Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Sverige har bara haft en äkta alpinist Gillis Billing! Tyvärr får han ju inte vara med på den här listan...

Sverige spelar förövrigt i gärdsgårdsserien när det gäller alpinism.

För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard...

Visst finns det häftig klättring i Chamonix men är det verkligen en så stor alpin bedrift att klättra från en liftstation till en annan...

Frendo ar inte akt pa skidor daremot en variant av Fredno. Vad galler GPA sa har du fel tror jag. Vilken tur dar ar akt pa skidor?

Courtes ar sakert ett grymt skidak.


Sedan haller jag med om att i jamforelse med Marsigny, Gabarour, Twight, Fowler, Parkin? Cave, Profit, Huber, Lowe, Doshet, och oraknerliag ryssar, slovener, katalaner etc etc sa ar det val bara Daniel Bidner som var i samma liga.
 
För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard...

Som mixutövare av både klättring och skidåkning vill jag flika in att bara för att det går att ta sig ner på skidor på ett visst ställe behöver det faktiskt inte automatiskt vara särskilt lätt att klättra upp där.

/K
 
GPA (Bonatti-Zapelli) är körd av PierreTardivel 88 (http://www.montagnes.com/skiextreme/2.asp#0) Antagligen en av hans största prestationer (han repeterade förövrigt Nant Blanc i somras).

Tidigare nämnde Tomas Olsson räknades innan han åkte till Everest som en av Sveriges mest meriterade extremskidåkare. Han hade då gjort ca 10 åk graderade S5 eller S6 (var av 3 var rakt från liften....)
Krävs med andra ord inga större prestationer för att man ska räknas som toppskiktet inom svensk alpinism...

Har ingen större koll på Bidner och vad han hann uträtta.... men har svårt att han meritmässigt kan matcha dom övriga du nämner (glöm inte Steve House!)
 
Som mixutövare av både klättring och skidåkning vill jag flika in att bara för att det går att ta sig ner på skidor på ett visst ställe behöver det faktiskt inte automatiskt vara särskilt lätt att klättra upp där.

/K

Så du menar att det skulle vara särskilt krävande att klättra uppför 55-gradig snö? Brantare än så blir det ju sällan inte ens där Tardivel åker...

Kan tycka att alpinism ibland handlar lite för mycket om att göra något svårare än det behöver vara.
Extremskidåkningens stora tjusning ligger i att man bara kan genomföra åken när förhållanderna är optimala (Tardivel väntade 19 år på att få åka Nant Blanc t.ex) Inom alpinklättring verkar det vara extra imponerande om man genomför lederna i dåliga förhållanden, storm, verglas, sockersnö m.m

Ursäkta om detta blev lite OT....
 
Omman jamfor vad Bidner gjorde nar han levde och vad de jag namde presstera samtidigt sa kan man utan tveckan sag att Bidner var i deras klass. Bonatti pa GPA kanner jag inte till. Kan bara lite om lederna till vanstter dar och dom blir svarakta.

Tardivel ar verkligen helt otrolig btw.
 

@LOXOS

Jag kan bara uttala mig om Cecchinel och den skulle inte jag gora pa skidor. Och jag e ratt saker pa att ingen kommer testa.

Jag har akt en del brantak med Remy Lecluse i Chamonix och jag hyser den storsta respekten for denna typ av skidalpinism. Tycker inte det ar en del av alpinismen som diciplin utan en sart.

Ska vi nu avhandla detta (OT) med extremskidakning bor ju namnas att Nant Blanc face akts pa snowboard av Marco Sefredi. Vad som ocksa ska saga ar att det offta firas en hel del nar dessa ak gors. Tex sa gjordes ett brant ak pa Plans nordsida i vintras dock med ca 8 firningar.
 
Senast ändrad:
Bäst??

Skönt nu jämför vi skidåkare mot klättrare Frankrike mot Sverige
gärna då ur vårat helt egna fågelperspektiv kan komma något stort ut från denna tråd
 
Allt under D+/TD- ar skidakning eller nedstigning

Jag har hintat detta pa nagra stallen men da blivit bryskt athutad och anklagad for att sakna odmjukhet etc. I nagon mening tycker jag det ar smatt fornedrande att klattra nagot som akts pa skidor. Va fan e det liksom. Men da ska det fan va akt clen inga firningar eller annt fusk och da tror jag man far skriva om historiebockerna lite for det har firats en hel del eller akts inknutna. Tex Frendo ar omojlig att aka pa skidor sa som den klattras. PERIOD!

Sa kanske ska bara bedrifter som inte akts pa skidor raknas om man ska ha dem som kval leder for att nomineras pa listan....

skrivet med glimten i ogat om nagon undrar. Kanske....
 
Eftersom denna tråd är full av logik så är det ju bara att fortsätta i samma stil:
Resonemanget med skidåkningen slår ju en gång för alla fast att sommarbestigningar är hårdare än vinterbestigningar - på sommaren är det ju nämligen svårare eller omöjligt att göra lederna på skidor!
 
Så du menar att det skulle vara särskilt krävande att klättra uppför 55-gradig snö? Brantare än så blir det ju sällan inte ens där Tardivel åker...

Inser att jag uttryckte mig fel.
Det kan vara läskigare att klättra vissa colouirer än att skida dem, inte tekniskt svårare.

Fö känner jag inga stora svenska alpinister även om jag tycker mig ha läst en del om Krister Jonsson de senaste åren.

/K
 
nja...

Eftersom denna tråd är full av logik så är det ju bara att fortsätta i samma stil:
Resonemanget med skidåkningen slår ju en gång för alla fast att sommarbestigningar är hårdare än vinterbestigningar - på sommaren är det ju nämligen svårare eller omöjligt att göra lederna på skidor!

Kul idé men jag håller inte riktigt med där...extrema åk såsom Couturier, Aiguille Blanche de Peuterey, Nant Blanc, Bionnassay, GPA osv är i stort sätt aldrig i conditions på vintern. Däremot under "sommar" månaderna Juni-September.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.