Lätt rygga 65+

avslutad210712; sa:
crazy; sa:
Jag är väl troligtvis en av de få här som har testat Aethers bärsystem och kan uttala mig. Midjebältet är riktigt kasst.
[Ändrat av crazy 2006-04-26 kl 12:41]

Har du då testat med det nya bältet som kommit i år och som liknar det på Crescent?

Nope. Men jag klämde faktist lite på det (om det nu var 06 årsmodell) för några timmar sedan. Det är betydligt tunnare än crecenten. Men det kanske är betydligt tjockare än då jag provade förra året så jag kanske hade fel. Jag har för mig att det var som ett gummiband förut. Helt sladderit.

Aether kanske är något då?
 
-PaTRiC-; sa:
hrm, lika korkat som att förutsätta att man inte kan ha en packning inklusive mat och tält på under 12kg.. skit samma, jag håller väl i stort med om att det finns andra ryggor vart man får mer liter per kilo ryggsäck, det berömda "strippa" din vulcan projektet har ju klart visat hur man kan få en 80l rygga på under 2kg.. Annars är jag ingen stor förespråkare av dessa 4kg bärsystem..

Jag kollade faktiskt på Atlasen idag med åtanke att ta av fickorna ala era råd.

Att komma under 12 kg är svårt om man skall vandra lite längre och inte skall sova i bivybag och endast ha en strumpa som man alternerar mellan fötterna.
 
crazy; sa:
Att komma under 12 kg är svårt om man skall vandra lite längre och inte skall sova i bivybag och endast ha en strumpa som man alternerar mellan fötterna.

med mitt lilla kupoltält så kommer jag ner i 9730g (inkl allt på kroppen)utan mat och utan att överdriva med hightech prylar, relativt vanliga grejer.. men visst under 12kg så blir det tufft men det var väl lättvikt trådskaparen var inne på.. 14009g för en vecka med käk o bränsle varav 3096g är gångkläder.. hmm.. visst e det under 12kg?
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
avslutad210712; sa:
crazy; sa:
Jag är väl troligtvis en av de få här som har testat Aethers bärsystem och kan uttala mig. Midjebältet är riktigt kasst.
[Ändrat av crazy 2006-04-26 kl 12:41]

Har du då testat med det nya bältet som kommit i år och som liknar det på Crescent?

Nope. Men jag klämde faktist lite på det (om det nu var 06 årsmodell) för några timmar sedan. Det är betydligt tunnare än crecenten. Men det kanske är betydligt tjockare än då jag provade förra året så jag kanske hade fel. Jag har för mig att det var som ett gummiband förut. Helt sladderit.

Aether kanske är något då?

Pratade lite med Ospreys europeiska representant när han var på besök hos Hägglunds i Luleå i våras. När det gäller Osprey så är det så att om man inte gillar Aether/Ariel's höftbälte så skall man kunna byta ut det mot Crescent/Luna's bälte. Kollade dock aldrig om det fungerade i praktiken. Bär fortfarande med mig en massa grejor som gör att Aether för min del fortfarande känns för vek vilket gjorde att jag valde Crescent.
 

avslutad210712

Gäst
-PaTRiC-; sa:
crazy; sa:
Att komma under 12 kg är svårt om man skall vandra lite längre och inte skall sova i bivybag och endast ha en strumpa som man alternerar mellan fötterna.

med mitt lilla kupoltält så kommer jag ner i 9730g (inkl allt på kroppen)utan mat och utan att överdriva med hightech prylar, relativt vanliga grejer.. men visst under 12kg så blir det tufft men det var väl lättvikt trådskaparen var inne på.. 14009g för en vecka med käk o bränsle varav 3096g är gångkläder.. hmm.. visst e det under 12kg?

Förutsättningarna är lite olika när det gäller hur mycket man behöver bära. Om man är två och den ena bär allt gemensamt och dessutom har en hund så blir det svårt att komma ner under 12 kg. Och förlänger man då turen till 14-16 dagar så är det svårt att inte svälta ihjäl om matmängden är för liten. För naturligtvis köper man inte maten i fjällstugorna.

Dessutom torde väl en veckas vandring kvala in under benämningen "längre hundrastning" och inte fjällvandring eller hur *flinar*
 
avslutad210712; sa:
-PaTRiC-; sa:
crazy; sa:
Att komma under 12 kg är svårt om man skall vandra lite längre och inte skall sova i bivybag och endast ha en strumpa som man alternerar mellan fötterna.

med mitt lilla kupoltält så kommer jag ner i 9730g (inkl allt på kroppen)utan mat och utan att överdriva med hightech prylar, relativt vanliga grejer.. men visst under 12kg så blir det tufft men det var väl lättvikt trådskaparen var inne på.. 14009g för en vecka med käk o bränsle varav 3096g är gångkläder.. hmm.. visst e det under 12kg?

Förutsättningarna är lite olika när det gäller hur mycket man behöver bära. Om man är två och den ena bär allt gemensamt och dessutom har en hund så blir det svårt att komma ner under 12 kg. Och förlänger man då turen till 14-16 dagar så är det svårt att inte svälta ihjäl om matmängden är för liten. För naturligtvis köper man inte maten i fjällstugorna.

Dessutom torde väl en veckas vandring kvala in under benämningen "längre hundrastning" och inte fjällvandring eller hur *flinar*

men skall i alla fall inte förutsätta att en packing nödvändigtvis är tyngre än 12kg, sedan finns det flera anledningar till att den blir tyngre, det handlar mycket om hur man tänker.. jag får en känsla av att tråden inte handlar om en rygga för två veckorsturer men jag kan ha fel, den borde då kanske hetat lätt rygga +80?
 
Här är ett företag jag börjat snegla mer och mer på. Testade en förra sommaren och den var verkligen kanon.
<a href=http://www.mchalepacks.com/>McHale.</a>
Mycket intressant läsning på deras site också.

Många älskar <a href=http://www.wildthingsgear.com/packs.html>Wild Things,</a> men av det lilla jag använt deras Andinista, kan jag säga att jag inte förstår logiken i att bygga en så stor säck och samtidigt reka en såpass låg bärvikt. Spectran är ännu lättare, men också rejält överprissatt.
 
¤Corax¤; sa:
Här är ett företag jag börjat snegla mer och mer på. Testade en förra sommaren och den var verkligen kanon.
<a href=http://www.mchalepacks.com/>McHale.</a>
Mycket intressant läsning på deras site också.

Många älskar <a href=http://www.wildthingsgear.com/packs.html>Wild Things,</a> men av det lilla jag använt deras Andinista, kan jag säga att jag inte förstår logiken i att bygga en så stor säck och samtidigt reka en såpass låg bärvikt. Spectran är ännu lättare, men också rejält överprissatt.

McHale har mycket bra kompressionslösningar som pressar packningen och därmed tyngdpunkten så nära kroppen som möjligt. Fördelarna med detta är stor. Jag har försökt imitera detta på en hemsydd ryggsäck. Vill inte påstå att jag lyckats. Svårigheten är att komprimera säcken utan att samtidigt göra det omöjligt att använda eventuella ytterfickor.

Gearskin (www.moonbowgear.com) är ju en annan konstruktion som verkar väl värd att titta på. Har varit uppe i en annan tråd här för inte så länge sedan.

Jörgen
 
Började bläddra i majnumret av tidningen Backpacker i morse (delar finns på nätet http://www.backpacker.com/)

I tidningen (sid 100) hade de gjort ett test på ryggsäckar (lite lättare, 60-70 liter)
Testerna hade gjorts under sex månader av fem personer och 1000 miles, ca 20 kg packning
Fyra säckar från Osprey, Granite gear, Gregory, GoLite var med.

Vinnare blev Osprey Aether 70/Ariel 65.
Bl.a gavs beröm för bl.a Osprey's IsoForm höftbälte som kan fås i olika strl och dessutom värmas i butik för perfekt passform.
 
avslutad210712; sa:
Pratade lite med Ospreys europeiska representant när han var på besök hos Hägglunds i Luleå i våras. När det gäller Osprey så är det så att om man inte gillar Aether/Ariel's höftbälte så skall man kunna byta ut det mot Crescent/Luna's bälte. Kollade dock aldrig om det fungerade i praktiken. Bär fortfarande med mig en massa grejor som gör att Aether för min del fortfarande känns för vek vilket gjorde att jag valde Crescent.

Testade Ather med orginalet och den från crescenten. Jag tyckte orginalet var skönare men det kan bero på att jag körde medium ryggan som kanske blev lite kort med crescents midjebälte.

Aether är nog ett bra alternativ. Osprey gör bra kvalite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.