Full fart på Vinson!

Spännande

Om jag vill få ett godkänt åk på everest och ska övernatta på berget.
Hur ska jag då göra med skidorna?
Var kan jag hitta en T-formad sovsäck, tips emottages.

En annan fråga. Om jag droppar från en 50 meters klippa har jag då verkligen åkt skidor ner för berget eller har jag hoppat ner för berget?


/Max
 
Re: Spännande

maxtax; sa:
Om jag vill få ett godkänt åk på everest och ska övernatta på berget.
Hur ska jag då göra med skidorna?
Var kan jag hitta en T-formad sovsäck, tips emottages.

Det fina är att du inte behöver åka ända till Himalaya för att få ett rekord. Jag är övertygad om att du kan bli först att få till ett åk med övernattning utan att ta av skidorna på ganska många berg. Kungsberget borde funka. Ett tips kan vara att skaffa köldtåliga sidor, då kan du bara sticka ut fötterna ur sovsäcken. Glöm inte ett intyg på att du är psykiskt frisk, kan vara bra om ev. pismaskinsförare frågar.
 
känner att jag måste få ventilera lite här..

vill börja med att säga att jag är såväl imponerad som avundsjuk på prestationen/erna martin och olof utfört.

Det här med att gå ut och säga att man har världsrekord i ngt är en ganska stor grej tycker jag och gör man det bör man ha klart för sig vad det innebär. Det är säkert ok för många att räkna det som att man åkt nerför everest fast man skippat ngn bit...det är dock inte ok för MIG, och andra med mig. Inte om man ska officiellt gå ut med det som ett rekord iaf...många kämpar för den här typen av bedriften, att göra dem enligt vedertagna regler, det gäller inte bara att skida utför everest..det kan handla om att friklättra den eller den leden på el cap eller (ehm kommer inte på ngt nu i hasten) liknande. För dem som lever för detta tycker jag det är oförskämt att gå ut med ett liknande påstående.
Det finns ju trots allt dokumenterat att det går att skida utför hela everest (mäktig prestation fö)...jag bryr mig heler inte ett smack i om det inte fanns snö där för tillfället. Ja, säger kanske ng då..men då går det ju inte åka nedför everest..nä, vid vissa tillfällen går det inte att skida nerför everest, snötillgången är en faktor som är svår att göra ngt åt när man står där..

till sist i detta halvluddiga inlägg...var glad och stolt över vad ni presterat inte vad ni inte har presterat
 
Nån som vet mer om hur skidåkningen ner för Kilimanjaro har gått till för de som hävdar att de genomfört den?
Det är ju några stycken vid det här laget, och så länge man talar om S7 i sin helhet är det ju lika viktigt som någon av de andra bergen.
 
Kanske det.
Verkar hittills i denna tråden som om flera är mycket klara över hur man kan göra och inte göra på Everest, men på Kilimanjaro verkar det desto mer oklart.
Förvånande.
 
Mezzner; sa:
Verkar hittills i denna tråden som om flera är mycket klara över hur man kan göra och inte göra på Everest, men på Kilimanjaro verkar det desto mer oklart.
Förvånande.

Kan ju bara tala för mig själv men jag tycker inte att det är lika relevant att prata om hur man ska skida ned när det gäller kili/uhuru...det här är mest för att jag inte ser vitsen att åka skidor på ett berg som är mestadels snöfritt, en rätt krystad utmaning...däremot att ta sig ner på skidor från everest ser jag väl mer som en naturlig utmaning
därav är jag heller inte lika nogräknad vad gäller kilimanjaro
 
Det har jag lite svårt att köpa.
Om man tycker att det är enkelt att förstå vad som menas med att åka skidor nedför ett berg, så måste ju det vara nåt som gäller allmänt.

Saknas snö på Kilimanjaro så är det ju svårare att åka nedför detta än nedför Everest.

Rekordförsöket är ju inte att åka nerför Everest, utan nerför S7, det gäller ju de flesta åkarna som diskuterats i den här tråden.

Om principerna för hur åkningen ska gå till inte finns skriftliga och fastslagna hos nån slags tävlingsledning, så måste ju definitionerna vara så allmängiltiga att de gäller på alla kontinenterna.

Att man sedan kan ha ett specialintresse av att åka just nerför Everest kan ju hända, men det finns säkert nån som tycker Mt Vinson är det intressantaste också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...