Som du säger individens ansvar "på riktigt".
Jag skall alltså ta ansvar för hur mina handlingar påverkar dig, eller med andra ord: jag ska ta ansvar för dina handlingar.
Varför? Varför ska inte du själv bära ansvaret för dina egna handlingar?
Jag väntar fortfarande med spänning på att få veta var gränsen går när man har ett ansvar och när man inte har det...någonstans mellan ica och skridskor verkar den ju ligga...
 
Om du är inne på individens ansvar "på riktigt" och inte bara vill argumentera dig fri från skuldkänslor och annat jobbigt som kan följa av t ex omtanke om nästan, så tänk lite mer Sartre och ta för fanen ansvar för dina handlingar som - guess what - påverkar andra. Där har du en riktig individualism, och inte bara en dålig ursäkt för att slippa stå till svars för hur man lever.

En nyfiken fråga - på vilket sätt skall/bör man ta ansvar för sina handlingar?
Avstå från allt som inte den grå stora massan håller på med?
 
Som du säger individens ansvar "på riktigt".
Jag skall alltså ta ansvar för hur mina handlingar påverkar dig, eller med andra ord: jag ska ta ansvar för dina handlingar.
Varför? Varför ska inte du själv bära ansvaret för dina egna handlingar?
Jag väntar fortfarande med spänning på att få veta var gränsen går när man har ett ansvar och när man inte har det...någonstans mellan ica och skridskor verkar den ju ligga...

Rent juridiskt har du självfallet rätt - man kan bara göras juridiskt ansvarig för sina egna handlingar, inte för andras.

Men vad man "ska", eller "bör" göra eller inte göra är nästan alltid mer än att nätt och jämnt vara laglig. Det finns inget entydigt svar på var gränsen du frågar efter går - du avgör själv var du vill sätta den. Och ditt val visar hur pass hänsynsfull, eller hänsynslös, du är.
 
Jag väntar fortfarande med spänning på att få veta var gränsen går när man har ett ansvar och när man inte har det...någonstans mellan ica och skridskor verkar den ju ligga...
Och lika väl som jag så vet du att det inte finns ett svar på den frågan. Det gör ändå inte att jag har fel i sak, vilket jag antar var vad du egentligen var ute efter att "bevisa".
En nyfiken fråga - på vilket sätt skall/bör man ta ansvar för sina handlingar?
Avstå från allt som inte den grå stora massan håller på med?
Nja, även sånt som den "grå massan" (dvs de som inte är så balla och individuella som du och jag) påverkar andra. Men typexempel:
Killarna som hoppar hemgjord bungyjump på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=HE0MfzewmAg
och vill man hårddra det lite, så undrar jag om en sån här video inte bidrar till att få ut folk på väl tunna isar, även om (eller just pga!) att de som åker i filmen är väldigt duktiga:
http://www.youtube.com/watch?v=-USHTQY3pP4
Jag citerar: "Ja, står man på örena här så glider man rakt ut i spa't."
...Men vad man "ska", eller "bör" göra eller inte göra är nästan alltid mer än att nätt och jämnt vara laglig. Det finns inget entydigt svar på var gränsen du frågar efter går - du avgör själv var du vill sätta den. Och ditt val visar hur pass hänsynsfull, eller hänsynslös, du är.
Och där kom det. Precis vad jag menade.
 
Nu är jag alltså hänsynslös eftersom jag förutsätter att vuxna människor är kapabla till att tänka själva? Börjar nästan närma sig personpåhopp nu va? :)
 
Som flera har varit inne på så är det våra skattepengar som går åt att fiska upp folk. Och jag ser i grunden inget fel i det. Man får bete sig precis hur man vill och ändå ha rätt att bli räddad och få fri sjukvård. Häromåret var det en i stan som blev biten av sin giftorm och serumet kostade 230 000 kr men det var inga problem eftersom samhället betalar (http://www.na.se/artikel.asp?intId=1207582). Och gör det oavsett om man stukar foten under fjällvandringen, får dykarsjuka, eller dricker sig berusad.

Ett fall som var uppe för ett par år sedan var att rattfyllerister fick ersättning av trafikskadeförsäkringen. Vet att det var snack om att man tyckte det var fel men jag vet inte hur det slutade. http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1006911

Den nya trafikförsäkringen som infördes ifjol gjorde ju att fordonsägarna fick stå för en större del av samhällets kostnader för trafikolyckor. Man kan ju undra vad nästa steg ska vara. Ska man införa en extraskatt för de som rider, spelar hockey eller åker långfärdsskridskor. Jag tror att det skulle vara väldigt hög avgift för korpfotbollsspelare...

Jaja, hoppas att samhället även i fortsättningen låter folk göra vad de vill på fritiden och att man slipper dra sitt visakort om man behöver hjälp oavsett om det är sitt eget fel eller inte.
 
Instämmer torrdräkten är det bästa en skrinnare kan ha, jag har alltid på mig min skaldräkt när jag kör ensam, körde förra veckan på skärgårdsis, tack vare dräkten, annars hade det inte blivit av, några dar senare paddlade jag i 10 minusgrader i samma dräkt, världens bästa klädesplagg tycker jag.
Det finns en stor fördel till med torris, kommer du till en båtränna som är öppen så är det bara att simma över plus att det är omöjligt att drunkna i en torris, man flyter som en kork.

Det var ju för nåt år sen ett par tjejer som skrinnade i skärgården och simmade över en ränna varvid en gammal gubbe fick se det och ringde räddningstjänsten. Tjejerna fick skäll av räddningstjänsten och det tycker jag var fel, gamla halvsenila gubbar ska titta och fatta och titta igen innan dom gör nåt förhastat för vill jag simma så gör jag det oavsett vad räddningstjänst eller nån annan säger, det är mitt ansvar och ingen annans.
 
Strykarräven;403253 sa:
Nja, även sånt som den "grå massan" (dvs de som inte är så balla och individuella som du och jag) påverkar andra.

Jag tror precis som du att man påverkar andra genom sina handlingar, men du svarar inte på frågan? För svår? Jag upprepar den iaf;
På vilket sätt skall/bör man ta ansvar för sina handlingar (i denna tråds kontext)?

Skridskoåkarna (med utrustning) som åker på tunna isar kanske lockar ut blåbär så de drunknar.
Skall de (duktiga) avstå från detta då, är det att ta ansvar för sina handlingar?
Men tänk om samma skridskoåkare lockar ut FLER blåbär på bärkraftiga isar, blåbär som kanske annars suttit inne och ätit chips och dött av hjärtattack?

Jag som cykelpendlar i alla väder och har trott att jag påverkar min omgivning till att röra sig mer genom mina handlingar (fler och fler av mina arbetskamrater cyklar, kanske för att jag visar att det går?), men utsätter jag dem istället för direkt livsfara i trafiken? Skall jag fortsätta cykla eller sluta? Är jag hänsynsfull eller hänsynslös?
Svårt det här.
 
Har också börjat med paddeldräkten när jag åker skridskor. Klockrent! Slipper jag krabba med mer ombyte i väskan än mössa och handskar.
 
Siffror...

I årsboken för SSSK 2008 hade Mårtan Ajne räknat igenom den statistik som finns. Under perioden 1990 - 2007 omkom 372 personer i isolyckor. 33 av dem var skridskoåkare. dvs 33 personer på 17 år eller ca 2 personer om året. Det kanske går att ifrågasätta Mårten Ajnes siffror men han har trots allt gått i genom det material som finns ;=). I artikeln finns en del intressanta slutsatser om vad som är farligt på is. Vet inte om den fortsatta diskussionen vinner på detta

P.S. De flesta som omkommer i isolyckor är skoterförare eller isfiskare. Totalt i Sverige omkommer ca 2000 personer per år pga olyckor. De allra flesta i trafiken. Totalt omkomna ligger någonstans (väldigt grovt) kring 100 000 per år.
 
är skridskofolket lite tröga i huvet eller är det så otroligt svårt att läsa isarna att så fort isen passerar 3mm så åker räddningstjänsten skyttel trafik, finns det någon annan hobby som kostar samhället så mycket pengar på så kort tid?

der finns värre puckon ,dom som är ute med sin unge ien barnvagn,hur i helvete räddar man en barnvagn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.