Tomas Olsson saknas?

Oerhört sorgligt. Hoppas hans kamrater inte råkar illa ut när de ger sig upp och letar. Det är ingen trevlig terräng, glaciärsprickor, stenfall, etc, etc.

Mycket talar för att hans kropp blir kvar där den är. Det är minst sagt makabert. Högst upp på Everest ligger det, längs leden, frusna lik här och där.
 
Usch, tung läsning..

Hoppas sökandet efter honom går bra, varken han är vid liv eller inte. Stackars familj och vänner..
 
ipg289h; sa:
Oerhört sorgligt. Hoppas hans kamrater inte råkar illa ut när de ger sig upp och letar. Det är ingen trevlig terräng, glaciärsprickor, stenfall, etc, etc.

Är det över huvud taget att tänka på att leta vid foten av nordsidan?? Måste rasa ner otroliga laviner med jämna mellanrum? Eller är det mindre risk nu på sommaren?

/J
 
Johan G; sa:
Vad sorgligt!
Det handlar tydligen om pengar...

Det handlar alltid om pengar i såna här sammanhang. Dom måste väl haft en försäkring?? Att UD inte ställer upp med 100-tusentals kronor för att finansiera räddningaktioner borde väl vara känt vid det här laget. UD är dessutom en byråkratisk organisation, det tar tid innan dom kommer igång.
 
PS. Någon som vet om det är vanligt med trancievers på denna typen av expeditioner? DS.


Jag kan gott tänka mig att de har någon lavintransponder på sig. Problemet i sammanhanget är att vanliga lavintranspondrar (som sänder eller lyssnar på 457kHz) har en räckvidd på 30-80m. Tomas har troligen kanat bra över 1000m, isyxan hittades 600m nedanför olycksplatsen.
Om man är ensam och skall söka med lavintransponder så gäller det antagligen att följa brantaste linjen hela tiden (samma väg som tomas kanade), något som kan vara omöjligt om man skall ta sig ned säkert. Är sökområdet dessutom brett så säller detta än större krav på den som söker, det är lätt hänt att man missar en nödställd.

Det kan tänkas Tormod sökt av det område han åkte ned i och på så vis kunnat utesluta ett rel. stort sökområde, men lika väl att han inte gjort det för att göra en säker nedstigning själv. Jag skall inte spekulera vidare.

Som skidåkare med flera toppturer bakom mig (om än på betydligt lägre toppar) kan jag inte annat än å det djupaste beklaga det inträffade.
[Ändrat av k_b 2006-05-20 kl 21:25]
 
Usch, ja man har ju befarat det värsta de senaste dagarna, men nu så är det alltså bekräftat. Mina tankar går till familj, flickvän och vänner. Hoppas för familjens skull att det finns möjlighet att få hem kroppen.

Kommer alltid komma ihåg dina glada miner och alltid på lika glatt humör.

/N
 
Har inget vettigt att kläcka ur mig.. Riktar min djupaste medkänsla till Tomas familj och vänner.

Må han vila i frid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.