Mobiler på tur

Här utvecklar det sig snabbt

Paul - jag hänger inte riktigt med i alla svängar här.

Är det säkerheten vi talar om eller attityden till om det är artigt att stänga av telefoner eller inte? Eller är det både och?

Som en av de stackarna som i praktiken måste ha på telefonen dygnet runt alla dagar (som säkerhetsansvarig för upp till 50 ton gasol som används dygnet runt), så har jag full förståelse för att det är skönt att slippa telefoner ibland.

Jag anser alltså inte att det är ohyfsat att folk får söka mig och hamna i en röstbrevlåda. Däremot tycker jag att det är väldans ohyfsat att ringa mig på mobilen (använder bara jobbets mobil då den måste med jämnt), då de vet att den ALLTID är på. Finns jag inte på hemtelefonen är jag ju uppenbarligen upptagen.... Och jag måste ju svara om det är någon som skall rapportera att "det brinner som f-n och snart utplånas allt liv inom 500 meters radie. Vad i h-vete skall jag göra nu???". Iofs hinner jag ju ibland se att det är ett samtal från en telefon som sannolikt inte har något viktigt att säga - men de personerna brukar strax ringa igen om de inte får svar.
[Ändrat av Duracellkaninen 2006-02-02 kl 15:35]
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Om någon annan i gruppen får ett skärrande meddelande och gruppen då gör mindre genomtänkta vägval p.g.a. stress, då kan ju jag också råka illa ut.
Helt plötsligt börjar "gruppen" göra irrationella val och ta korkade beslut, bara för att nån får ett telefonsamtal?

Nog f-n kan folk börja fatta fel beslut pga ett omstörtande telefonsamtal. I synnerhet om fakta-innehållet i samtalet är fel. Alternativet att avskärma sig från information är dock sämre enligt min mening.
 
Det känns nog som det mesta är sagt i den här tråden ;).

Den som vill får väl stänga av, och de andra låter bli.

Regler om kollektiv avstängning är i alla fall sammantaget inte befogade av säkerhetsskäl.

Nu vet vi det!
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Om någon annan i gruppen får ett skärrande meddelande och gruppen då gör mindre genomtänkta vägval p.g.a. stress, då kan ju jag också råka illa ut.

Helt plötsligt börjar "gruppen" göra irrationella val och ta korkade beslut, bara för att nån får ett telefonsamtal?

Det var, såvitt vi kan se nu, just detta som blev blodigt allvar i lördags på Mälaren, då två skrinnare omkom...

Scenariot är osannolikt, det håller jag med om - nästan alla turer med deltagare som får telefonsamtal i sina mobiler under turen går bra. Men scenariot är inte omöjligt.


Jag tycker det är intressant, lite skrämmande, men framförallt förbryllande, att det tydligen upplevs som en så stor uppoffring att slå av mobilen! Det handlar ju bara om att stänga av en apparat i några timmar...
 
Re: Här utvecklar det sig snabbt

Duracellkaninen; sa:
Paul - jag hänger inte riktigt med i alla svängar här.

Är det säkerheten vi talar om eller attityden till om det är artigt att stänga av telefoner eller inte? Eller är det både och?

Jag tog upp det här från början som en säkerhetsfråga -- en ny riskfaktor som inte fanns för 10-15 år sedan, men som, såvitt vi kan se nu, så grymt och brutalt verkar ha varit första steget i det som blev katastrofen på Mälaren i lördags.

Artighet och hyfs är irrelevanta sidospår tycker jag - folk tycker helt enkelt olika här. Mycket tror jag det är en generationsfråga - de äldre tycker ofta det är helt OK att stänga av mobilen då de inte vill ha den på, medan de yngre oftare ser det som en oartighet att stänga av mobilen.

Men det var intressant att få se hur många tycks tycka det är ett mycket stort problem att stänga av mobilen några timmar - jag hade inte väntat mig det, faktiskt. Det är ju bara en apparat, eller?
 
pausch; sa:
Jag tycker det är intressant, lite skrämmande, men framförallt förbryllande, att det tydligen upplevs som en så stor uppoffring att slå av mobilen! Det handlar ju bara om att stänga av en apparat i några timmar...

Jag tycker det är skrämmande att man stör sig på att någon har den på. Avstängd på bio, under teater mm förstår jag, man stör andra och varesig du eller de har någon möjlighet att gå ifrån. Det handlar om att visa hänsyn
Avstängd På flygplan, sjukhus mm förstår jag också, Man riskerar folks säkerhet för att mobilen kan störa så att en maskin gör fel eller ger fel värden.
dvs det handlar om säkerhet, sin egen och andras.

på isen ?, med argumentet du kan få ett samtal som gör dig oansvarig ?

Det kan ju omöjligt vara det riktiga skälet.
Då skulle man ju inte kunna ha den på någonsin utom när man satt fastspänd på en brits.

Den första reaktionen jag fick när jag såg detta var
att det riktiga skälet var att någon inte gillar mobiler när de är ute, för det stör personen personligen.

Ett helt ok skäl i sig.
stör den dig så stäng av den då.

Precis lika mycket som vissa inte tycker rosa och orange är färger som passar samman.
Det är ingen som tvingar dem att ha de färgerna.

Men att från den personliga preferensen gå till lösningen att vi skall förbjuda att ha dem på ?

Huruvida jag skall stänga av mobilen eller inte är för mig inte en sak jag behöver fundera på särskilt länge.

Du har inte framfört några hållbara fördelar förutom det stör några, emedan fördelarna att ha mobilen på är många.
Inte minst att folk kan ringa och fråga hur jag mår och var jag är och om jag håller tidtabellen.
Deras oro är minst lika viktig som min.

Jag förstår ditt skäl.
Jag håller bara inte med.
Olika preferenser helt enkelt.

för mig handlar det int eom att stänga av en apparat, det handlar om att göra sig onåbar. vilket för mig inte är önskvärt.

/Torbjörn

[Ändrat av hobbes 2006-02-02 kl 16:11]
 
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
Om någon annan i gruppen får ett skärrande meddelande och gruppen då gör mindre genomtänkta vägval p.g.a. stress, då kan ju jag också råka illa ut.

Helt plötsligt börjar "gruppen" göra irrationella val och ta korkade beslut, bara för att nån får ett telefonsamtal?

Det var, såvitt vi kan se nu, just detta som blev blodigt allvar i lördags på Mälaren, då två skrinnare omkom...

Scenariot är osannolikt, det håller jag med om - nästan alla turer med deltagare som får telefonsamtal i sina mobiler under turen går bra. Men scenariot är inte omöjligt.

Mmm men min poäng är att det upprörande samtalet knappast gällde hela gruppen. Var det verkligen ingen annan som sa "nej, vi åker inte här"...bara för att en person i gruppen fick bråttom hem...
 
Re: Re: Här utvecklar det sig snabbt

pausch; sa:
Men det var intressant att få se hur många tycks tycka det är ett mycket stort problem att stänga av mobilen några timmar - jag hade inte väntat mig det, faktiskt. Det är ju bara en apparat, eller?

Instämmer i att det är intressant att se hur många som tycks reagera surt över att inte kunna bli nådda. Det är uppenbarligen en kär apparat.

Jag tycker ju dock det är en säkerhetsfråga att ha den PÅ ute på isen (eller när jag paddlar i kallt vatten eller klättrar), så jag skulle inte gilla ett mobilförbud av den anledningen.
 
Isljud

Jag ringde hem till en kille för några veckor sedan. Han hade nog vidarekopplat hemtelefonen till mobiltelefon. För i stället för att svara höll han nog telefonen ner mot skridskorna så det enda jag hörde i 10-15 s var det klingande skridskoljudet. Sedan la han på utan ett ord.

Ungefär motsatt den "trakassering" som några tycker det är kul att göra (ring någon som är morgontrött/ arbetar och låt denne höra vad han just nu går miste om).
Per
 
Yuppienallen

Jag erinrar mig ofta en episod, som fortfarande gör mig förbannad.

Med risk för minnesfel i någon detalj.

Det var på den tiden då mobiltelefon var en exklusiv sak. Vi var en stor grupp som just avslutat en rast på Rödlöga. –18 grader och rätt kort om tid för att passa bussen Blidö på som i sin tur skulle passa färjan från Blidö till Yxlan och sedan ytterligare en färja till Furusund.

Precis när alla satt på sig skridskorna ville vår medlem visa att han minsann hade en mobiltelefon eller ett viktigt jobb, och började ringa (eller gjorde sken av det, konspirationsteorin :) ) i 15 minuter och lät alla hela gruppen stå och vänta och frysa. Sedan var vi tvungna att åka som bara den för att passa bussen.

Är fortfarande förbannad för att ingen hade mod att säga ”stoppa ner yuppienallen för nu ska vi åka skridsko”.

Per
 
hobbes; sa:
...............
Avstängd På flygplan, sjukhus mm förstår jag också, Man riskerar folks säkerhet för att mobilen kan störa så att en maskin gör fel eller ger fel värden.
dvs det handlar om säkerhet, sin egen och andras.

på isen ?, med argumentet du kan få ett samtal som gör dig oansvarig ?

Det kan ju omöjligt vara det riktiga skälet.

Varför skulle det vara omöjligt? För mig *är* det detta som är det viktigaste skälet.

Före lördagens olycka på Mälaren brydde jag mig inte om det. Visst kan det vara lite irriterande om nån snackar för mycket i mobilen, men jag hade annars samma åsikt som de flesta här: att det är vars och ens ensak om man har den på eller av.

Lördagens olycka ändrade detta -- där handlade det inte om irritation, utan om liv eller död. Och då får frågan genast en större dignitiet.

Då skulle man ju inte kunna ha den på någonsin utom när man satt fastspänd på en brits.

Det där var din åsikt, inte min. Men låt oss ta andra riskfyllda aktiviteter som exempel: jag tror du håller med mig om att det är olämpligt att ta emot skärrande meddelanden då man t.ex. bestiger ett högt berg, eller om man som kirurg utför en hjärnoperation.

Att åka på en snötäckt is är också en riskfylld aktivitet, där felbedömningar kan leda till att folk omkommer.

Den första reaktionen jag fick när jag såg detta var
att det riktiga skälet var att någon inte gillar mobiler när de är ute, för det stör personen personligen.

Ett helt ok skäl i sig.
stör den dig så stäng av den då.

Precis lika mycket som vissa inte tycker rosa och orange är färger som passar samman.
Det är ingen som tvingar dem att ha de färgerna.

Men att från den personliga preferensen gå till lösningen att vi skall förbjuda att ha dem på ?

OK, du har svårt att föreställa dig mina skäl och tror därför att jag har andra skäl. Så är det inte. Och om du läser det jag har skrivit talar jag inte om förbud. Jag talar om vad jag tycker är vettigt att göra.

Huruvida jag skall stänga av mobilen eller inte är för mig inte en sak jag behöver fundera på särskilt länge.

Du har inte framfört några hållbara fördelar förutom det stör några,

Intressant att notera att du tycker en lite mindre risk att omkomma under färden inte är ett hållbart skäl....

emedan fördelarna att ha mobilen på är många.
Inte minst att folk kan ringa och fråga hur jag mår och var jag är och om jag håller tidtabellen.
Deras oro är minst lika viktig som min.

Jag förstår ditt skäl.
Jag håller bara inte med.
Olika preferenser helt enkelt.

för mig handlar det int eom att stänga av en apparat, det handlar om att göra sig onåbar. vilket för mig inte är önskvärt.

Hur klarade du av att leva innan mobiltelefonen var så spridd som idag? Satt du ständigt hemma vid din fasta telefon för att inte göra dig onåbar? Eller accepterade du att du ibland var onåbar? Hur upplevde du det?

/Torbjörn

[Ändrat av hobbes 2006-02-02 kl 16:11]


Jag tror skillnaden i våra åsikter inte beror på bedömningen av risken som sådan: det är mycket liten risk att ett skärrande samtal till någon i gruppen leder till mindre lyckade vägval och att folk plurrar och omkommer. Det hände mycket sorgligt nog på Mälaren i lördags, men å andra sidan har det gjorts förfärligt många långfärdsturer, med påslagna mobiler, där färden gått bra.

Skillnaden beror på vad vi tycker om att slå av mobilen:

För mig är det ingen större uppoffring att slå av mobilen - den är en apparat som man ska kunna slå av och på alltefter behov. Och jag är dessutom uppvuxen före mobiltelefonens tidevarv och är därför van vid att folk kan vara onåbara lite då och då - det är ingen katastrof, och inte heller nån skymf eller ohövligt beteende från deras sida. Man får alltid tag på dom senare.

Du är antagligen yngre än jag, och för dig har kanske mobilen varit en självklarhet en stor del av ditt liv. För dig är det kanske ett allvarligt inkräktande på din personliga integritet att inte få ha mobilen på hela tiden? Och du kanske genast blir irriterad på någon som du ringer om du inte får ett svar efter 2:a eller 3:e ringsignalen?

Det är nog därför som jag har betydligt lättare än du att stänga av mobilen för att eliminera den mycket lilla men dock befintliga risken att skärrande meddelanden utifrån ska sätta min ege tillvaro i gungning i en kritisk situation.

Efter den kritiska situationen tycker jag det är helt OK att slå på mobilen - då kan man ta itu med eventuella problem i omvärlden som berör en.
 
Re: Re: Re: Här utvecklar det sig snabbt

Duracellkaninen; sa:
pausch; sa:
Men det var intressant att få se hur många tycks tycka det är ett mycket stort problem att stänga av mobilen några timmar - jag hade inte väntat mig det, faktiskt. Det är ju bara en apparat, eller?

Instämmer i att det är intressant att se hur många som tycks reagera surt över att inte kunna bli nådda. Det är uppenbarligen en kär apparat.

Jag tycker ju dock det är en säkerhetsfråga att ha den PÅ ute på isen (eller när jag paddlar i kallt vatten eller klättrar), så jag skulle inte gilla ett mobilförbud av den anledningen.

OK, har man den på så slipper man mobilens uppstartstid, vilket vinner tid i en kritisk situation då det är bråttom. Men då kan man i alla fall slå av ringsignalen, så man inte märker när andra ringer. Sedan kan man, om behov uppstår, snabbt kontakta räddningstjänsten eller något annat lämpligt organ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.