring? Men som turist-alpinist verkar man inte vara ute efter själva klättringen, utan mer av omgivningens beundran och då gäller det att klättra något som allmänheten kan relatera till. För vilken vanlig icke-klättrande svensson blir imponerad av något som heter Infinite Spur, Alaskan Grade 6, 5.9, M5, AI 4 på berget Mount Foraker?
 
jisses...

det är ju onekligare lite mer inspirerande för den breda massan att läsa att ni nådde toppen än att läsa att ni vände av goda skäl. Men varför ljuga om det?

Jag ver inte hur mycket klarare jag ska behova uttrycka mig: Jag har inte ljugit om nagonting. Sa har gick det till: Jag ringde Hanli spokskrivare fran c-toppen och berattade glatt att vi var pa central summit. Hon horde inte eller missuppfattade order "central". Det ar det enda fel jag begatt.

Vi traffade summit climbs klattrare (av vilka vi blivit goda vanner med tva av dem) pa vag ner och berattade att vi natt central summit. Dan Mazur pratade jag inte med, sa jag vet inte vilken Annelie han traffade..

Kan forsta inlagget fran personen som nu tvekar infor att aka till Himalaya och klattra. Men avsta inte! Det ar underbart! Lat bli att skriva en blogg om det, bara :)
 
Läxa

Jag skulle gärna vilja ha lite kosing till min klättring. Är det någon som vill skriva lite spökhistorier om mig? Du får lite av kakan.
Ps. om du bluffar och drygar på lite så blir det ju lite mer läsare och lite mer kosing, men du, det kan väl du ta ansvar för, jag vill bara ha pengarna.

Jag förstår att detta kan verka trams bland folk som inte har alpinism som intresse, men för de som sysslar med det här som bisniss så är det här en stenhård bisniss. Man skulle kunna säga att det här är lite som att få stor uppmärksamhet i en mediagala i friidrott och sedan avslöjas som dopad. Annelie vill ligga på topp, hon försöker slå världsrekord, hon är med och slåss om sponsorpengarna, hon gör det på den offentliga arenan, då får man följa spelreglerna och också räkna med att bli bevakad. När Ludmila Engqvist avslöjades med sin doping sa hon att hon ville vara i fred. Visst, men veckan innan ville hon stå i strålkastarljuset och dra in pengarna av det.

Om man är lagkompis med någon som satsar på världsrekord så får man räkna med att dras med i mediabevakningen. En person som satsar på världsrekord och att slåss i elitserien måste dessutom tänka på vem man har som lagkompis, och hur denna presenterar det gemensamma turerna.

Det är oväsentligt vad den som avslöjar något själv har för meriter, inte sjutton säger vi så inom andra sporter, de som klagar på att Ludmila var dopad får bara klaga om de kan kuta fortare än henne!? Eller de som inte köper Fredrik Strängs meritlista kan bara göra det om det själva är bättre!?

Fredrik Strängs törnekrona hänger på sniskan både här och där, nu har Annelie samlat på sig en sniska i sin krona. Nu får hon visa vad hon går för framöver. Det här har förhoppningsvis blivit en läxa, att det enda som gäller är tydlighet. Ska man slåss om medialjuset och dess avkastning i form av kronor och ören får man se till att kunna hantera denna tydlighet och att använda medarbetare som också klarar det. Det går inte att skylla på varken det ena eller det andra. Arrogans gör en dessutom inte mer populär i den här bisnissen.

Om det nu skulle visa sig att hon inte varit högre än nordtoppen så är det ju naturligtvis ytterligare en hel del frågar kvar att svara på.
 
Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

Jag var inte dar personligen men har foljt Shisha klattring under snart 10 ar. Jag har hjalpt Andrew Lock med teknologi och website under dom senaste 4 aren. Andrew med klatterkompis ar dom enda som klarat toppen i ar. Enligt Andrew och andra var rutten fran Nord till Central osakrad och farligare an vanligt i ar. Mazur's gang har precis gjort klart att dom INTE klarade Central utan vande pa Nord. Vad jag vet sa ar det ingen som gjorde Central i ar och tva som gjorde riktiga toppen (kan ha fell vad galler Central dock..).

Jag har varit over 8000 meter 4 ganger sjalv, med och utan syrgas, med och utan fasta rep. Personligen had jag aldrig klarat en sadan klattring forsta gangen jag var dar uppe utan rejala sakringar (och formodligen inte senare heller, med tanke pa kvaliteten pa dom klattrare som vande).

P.S.
Janne Corax kanske inte har varit over 8000 meter men han har gjort fler "independent" klattringar i Himalaya under senare ar an nagon annan svensk (och fa internationella klattra).

Andra svenskar (ursakta om jag missat nagon) som varit ute och forsokt svara rutter senaste 6 manaderna som David Falt G4 och Fredrik Eriksson (K2, Kangchenjunga) ar internationellt kanda, men fa i Sverige vet vilka dom ar for att alla rubriker gar till gaphalsar.

Det har handlar om rattvisa och det ar gladjande att se alla poster pa Utsidans board.
 
Tyckte du det lät lite von oben? Det har du alldeles rätt i.

Pompe har dykt djupare och klättrat högre än jag någonsin kommer göra. Och för det skulle hon kunnat vara värd all respekt, som idrottskvinna eller äventyrare eller så. Men hennes undanflykter imponerar inte alls på mig. Så då kostar jag på mig lite elakheter. Det tycker jag att hon är värd. Hon är ju trots allt en vuxen människa.

Undanflykter? Kan du inte lasa en forklaring pa battre satt sa var det val ingen ide att lasa mitt inlagg alls? Du hade val redan bestamt dig for vad du tycker om nagonting som du inte vet sarskilt mycket om.

Sjalv kostar jag inte pa mig elakheter i en redan elak bransch.
 
Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

.

Hej Annelie,

Skulle vara bra med din kommentar till ovanstående./Klas
 
@ Pompe

Det ar uppenbarligen inte du som skrivit ditt forsvarstal om du inte ar van vid att tala om dig sjalv pa det satt som jag citerar nedan. . Jag tycker du sjalv ska beratta med DINA ord vad som hant och svara pa Jannes text med DINA ord.

"2. Peter har själv drivit Johannas blog på hennes förfrågan"

Sedan har ni ju haft Sat tel sa varfor har ni inte kunnat skota kommunikationen battre?

Sedan det har med att skylla pa andra och sag att bloggen bara hade vissa som malgrupp haller inte. Its out there and public.

Jag tror ni skulle vinna pa att vara lite mer odmjuka eller vara det tills den dag ni gjort nagot som ar vart att tala om.
 
Senast ändrad:
Annelie,

du är som du förstår ute på mycket djupt vatten. Såvitt vi kan bedöma så har du och dina närmaste farit med osanning. Det lönar sig inte att diskutera tonen eller artigheten hos dina belackare, som för oss klättrare har mycket större trovärdighet än du.

Alla är vi människor, alla gör vi misstag. Och många av oss har farit med osanning --- har till och med ljugit för våra nära och kära. Ofta av goda om ock snöda skäl. Att göra det är männskligt: man får bita i det sura äpplet och be om ursäkt och förlåtelse, något som i allmänhet delas ut.

När man blir beslagen med lögn så är ju i allmänhet första reaktionen att slå ifrån sig "Det var inte jag, jag var borta, jag var död vid tillfället."

Gräv inte ner dig allt för djupt bara.
 
Jag ver inte hur mycket klarare jag ska behova uttrycka mig: Jag har inte ljugit om nagonting. Sa har gick det till: Jag ringde Hanli spokskrivare fran c-toppen och berattade glatt att vi var pa central summit
Din kommentar till nedanstående skulle vara mycket värdefull. Det är viktigare än att bemöta, vad du uppfattar som, påhopp.

Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen.
Hej själv, Tom :)

Tack för ett sakligt svar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.