2 döda i svensk everestexpedition

[iAltitude worker Dawa Sherpa fell to his death yesterday near C3 on the south side of Everest, and an avalanche has blocked the route across the Khumbu Icefall this morning, forcing several teams to stay in BC.../He was working with an international, 10-member commercial team led by Austrian Herbert Wolf.
/...[/i]
Everest wrap-up: Sherpa lost on the south side, Khumbu Icefall route closed En tredje källa. Endast en död och de större expeditionerna är missnöjda med hur rutten över isfallet sköts detta år.
 
Re: Bara att bita ihop...

silwerarrow; sa:
Snubben; sa:
Ähh, det är ju bara ett par Sherpas.

Bara och bita ihop.

Bara ett par Sherpas??!!
Så de skulle vara mindre värda en någon av de andra som befinner sig i området....?

Men herregud! Om du inte fattade att det var ironi kunde du väl läst nästa inlägg där han förklarade detta för sådana som inte förstod det direkt...
 
Re: Re: Bara att bita ihop...

granbom; sa:
silwerarrow; sa:
Snubben; sa:
Ähh, det är ju bara ett par Sherpas.

Bara och bita ihop.

Bara ett par Sherpas??!!
Så de skulle vara mindre värda en någon av de andra som befinner sig i området....?

Men herregud! Om du inte fattade att det var ironi kunde du väl läst nästa inlägg där han förklarade detta för sådana som inte förstod det direkt...

Det är en ny sida (2),då kan man skriva in skitnödigheter.Ingen orkar bry sig om att kolla upp inlägg tidigare i tråden.


peter
 
Tämligen uppenbart är att svenska massmedia uppmärksammar enbart individuella olycksfall såpass långt borta om det finns en svensk tråd....cyniskt eller ej men olyckor säljer....
 
johankse; sa:
Tämligen uppenbart är att svenska massmedia uppmärksammar enbart individuella olycksfall såpass långt borta om det finns en svensk tråd....cyniskt eller ej men olyckor säljer....

Rätt tragiskt egentligen att välfärden har blivit ett problem,känslofattiga människor suger i sig misär som en disktrasa för att kunna låtsas vara drabbade (Offer).Här i Sverige (Västvärlden) lever vi i tron att man bara dör av sjukdomar och hög ålder,i resten av världen är det 'naturligt' att dö i förtid.Efter att tillräckligt många har gått bort lär man sig att skjuta det ifrån sig och gå vidare,det handlar varken om att glömma eller förtränga,utan man gråter kanske en skvätt och sen är det inte mer med det.Livet gå vidare....


peter
 
johankse; sa:
Tämligen uppenbart är att svenska massmedia uppmärksammar enbart individuella olycksfall såpass långt borta om det finns en svensk tråd....cyniskt eller ej men olyckor säljer....
Jag är ganska glad att Svenska massmedia INTE tar upp alla individuella olycksfall inom 600 mils radie. Det hade nog blitt rätt många... Men visst är det fascinerande att en död sherpa kan få lika stora rubriker i Sverige som t.ex. en bilförare som kört i diket inom landet.
 
JohnnyL; sa:
Vem var det som sa:

"Om man måste förklara för någon som undrar varför man klättrar i berg, så kommer dom heller aldrig att förstå svaret".


Bland det löjligaste ordspråk jag sett.

"Om man måste förklara för någon som undrar varför man syr lapptäcken, så kommer dom heller aldrig att förstå svaret".

Det går ju att applicera på allt i sådant fall.

Jag får väl omformulera mitt tidgare inlägg.

Jag tycker det är ganska patetiskt att stödja den cirkus som pågår kring Mt Everest när det i grund och botten ofta handlar om egobekräftelse där personer tror att han/hon kommer att skriva in sitt namn i världshistorien.
 
Äh, det är väl inte så svårt att förstå att det högsta berget lockar många (varför vill alla upp på Keb men inte på Kaskasatjokka).. Och det är klart att det handlar om bekräftelse. Rekord hit och dit verkar ju vara många äventyrares drivkraft.. Det är när man hör någon prata om snygga berg eller upplevelsen av att ha funnit en egen led, t.ex, framför snacket om höjden, som förstår att man pratar med en "riktig" alpinist!!!
 
Snubben; sa:
JohnnyL; sa:
Vem var det som sa:

"Om man måste förklara för någon som undrar varför man klättrar i berg, så kommer dom heller aldrig att förstå svaret".


Bland det löjligaste ordspråk jag sett.

"Om man måste förklara för någon som undrar varför man syr lapptäcken, så kommer dom heller aldrig att förstå svaret".

Det går ju att applicera på allt i sådant fall.

Jag får väl omformulera mitt tidgare inlägg.

Jag tycker det är ganska patetiskt att stödja den cirkus som pågår kring Mt Everest när det i grund och botten ofta handlar om egobekräftelse där personer tror att han/hon kommer att skriva in sitt namn i världshistorien.

Jag fick mitt ego bekräftat mer än tillräckligt när jag klarade pottan själv,men jag vill ändå upp.Det är en sån där sak jag vill göra helt enkelt.Det är ju oavsett hur många som gått upp, det högsta berget.


peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...