der finns värre puckon ,dom som är ute med sin unge ien barnvagn,hur i helvete räddar man en barnvagn

Hur många barnvagnar har behövts räddas?

Bara för att olyckan blir fasansfull när man målar upp den för sitt inre betyder inte det att risken är stor och "gärningsmänniskorna" idioter.

Särskilt ansvarsfullt är det såklart inte, men kanske ändå inte mer idiotiskt än att sätta sina barn i en bil och åka snabbare än 70 km/h.
 
Hur många barnvagnar har behövts räddas?

Bara för att olyckan blir fasansfull när man målar upp den för sitt inre betyder inte det att risken är stor och "gärningsmänniskorna" idioter.

Särskilt ansvarsfullt är det såklart inte, men kanske ändå inte mer idiotiskt än att sätta sina barn i en bil och åka snabbare än 70 km/h.

rätt korkat martin,du kan inte jämföra det med bilkörning
 
rätt korkat martin,du kan inte jämföra det med bilkörning

Det var korkat (och dessutom ohövlig) sagt. Allt går att jämföra med allt.

I det här fallet kan det vara förnuftigt att studera hur stor risken är för varje gång man gör en grej och väga mot den personliga nyttan. Den personliga nyttan av att köra bil är såklart stor, men den personliga nyttan av att promenera på en solig vinteris är gissningsvis större per tillfälle.

Samtidigt är det ju inte särskilt farligt ens att köra bil (inte sen 40-talet har så få dött i trafiken. I absoluta tal dessutom, inte per personkilometer).

Min käpphäst är att det kanske aldrig har funnits ett säkrare samhälle i mänsklighetens historia än Sverige 2009. Och ändå får folk magsår för att de känner sig otrygga, och för att de ser människor som njuter av att dra sin barnvagn över isen en vacker vinterlördag.

Oförmågan att se tryggheten är gissningsvis ett större problem för samhällets ekonomi och folkets lycka än alla trafik- och isfaror tillsammans.
 
jag förstår hur du menar.men dom som drar ut sina barnvagnar ut på isen vet inte om riskerna
jag har varit på isen när en barnvagn har gått genom isen
 
Totalt i Sverige omkommer ca 2000 personer per år pga olyckor. De allra flesta i trafiken.

Nä -- bara ungefär 1/4 av dessa 2000 omkommer i trafikolyckor. 1/4 är inte "de allra flesta".

Totalt omkomna ligger någonstans (väldigt grovt) kring 100 000 per år.

Omkomma = dö i en olycka eller på annat våldsamt sätt, t.ex. i krig.

Totala antalet dödsfall i Sverige är ca 100 000 per år, men de allra flesta av dessa omkommer inte utan avlider. Sjukdomar står för en majoritet av dödsfallen.
 
der finns värre puckon ,dom som är ute med sin unge ien barnvagn,hur i helvete räddar man en barnvagn

Det gör man inte - man nöjer sig med att försöka rädda barnet, som förstås bör ha flytväst på sig vid isfärder. Men de flesta föräldrar med barnvagn på isen har inte klart för sig det. Å andra sidan brukar allmänheten inte bege sig ut på isarna förrän säkerhetsmarginalen i istjocklek är betryggande - undantag finns givetvis.
 
Nä -- bara ungefär 1/4 av dessa 2000 omkommer i trafikolyckor. 1/4 är inte "de allra flesta".


Omkomma = dö i en olycka eller på annat våldsamt sätt, t.ex. i krig.

Totala antalet dödsfall i Sverige är ca 100 000 per år, men de allra flesta av dessa omkommer inte utan avlider. Sjukdomar står för en majoritet av dödsfallen.

pausch har helt rätt. Det jag avsåg (men inte skrev) är att olycksfall i trafiken är den vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång. Likaså är sammanblandningen av "omkomma" och "avlida" fel. Ber om ursäkt för det.

Alla fel i detta inlägg och tidigare inlägg i ämnet är helt mina egna och ska inte förknippas med Mårten Ajnes artikel.

Hoppas att dessa fel inte skymmer avsikten med inlägget, att i någon mån belysa hur många olyckor med dödlig utgång bland skridskoåkare som skett samt sätta det i relation till andra "dödstal" i Sverige.
 
Att frångå säkerhet

Det finns tyvärr alltid människor som frångår säkerheten - oavsett om det handlar om utrustning på isarna, bälte i bilen, nykter bakom ratten, användning av hjälm vid utövning av sporter där hjälm kan vara av stor vikt m.m. Själv är jag nybörjare (med stora bokstäver) ute på isarna men har kommit fram till att det blir bara turer med all utrustning, med sällskap - annars blir det inga turer på isen. Nästa säsong blir det kurser hos Friluftsfrämjandet och "plurrövning" under kontrollerade former (jag började lite väl sent på den här säsongen)..

Livet är för värdefullt för att medvetet kasta sig ut utan den säkerhet som finns!
 
Ja, med tanke på att det tycks vara ännu meckigare att lära sig säkerheten (med alla kurser, prylar och övningar det innebär) kring långfärdsskridsko, så tror jag att jag står över att skaffa såna grejer ännu en säsong.

Istället åker jag skidor. Spåret här i stan löper parallellt med det plogade långfärdsskridskospåret.
 
1. Ja, med tanke på att det tycks vara ännu meckigare att lära sig säkerheten (med alla kurser, prylar och övningar det innebär) kring långfärdsskridsko, så tror jag att jag står över att skaffa såna grejer ännu en säsong.

2. Istället åker jag skidor. Spåret här i stan löper parallellt med det plogade långfärdsskridskospåret.

1. Naaaae, passa på och se om du inte hittar prylarna på rea eller begat nu så är du redo till nästa säsong! Inte alls meckigt. Vanligt sunt ute-förnuft och sällskap, med samma utrustning mentalt och prylmässigt, sen är du med bland skriskoåkarna också!

2. Hihi...Åker du med dubbel- eller enkelstav? Pik? Extra ombyte? Lina? Hela långfärdsskridsko-utrustningsdiskussionen, fast på skidor... den bästa av två diskussionsvärldar öppnar sig!?
 
1. Naaaae, passa på och se om du inte hittar prylarna på rea eller begat nu så är du redo till nästa säsong! Inte alls meckigt. Vanligt sunt ute-förnuft och sällskap, med samma utrustning mentalt och prylmässigt, sen är du med bland skriskoåkarna också!

2. Hihi...Åker du med dubbel- eller enkelstav? Pik? Extra ombyte? Lina? Hela långfärdsskridsko-utrustningsdiskussionen, fast på skidor... den bästa av två diskussionsvärldar öppnar sig!?
1. Har övervägt, det ser ju så trevligt ut när de svischar fram. Och de flesta verkar inte vara några riktiga fantomer, utan tycks klara sig bra på skridskor + kläder (+kanske sunt förnuft, vad vet jag?). Ingen pik så långt ögat kan nå, varken enkel eller dubbel... Vissa har med sig hund, (men måste hunden då ha torrdräkt eller räcker det med flytväst? Finns det SSSK-certifierade is-hundar?)

2. Ja, två stavar behövs ju och nåt slags pjäxor. I ö har jag ibland med mig lite dricka (för min fysiska hälsa) eller en mp3-spelare (för min mentala hälsa) när jag åker.

Vad trevligt att du så precist fattade vad jag syftade på. För en gröngöling så ter det sig onekligen lite skrämmande att långfärdsskridsko tycks innebära antingen
a) Dödsfara (för ensamma lycksökare utan certifierad utrustning och dito vett) eller
b) Kurser med Friluftsfrämjandet, utrustningsgenomgång, plurrträning på fasta tider, teknikträning på fasta tider mm mm mm för det sedan aningen tvivelaktiga nöjet att åka som nummer nio i ett tjugomannaled av vajande pikar, stavar, kastlinor, torrdräkter, ryggsäckar med grenrem och visselpipa, hermetiskt förpackade ombyten mm mm mm.

Klart jag överdriver, men för tydlighetens skull.
 
I ditt fall

Anders kanske det inte behöver bli så krångligt. Du har kanske bara för avsikt att åka på plogade banor på Storsjön vid Östersund?

Bra skor och sidoinställningsmöjlighet på skridskorna borde räcka rätt bra. Förstår inte varför du skulle behöva stavar...

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.