Mer glapphype från östra Svealand

Ännu mer glapp i tänket?

Nu börjar suget efter att bygga ett par minimalistiska lättglappgrillor. Efter en sömnlös natt av planering inköpte jag ett par Montrail Stratos XCR som provgåtts några mil idag. Sitter som en lätt toffla. Instämmer i allt puffande för dojan. Bara 550g mot mina gamla Salomon XA på 941g. Mycket sköna och andvändbara även i andra sammanhang, inte minst vintercykling. Gjorde en beställning på 46 cm skridskoämne samtidigt hos Devex. Lär ta 3 veckor innan leverans.
Min tanke är att gå igenom processen i 2 steg. Först bygger jag en betarelease Mk1 för att finna ut vinklar mm.,samt inte minst se om detta är något för mina trötta XA-bortskämda vrister. Planen är att ur 6mm plexiglas såga ut ett fotblad efter skosulan. Ur denna på undersidan fräser jag ett 30mm brett och 2mm djupt spår, i vilket jag placerar plåten som håller remmen. Remmen/plåten bör följa tålederna (tror jag) och blir då ungefär 73 grader från meden.
(Är det inte lite lustigt att 73 är ett magiskt gradtal även inom cykling (styrstammen) och grönlandskajakeri, (skrovsidan) - mina två andra hobbies. Finns det någon dold fysikalisk underliggande förklaring? varför har annars evolutionen även gjort att tålederna på människan förefaller ligga 73 grader från färdriktningen, som en optimal kompromiss mellan stöd och böj, eller hur ska man annars förklarar det? Finns 73 grader inom andra discipliner också? Drakflygning?)

Genom plasten någonstans vid tåleden skruvar jag ett par stoppskruvar som passas in mot skons mönster, t.ex. två 5mm insexbultar, eller en kupolmutter. Bör vara lätt att finna ut med plexiglaset transparens. Jag vill inte göra någon åverkan på skon. (Alternativt böja upp en stoppläpp vid framkanten på skon med plexiglaset.) Vid hälen görs tre öron som vikes upp på sidorna, som fixering sidledes och 45 grader upp bak, som fäste för en glappbegränsare.

Jag försökte komma över 6mm Lexan, men butiken (ELFA) hade bara 3mm. Därför blev det 6mm plexiglas – kan man böja det på samma sätt som Lexan? (vid 150grader i ugnen som nämndes i en tråd tidigare, - gäller samma för plexiglas?).

Framför tårna på utsidan låter jag plexiglaset gå ut en aning utanför skosulan så att hål kan tagas, genom vilket man kan fixera skridskon vid isen med hjälp av ispiken vid på/av tagning. En kraftig gummicord får gå fram från hälen till tåleden under plåten och upp över skridskon i en urfräst kanal under plexiglaset. (Problem vid överis?) I övrigt en 20 mm nylonrem tvärs över tålederna.
Med denna fotplatta på skon kan jag enligt Fälklubbens principer testa ut balanspunkten, simulera innerskär och ytterskär i en dörrpost och drömma mig bort på en upp och nedvänd skridsko. Därefter markera och fästa hela paketet med två försänkta M5 fram genom plast och plåt, samt två M4 bak vid hälfixeringen genom plasten.

Förhoppningsvis passar då inställningarna, om inte är det lätt att fräsa/fila till lite i plattans hål för finjustering och/eller test av varianter. När det inte kan bli bättre, är det dags för Mk2, dvs med Mk1 som mall göra en minimalistisk lösning utan plexiglaset och med remhållaren och hälfixeringen i ett kraftigare material – vilket? Som jag snappat upp 3 mm plåt, alt 4 mm aluminium, alt 6 lager epoxi/kolfiber, eller 6 mm Lexan.
Jag har inte börjat än, har tre veckors moratorium på mig som sagt, vill först kolla att jag tänkt rätt.

En annan fråga till etern: Apropå Fälklubbens formel - dubbla tålängden plus 25mm för en höstskridsko till ”n10”. Vilken ”tålängd” pratar vi om? Mäter jag på skons översida får jag 50mm, på den nakna foten verkar cc för "stortågångjärnet" sitta på 70mm avstånd från stortåspetsen, en viss skillnad.

PS. Butiken som har Montrail Stratos XCR heter nu mer Arcteryx, ett canadensiskt hi-tec företag inom klättring, friluftsliv mm. se http://www.arcteryx.com, ligger på Vasagatan bredvid Vasateatern.
 
Re: Ännu mer glapp i tänket?

Pysse; sa:
Jag försökte komma över 6mm Lexan, men butiken (ELFA) hade bara 3mm. Därför blev det 6mm plexiglas – kan man böja det på samma sätt som Lexan? (vid 150grader i ugnen som nämndes i en tråd tidigare, - gäller samma för plexiglas?).

Plexiglas brinner (vid vilken temperatur vet jag inte, men förmodligen högre än 73 grader C ;) ) och ELFA skriver i sin katalog
”kan varmbockas om bockningslinjen infravärms”

Kan du fixa lite bilder ?.

Per Brune
 
Re: Ännu mer glapp i tänket?

Gillar verkligen din rubrik.

Tror också att filosofin att börja med en provbänksskridsko är rätt.

Ett alternativ är om du kan hitta någon med samma skonummer som du har och träffas och provköra varandras utrustning.

Jag har lärt mig mycket när jag bytt skridskor och eller kängor med andra åkare.

Att optimera sin utrustning tar många säsonger och tar väl egentligen aldrig slut.

Sätter ett litet ? för 46 cm skridskoämne. Jag har gjort 3 par med utgångspunkt från Devex råämnen och har då börjat med 51 eller 53 cm långa ämnen där jag kapat av fören. Med 53 cm får jag den åkyta på skridskon som jag gillar. Skridskorna med längden 51 cm från början fick min dotter.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-08 kl 09:26]
 
Re: Re: Ännu mer glapp i tänket?

Brune; sa:

Plexiglas brinner (vid vilken temperatur vet jag inte, men förmodligen högre än 73 grader C ;) ) och ELFA skriver i sin katalog
”kan varmbockas om bockningslinjen infravärms”

Kan du fixa lite bilder ?.

Per Brune
Vad menas med "infravärms", - läggas i microugnen?. Såg ett program om hur sk."Jackass" testar olika produkters uppförande i microugn...blev lite skrämd. Tänkte lägga plastskivan på en fotsuletillsågad plankbit i ugnen, - kan det bli en gengasexplosion?
Bilder kommer kanske senare, när bygget går igång. Om jag inte hörs av mer, vet ni vad som hände.
 
Re: Re: Re: Ännu mer glapp i tänket?

Pysse; sa:
Vad menas med "infravärms", - läggas i microugnen?. Såg ett program om hur sk."Jackass" testar olika produkters uppförande i microugn...blev lite skrämd. Tänkte lägga plastskivan på en fotsuletillsågad plankbit i ugnen, - kan det bli en gengasexplosion?
Bilder kommer kanske senare, när bygget går igång. Om jag inte hörs av mer, vet ni vad som hände.

Jag har aldrig använt plexiglas till annat än att sota riktmedlen på vapnet under min militärtjänstgöring.

Om det inte går att kallbocka plexiglaset skulle jag först prova med vattenånga (ovanför en kastrull). Om det inte är tillräckligt varmt skulle jag lägga in en stålbit i ugnen och seden bocka runt den varma stålbiten.

Det heter infravärmare det som en del har på balkongen. Så en infravärmare för industribruk är nog en värmetråd i något verktyg.

Per Brune
 
Re: Ännu mer glapp i tänket?

Pysse; sa:
En annan fråga till etern: Apropå Fälklubbens formel - dubbla tålängden plus 25mm för en höstskridsko till ”n10”. Vilken ”tålängd” pratar vi om? Mäter jag på skons översida får jag 50mm, på den nakna foten verkar cc för "stortågångjärnet" sitta på 70mm avstånd från stortåspetsen, en viss skillnad.

Känner igen en ungefärlig längd på 70 mm som Lisons högra stortå från framkant till pedalpunkt dvs grundled.

Tror att det finns någon bild återkommer.

Thure
 
På den tiden då modellflygplan byggdes av balsaträ hände det att man 'drog' en genomskinlig kabin av akrylplast (plexi). Över en polerad träform 'spändes/trycktes' den i ugn värmda plasten till önskad, oftast dubbelkrökt, form.

Ställer mig en aning tveksam till den mekaniska hållfasteheten, speciellt vid kyla. Hur vore det med kolfiber. Bosse G borde veta. Duger som skaft till golfklubbor. Och Malmö flygindustri byggde på 60-talet otroligt sega landställ av glasfiber till sina lätta flygplan. Återfjädrade till ursprunglig form även efter total tillplattning.

Lycka till med projektet - och håll oss informerade!
T
 
Re: Ännu mer glapp i tänket?

Pysse; sa:
... Planen är att ur 6mm plexiglas såga ut ett fotblad efter skosulan.
Jag skulle inte våga använda plexi. Det material jag har köpt under det namnet har ofta spruckit redan vid bearbetning. Böjmjukt blir det vid något lägre temp. än poly, runt 130 grader.

Böjer du med skorna som mallså kan det hända att passformen mot sulans kontur(sedd uppifrån) är all längdsfixering du behöver, så slipper du placera några skruvskallar för att passa i mönstret.
 
torpet; sa:
Ställer mig en aning tveksam till den mekaniska hållfasteheten, speciellt vid kyla.
Jepp, stämmer. Blir sprött vid ca -50 grader, men det brukat inte vara begränsande.
torpet; sa:
Hur vore det med kolfiber. Bosse G borde veta. Duger som skaft till golfklubbor. Och Malmö flygindustri byggde på 60-talet otroligt sega landställ av glasfiber till sina lätta flygplan. Återfjädrade till ursprunglig form även efter total tillplattning.
Ja, de skulle klara den skrovligaste is, det förstår man. Men klarar knäna en total tillplattning av skridskobindningen?
dabac; sa:
Jag skulle inte våga använda plexi. Det material jag har köpt under det namnet har ofta spruckit redan vid bearbetning. Böjmjukt blir det vid något lägre temp. än poly, runt 130 grader.
Vad jämför du med då? Vad menar du med poly? Alla plaster börjar med det, det är för att de är polymera, alltså består av en kejda av en kolförening, t ex eten, polyeten (eller polyethylene som vissa som vill vara lite intrenational brukar say :))

/Henrik (som råkar digga normalbra material snarare än värstingar)
 
Det 73-gradiga stickspåret

Det här med talmagi. Googlar man 73 grader så hittar man fler sjuttiotregradare - inte det geometriska men väl det termiska värdet. Vid just denna temperatur händer något med vissa äggviteämnen vilket gör att kött blir 'ätfärdigt' och att mjölk pastöriseras.

Några fler mänskliga anknytningar till mått med värdet 73?

Någon....?

T
 
Boots; sa:
Vad jämför du med då? Vad menar du med poly?
Poly som i polykarbonat är vad jag menar och vad jag jämför med. Antagligen de två genomskinliga plaster som är lättast att köpa som skivmaterial ute i konsumentledet.

Plexi är lättare att värma till böjbart tillstånd utan att man får urgasning och skumning i materialet men är väsentligt mycket sprödare. Det spricker gärna vid borrning och annan bearbetning, för att inte tala om vid användning. Runt skruvskallar så uppstår lätt ett stjärnformat sprickmönster.

Henrik (som råkar digga normalbra material snarare än värstingar)
Jag vet inte om jag tycker att polykarbonat är en värsting.
Visst har det vissa egenskaper(främst seghet/slaghållfasthet) som är väldigt framträdande och i mitt tycke gör det mer lämligt för såna här konstruktioner, men det är ju inget man använder helt ostraffat.
Är man ute efter nåt som fjädrar med stuns och snärt så är det direkt dåligt, limmer fäster inte så bra och det tar inte maskingängor särskilt väl. Hygroskopin och problemen med urgasning/skumning vid varmformning är inte heller något man jublar åt. Sågar man i det med en vanlig sticksåg händer det att bladet går så varmt att snittet smälter ihop bakom bladet. etc etc
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.