Full fart på Vinson!

BKD; sa:
Har även Kit DesLaurier fått "avslag" på sitt åk. Hon har ju hunnit före Martin och Olof om hon får godkännt för sitt seven summits projekt.

Så vitt jag vet har inte Kit fått avslag på sitt åk men inte ett godkännande än.
Himalayan Database har skrivit följande till mej:

"Karnicar skied down the entire length of the south side of Everest and is the only person credited with skiing the entire length of Everest (8850m to BC at about 5350-5400m)."

Jag är mest intresserad av skidåkningen då jag själv har en passion för den sporten.

Rätt skall vara rätt, tydligen så har Olof och Martin tagit av sej skidorna och firat sej en bit ned på berget vilket innebär att det ej är ett komplett åk.

Hur de sedan kan utnämna sej själv till världsrekordhållare är för mej ofattbart.

Ta som ett exempel en jämnförelse med höjdhopp.
Om någon höjdhoppare påstår sej ha hoppat 3,2 meter
betyder ju detta inte att han är världsrekordhållare på detta, han måste ju kunna bevisa det och ha ett officiellt godkännande.

Sedan framförallt så är ju att ta av sej skidorna och fira sej ned som att använda en trampolin vid ett höjdhopp!

Som sagt i dagsläget är det endast Davo Karnicar som har ett godkännt skidåk på Mount Everest.

Hälsningar
Krister
 
Re: Re: Re: Fuskare ?

öringen; sa:
Jag sökte precis på fangadagen.com ( och diverse varianter..) på TT, men jag hittade inget?!

Vad jag inte visste var att http://www.fangadagen.com/ numer pekar vidare till Martin och Olofs nya sajt och att den dramatiskt ändrat utseende. Nåväl, fangadagen.com är synonymt med Olof och Martin. De är de som ligger bakom nyhetskällan.

Angående TT.
En lång historia, men jag blev kontaktad ang. den här sörjan och det i sin tur ledde till en direktkontakt med TT.
Jag tror inte det är populärt att lägga ut en TT-korres email-address direkt i ett forum, men har du specialintresse av detta kan du maila mig så vidarebefordrar jag den.
 
Svårförståeligt

Skall skidorna vara på varje meter nedför? Så länge vederbörande redovisar vad man gjort respektive inte gjort borde det vara OK med begreppet skidbestigning även om man vandrar/firar klättrar här och där?

En kort beskrivning på vad Davo Karnikar har gjort finns på http://www.planetmountain.com/english/Special/people/everest/index.html Intressant att han försökt nordsidan tidigare men förkastat den som omöjlig. (Men den är gjord med snowboard?)

Thure

Edit redigerade sedan jag googlat lite.
[Ändrat av thureb 2006-11-27 kl 15:29]
 
Nu har jag inte varit på Everest, så jag kan naturligtvis inte uttala mig om förhållandena där, men jag undrar ändå hur man kan förväntas åka skidor om det inte finns någon snö. Att döma av redogörelsen åkte Olof & Martin där sådan fanns, och gick däremellan. Hade det räknats om de gått med skidorna där det var barmark? Jag föreställer mig att slovenen (som f ö måste vara en överj-g skidåkare...) knappast hoppade ned för Hillary step, utan kanske firade. Gjorde han i så fall det med skidorna på? Och hur långt ska man skida? På Vinson kan man med fördel skida tillbaka till Patriot Hills, tar ett par veckor. Eller kanske till kusten, tar ytterligare några veckor. Finns det olika standarder för sommar- och vinterbestigningar?

Kontentan är att jag, ur mitt trångsynta perspektiv, tycker hela debatten är rätt märklig (inte bara på Utsidan då, utan den generella debatten om vem som gjort något som detta först). Antag att någon vill göra om slovenens tilltag, men upptäcker att det är så vindpinat någonstans mellan South Col och toppen att snön försvunnit så skidorna måste av några meter. Är han/hon rökt då?

Striden om vilket det sjunde berget är lär väl fortgå så länge bergen finns kvar. Såvitt jag kommer ihåg var dock Olof & Martin i Indonesien, men lyckades inte komma igenom den byråkratiska djungeln, utan fick vända hem (med skidor) utan att ha fått tillstånd att klättra på Carstenz. Carstenz ligger f ö på västra Java, vilket enligt vissa (många?) inte tillhör Oceanien, utan Asien. Det högsta berget på östra Java är något lägre än Carstenz, och väsentligt mer lättklättrat, har jag förstått.
 
Re: Svårförståeligt

thureb; sa:
Skall skidorna vara på varje meter nedför? Skidor över glaciärsprickor via metallstege i isfallet är det skidåkning?

Kan man verkligen åka skidor t ex nedför "Hillary step".

Enligt Karnicar:

"Skiing down the Hillary Step proved to be a lot less difficult than the previous section, along the very thin and exposed crest. It’s delicate and you really feel the altitude. You can probably deal with it better on a snowboard. On skis it’s complicated because there isn’t much space.

I got round the Hillary Step by skiing to the left, down a kind of exposed gully. From there to the South Summit the descent is very technical, and from here I continued without oxygen. The next part is pretty delicate as there’s a risk of avalanches. I didn’t exactly feel comfortable skiing on those wind slabs!"

"There’s only one way to avoid the Ice Fall. I had to keep a diagonal line high to the right, immediately beneath the South Face. It’s exactly the kind of place you’d never want to be in: steep and exposed to the serac falls from above. What’s more if you fall you’d certainly finish off right in the middle of the Ice Fall - they wouldn’t even get you out in little pieces."

http://www.planetmountain.com/english/Special/people/everest/01.html
 
Vilken j-l på skidor! Imponerande, fast karln måste leva i fullständig avsaknad av något så futilt som rädsla för döden...

Odd
 
Jag vill minnas att Olof eller Martin i en rapport från Evereståket själva preciserade hur de åkt, och konstaterade att de inte "godkänts". De kommenterade detta och menade väl att de ansåg att de gjort vad de gjort vare sig mer eller mindre.

Viktigt är förstås att inte i svepande ordalag låta andra förstå nåt som inte är korrekt i såna här sammanhang.

Jag vill f ö minnas att skidturen var för kort även i nedre änden, möjligen fanns där en koppling till den räddningsinsats som gjordes för Tomas Ohlsson.

Beträffande Carstenz pyramid redogjordes ju på förra websidan om ett försök att klättra denna, men det stupade på att det inte gick att få visum, och det smygförsök som planerades misslyckades vid genomförandet.
 
oddbol; sa:
Carstenz ligger f ö på västra Java, vilket enligt vissa (många?) inte tillhör Oceanien, utan Asien. Det högsta berget på östra Java är något lägre än Carstenz, och väsentligt mer lättklättrat, har jag förstått.

Det ligger på Nya Guinea. Det har diskuterats i en annan tråd och slutsatsen var att enligt de gängse geografiska definitionerna räknas hela Nya Guinea till Oceanien.

Johannes
 
Ah, fel av mig, det ska självfallet vara Nya Guinea, inte Java. Jag ser logiken i att hela Indonesien räknas till Oceanien (vad nu det egentligen är), men jag noterar att inte alla anser att så är fallet. Tur att det inte finns någon 7000-topp på Grönland, hade det i så fall varit Europas eller Nordamerikas högsta berg?

Odd
 
oddbol; sa:
Tur att det inte finns någon 7000-topp på Grönland, hade det i så fall varit Europas eller Nordamerikas högsta berg?

Odd

Geografiskt hör väl Grönland till Nordamerika, men ur andra aspekter, till exempel historiska, politiska och ekonomiska är väl Grönland mer knutet till Europa.
[Ändrat av öringen 2006-11-27 kl 16:00]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...