Gissa position

Snarare någonstans i Dovrefjell - finns nog inga glaciärer i Andorra - men inte Larstind eller Snöhetta för dom topparna har jag varit uppe på och bör känna igen.

(tillägg) Mitt misstag - kommenterade andra bilden och inte den första.

Den första bilden är från Dovrefjell, nordvästra hörnet, närmre bestämt Reinsvatnet.

Den tredje tror jag är svår även för fjällvana norrmän. Den är från leden mellan Hallingskeid
(vid Bergensbanen) och Geitrygghytta i Skarvheimen. Oerhört fin övergång.
 
Nya tag!

Det här var en sån trevlig tråd att den förtjänar en fortsättning. Var är dessa bilder tagna?

1.
gp1.jpg
Litet hus vid skogens slut

2.
gp2.jpg
Spännande mönster

3.
gp3.jpg
Höga berg och... djupa hav?
 
2 rätt, 1 fel

Det här är säkert helt fel, men jag säger Storhogna på 1 och norra Lunndörrsfjällen, någonstans ovanför Pyramiderna, på 2.
För att vara lite tydligare på nr 1: Jag syftar på "samevistet" ovanför Fallmoran, några kilometer över kalfjället från själva Storhogna-anläggningen.

Det är inte bara långt ifrån "helt fel" -- det är helt rätt! :)
#2 är tagen i riktning NO precis ovanför Issjön efter att man klättrat upp ur Issjödalen.


Vistasdalen är dock inte ens nära... ;)
 
Vet inte alls vad 3:an

föreställer men den veckade bergssidan påminner onekligen om fjällen kring Vistas och nordost Allesjaure men i och med att Vistas var fel så börjar jag med att gissa på Marsfjället eller i den regionen.

Skogen verkar gå ganska långt upp på fjällsidan vilket skulle kunna indikera mera södra än norra Lappland.

Thure
 
Det är inte bara långt ifrån "helt fel" -- det är helt rätt! :)
#2 är tagen i riktning NO precis ovanför Issjön efter att man klättrat upp ur Issjödalen.
Se där. Jag sprang maraton där i somras men då var det så dimmigt att man inte såg någonting av utsikten. Fast jag kände igen terrängen - grusiga platta åsar och små konstiga grytor och dalar med fjällbjörk i.
 
föreställer men den veckade bergssidan påminner onekligen om fjällen kring Vistas och nordost Allesjaure men i och med att Vistas var fel så börjar jag med att gissa på Marsfjället eller i den regionen.

Skogen verkar gå ganska långt upp på fjällsidan vilket skulle kunna indikera mera södra än norra Lappland.
Eftersom de två andra bilderna var tagna i Jamtland så chansar jag på Stor-Mjölkvattnet och Mealhkantjahke. Fast det ser lite väl högt ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...