Mobiler på tur

Re: Telefonproblem och fördelar

thureb; sa:
I
Om ständig tillgänglighet på mobiltelefon bidrar till vårt gemensamma bästa t o m räddar liv kan verkligen ifrågasättas.

Thure

Människans val grundas ofta på en balanserad bedömning av nyttovärdet för gällande handling.

Faktum är att allt fler har på sina mobiler allt oftare, om man har tillit till människans förmåga att göra nyttovärdesbedömningen så innebär det att mobiler som är påslagna har ett nyttovärde.

De bidrar således till vårt gemensama bästa, och har i extrema fall livsavgörande betydelse, att hävda motsatsen vore att säga att enskilda personer inte vet sitt eget bästa.

Mikael
 
Re: Re: Telefonproblem och fördelar

elvis1; sa:
thureb; sa:
I
Om ständig tillgänglighet på mobiltelefon bidrar till vårt gemensamma bästa t o m räddar liv kan verkligen ifrågasättas.

Thure

Människans val grundas ofta på en balanserad bedömning av nyttovärdet för gällande handling.

Faktum är att allt fler har på sina mobiler allt oftare, om man har tillit till människans förmåga att göra nyttovärdesbedömningen så innebär det att mobiler som är påslagna har ett nyttovärde.

De bidrar således till vårt gemensama bästa, och har i extrema fall livsavgörande betydelse, att hävda motsatsen vore att säga att enskilda personer inte vet sitt eget bästa.

Mikael

Det är tämligen trivialt att hitta exempel på enskilda personer som inte vet sitt eget bästa - ta t.ex. alla alkohol- och narkotikamissbrukare .....

Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?
 
Re: Re: Telefonproblem och fördelar

elvis1; sa:
Människans val grundas ofta på en balanserad bedömning av nyttovärdet för gällande handling.

Faktum är att allt fler har på sina mobiler allt oftare, om man har tillit till människans förmåga att göra nyttovärdesbedömningen så innebär det att mobiler som är påslagna har ett nyttovärde.

Nu har jag visserligen inte gjort några efterforskningar värda namnet, men jag tror verkligen inte att det är särskilt många som gör en seriös nyttovärdesbedömning gällande mobilens av eller på i de flesta situationer. Möjligen i redan anförda fall med jour, graviditet etc. I övrigt är min övertygelse att mobilen slentrianmässigt är med och på. Där erkänner jag mig skamligen skyldig. De perioder min mobil varit till verklig nytta har den varit avstängd 99% av tiden.
 
pausch:


Jag har flera gånger varit med om att jag sökt personer i en grupp (t ex från min båt till en annan båt), och där jag inte fått kontakt med det första numret jag ringt. Först när jag ringt tredje eller fjärde samtalen har jag fått svar.

Genom att begränsa antalet påslagna telefoner till en (ledarens) så har man ju begränsat möjligheterna att nå gruppen eller specifika personer i gruppen väsentligt. Det tror jag kan anses bevisat utan statistik.

Om du inte inser att det kan vara viktigt att nå fram med information, eller larm till en grupp ute på isen, så tror jag det beror på att du inte är motiverad.

Vi hörs i en annan tråd.
 
Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

pausch; sa:
Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?

VAD är det som är så svårt att fatta ?

När olyckan hände och kom upp på tv nyheterna och/eller i radio så är jag ganska säker på att det gick ut ett antal samtal till folk som var ute på isen som absolut inte hade något att göra med själva olyckan som inte ens visste att den skett eller åkte på en helt annan del av mälaren.
De som hade telefonerna på, och svarade kunde därmed lugna sina anhöriga.

I ditt fall så får dina anhöriga/vänner som vet om att du är på mälaren fundera på om det var du eller inte tills du behagar höra av dig i något annat ärende. Du vet ju inte ens om att de undrar.

svårt ? knappast.

/Torbjörn
 
Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

hobbes; sa:
När olyckan hände och kom upp på tv nyheterna och/eller i radio så är jag ganska säker på att det gick ut ett antal samtal till folk som var ute på isen som absolut inte hade något att göra med själva olyckan som inte ens visste att den skett eller åkte på en helt annan del av mälaren.
De som hade telefonerna på, och svarade kunde därmed lugna sina anhöriga.
/Torbjörn

Du har säkert rätt i en del fall. I många andra fall så hörde vederbörande inte telefonen pga skrammel från skridskorna och pga telefonen låg i ryggsäcken. Alternativt var det dåligt batteri eller dålig mottagning. Då kan anhöriga ha blivit rejält oroliga. Men vet de att mobilen brukar vara avslagen så kan de lugnt sända ett SMS, eller prata in på mobilsvar och vänta på en senare kontakt.

Men det kanske finns bra sociologisk forskning på sådana här aspekter av mobiltelefonbetydelsen för samhället och enskilda???

Många onödiga larm beror på att det inte gått att få kontakt med folk ute i spenaten per mobiltelefon.

Jag kan inte säga vad som väger tyngst men jag tror att även du kan hålla med om att det finns både + och - här.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

hobbes; sa:
pausch; sa:
Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?

VAD är det som är så svårt att fatta ?

När olyckan hände och kom upp på tv nyheterna och/eller i radio så är jag ganska säker på att det gick ut ett antal samtal till folk som var ute på isen som absolut inte hade något att göra med själva olyckan som inte ens visste att den skett eller åkte på en helt annan del av mälaren.
De som hade telefonerna på, och svarade kunde därmed lugna sina anhöriga.

I ditt fall så får dina anhöriga/vänner som vet om att du är på mälaren fundera på om det var du eller inte tills du behagar höra av dig i något annat ärende. Du vet ju inte ens om att de undrar.

svårt ? knappast.

/Torbjörn

Jag håller med dig om att det kan dämpa oron hos otåliga anhöriga i en sådan situation.

Men frågan gällde om det någon gång har räddat liv, och ditt exempel handlade inte om det.
 
Det finns säkert otaliga åkare som fått samtal från andra åkare med innebörden "åk inte genom x-sundet isen är skit". Men bara för att de inte läser/skriver på detta forum är det inget bevis för att så inte skett. Att du kräver att just någon här ska presentera bevis för att mobilen räddat liv blir ju bara fånigt, eller hur?

Over and out för min del i denna urspårade tråd.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

pausch; sa:
Jag håller med dig om att det kan dämpa oron hos otåliga anhöriga i en sådan situation.

Men frågan gällde om det någon gång har räddat liv, och ditt exempel handlade inte om det.

Vad är problemet ?
Frågan är väl skall du ha på mobilen eller stänga av den. Det är väl den frågan vi diskuterat hela tiden.
du har fått hur många bra skäl som helst och du bara fullständigt ignorerar dem och ser bara ditt enda egna som dessutom är minst sagt tvivelaktigt.

Nu tackar jag för mig i denna tråd för det känns inte som vi kommer någonstans.

/Torbjörn
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

hobbes; sa:

Problemet tycks vara att det här med avstängda mobiler är ett emotionellt snarare än ett rationellt problem för många. Det var därför denna debatt spårade ut.

Frågan är väl skall du ha på mobilen eller stänga av den. Det är väl den frågan vi diskuterat hela tiden.
du har fått hur många bra skäl som helst och du bara fullständigt ignorerar dem och ser bara ditt enda egna som dessutom är minst sagt tvivelaktigt.

Jag har hittills fått bara ett bra skäl - kommunikation mellan grupper som samtidigt är ute.

De övriga skälen är i bästa fall halvbra och bygger alla på vana, otålighet, och tidsandan. Vissa skäl var riktigt dåliga -- t.ex. "det är trevligt att få telefonsamtal" som någon skrev. Dom som gav alla dessa skäl tycker uppenbarligen dom är bra - men jag håller inte med.

Någon föreslog att påslagen mobil hypotetiskt skulle kunna rädda liv, men ingen har pekat ut någon händelse då detta faktiskt hänt, vid färd på is.

Klart är dock att många känner sig säkrare med påslagen mobil. Men att känna sig säker och att verkligen vara säker är inte nödvändigtvis samma sak.

Nu tackar jag för mig i denna tråd för det känns inte som vi kommer någonstans.

/Torbjörn

Jag gör samma sak. Nu får vi invänta säkerhetsutredningen och se vad den säger. Den ska tydligen komma ut redan om några veckor.
 
Av intresse kan vara att veta att den här typen av ordväxling är mycket vanlig när det händer dödsolyckor inom klättring (de som vill lära av misstagen vs de som vill undvika att anhöriga tar illa upp). Min högst personliga åsikt är att den största respekten man kan visa för de anhöriga är att våga diskutera vad som kunde göras bättre för att undvika att andra anhöriga försätts i samma situation.

Liksom så gott som alla konflikter så handlar det inte om själva sakinnehållet utan hur respektive människa väljer att reagera.

Drar man lärdom av större katastrofer (World Trade Center) så är det synnerligen opraktiskt när anhöriga ringer och gör att mobilnätet klappar ihop
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.