Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning

På en direkt fråga från räddningstjänsten (jag har vänner där) om jag hade en VHF så svarade jag "ja, men inget certifikat. Och jag kommer inte att tveka att använda den om det är av nöden tvunget för *larma med alla till buds stående medel* gäller ju, eller hur?" så blev svaret "ingen kommer någonsin att varken fråga efter certifikat, anropssignal eller klandra dig om det hänt ett tillbud eller en olycka".

Alla vet att det finns mängder med människor som både innehar VHF och saknar certifikat och bara har den till att avlyssna radiotrafiken så ingen blir förvånad om någon utan anropssignal ropar upp och meddelar att en olycka hänt.

Jag visste inte att det finns mågna som haf VHF utan cert och det skulle jag se som en begräning - då har jag ju ingen anropssignal och kan inte formellt bli uppropad. En ringa kostnad och en rimlig mängd kunskap som ska inhämtas är ju allt som krävs för ett certifikat.
Fördelen med certifiering är att då missbrukar man inte kanal 16 av okunskap och man vet hur man gör ett effektivt och korrekt nödanrop och har förståelse för via-signalering av nödanrop.

Klarar man att läsa och förstå VHFens manaul torde man klara SRC-certifikat.

Men givetvis ska man larma via VHF om så krävs, oavsett om man har cert eller inte. Nöd går före lag och föreskkrift.

/Patrik, utan både SRCcert och VHF men avser skaffa bådadera
 
Vhf cert kan många ta säkert via studieförbund och sådant - jag vet inte om det är så nödvändigt för skriskoåkaren , kanske för paddlaren.

Den handlar om hur anrop utförs,hur kanaler skall användas och om man skall bruka kustradioservice och andra sekundära tjänster.
Med mobiltelefons hyfsat goda täckning är en del av dessa tjänster inte efterfrågade idag.

För den som kör vhfen utan licens som en extra räddningslina gäller att bara L1 och L2 får användas.

Och

Trafikväg 16, 156.800MHz är nödkanal och ta reda på hur ett larmanrop är utformat via
utbildningsmaterialet , sekundär nödtrafik är onödigt men handlar om il och prioritetstrafik
som handlar om saker varningtrafik,efter incident,eftersök och samtrafik med räddninsgenheter - den sekundära delen är inte intressant för icke licensinnehavaren normalt.
 
Vhf cert kan många ta säkert via studieförbund och sådant - jag vet inte om det är så nödvändigt för skriskoåkaren , kanske för paddlaren.

Den handlar om hur anrop utförs,hur kanaler skall användas och om man skall bruka kustradioservice och andra sekundära tjänster.
Med mobiltelefons hyfsat goda täckning är en del av dessa tjänster inte efterfrågade idag.

För den som kör vhfen utan licens som en extra räddningslina gäller att bara L1 och L2 får användas.

Och

Trafikväg 16, 156.800MHz är nödkanal och ta reda på hur ett larmanrop är utformat via
utbildningsmaterialet , sekundär nödtrafik är onödigt men handlar om il och prioritetstrafik
som handlar om saker varningtrafik,efter incident,eftersök och samtrafik med räddninsgenheter - den sekundära delen är inte intressant för icke licensinnehavaren normalt.

och just med dina argument tycker jag man bör skaffa sig ett certifikat så man t ex inte av okunskap börjar "prata strunt" på nödkanalen 16.
Om man framför skidsko, kajak, fritidsbåt eller oljetanker tycker jag spelar mindre roll. Visst kör man oljetanker har man större skyldigheter att hjälpa till som yrkestrafik om jag minns rätt.

Fortfarande ska man såklart larma via VHF vid behov men jag förordar ändå certifikat för de som har en VHF.

Att ha en VHF utan cert är kankse lite som att köra traktor bara på åkrarna - jag får inte köra på vägarna utan körkort men jag kan om jag vill och i en nödsituation går nöd före lag.

/Patrik.
 
Ja det kan man ju hålla med om men om en skridskoåkare eller paddlare kör med Vhf utan licens och ser trafikväg 16 och lamranrop som sista utväg så är det ok om denna har grundläggande kunskaper i hur det utförs.

L1 och L2 kan densamma använda för trafik med andra utan licens - sända på trafikväg 16 utan licens/Vhf cert är ett brott

16 är nödkanal och då är det inte brott - ovan för chattradio
 
och just med dina argument tycker jag man bör skaffa sig ett certifikat så man t ex inte av okunskap börjar "prata strunt" på nödkanalen 16.
Även om det finns ett och annat pucko så behöver du ju inte intelligensfriförklara alla vhf-ägare utan licens, kunskapen om kanal 16 är lika vitt spridd i dom kretsarna som vad 112 står för och att man inte får använda nödraketera på kräftskivan på ön.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.