Mobiler på tur

Det har pratats om att förbjuda påslagna mobiler av säkerhetsskäl. Helt fel i min mening.

Jag föreslår att vi tar den diskussionen här istället för i den andra tråden
 
OK, vi flyttar över diskussionen hit istället:


hobbes; sa:
skulle du kunna förklara för mig som då absolut INTE kan se att det är en bra lösning.

Vad är fördelarna med att stänga av ?
Vad är nackdelarna med att stänga av ?
/Torbjörn


Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation. Hade den förolyckade gruppen på Mälaren i lördags haft sina mobiler avstängda, då hade olyckan högst sannolikt inte inträffat och dom två omkomna hade levat idag. Det tycker jag är ett mycket tungt vägande skäl.

En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt - viktigt ifall man skulle behöva använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation (jo, då slår man på mobilen - regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel).

Och nackdelarna då? Mest subjektiva bekvämlighetsskäl - folk är nuförtiden ovana vid avslagna mobiler helt enkelt. En del säger att det vore "korkat" att stänga av mobilen, utan att närmare motivera varför. Liknande yttranden fälldes innan det blev lag på att använda bilbäte, resp lag på att ha billjusen på även på dagen - men nu har vi vant oss vid det och ingen ifrågasätter att det har en gynnsam inverkan på trafikolycksstatistkien.

Den enda egentliga nackdelen med avstängd mobil, såvitt jag kan se, är ifall grupper skulle behöva kommunicera med varandra under färd. Under sådana omständigheter tycker jag det är vettigt att göra ett undantag, och låta t.ex. ledarna för grupperna ha sina mobiler påslagna under färd så att grupperna kan komminucera med varandra.

Är det några fler nackdelar med avstängd mobil under färd som jag har missat? Kan dessa nackdelar uppväga fördelarna?


öringen; sa:
Ett synnerligen korkat förslag, mobiltelefoner räddar liv skulle jag vilja påstå.

Naturligtvis ska man kunna använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation!!! Regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel.

Men om det inte är krissituation, och om man inte behöver kommunicera med andra grupper på isen, vad har du då egentligen för skäl att ha mobilen påslagen hela tiden? Personlig bekvämlighet, visst. Och du är förstås van vid att alltid ha mobilen på och tycker det är jobbigt att slå av den. Några fler skäl?
 
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.

[/QUOTE]
 
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
vad har du då egentligen för skäl att ha mobilen påslagen hela tiden? Personlig bekvämlighet, visst. Och du är förstås van vid att alltid ha mobilen på och tycker det är jobbigt att slå av den. Några fler skäl?
Det var dina skäl, inte mina.

Och vilka är dina skäl då?

Ungefär samma som dina, jag ville bara inte att du la ord i munnen på mig.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation.

Nedsatt omdöme bland gruppmedlemmar/ledare kan du få hursomhelst.... folk tog korkade beslut även innan mobiltelefonernas intåg.

Det gjorde dom - men mobilerna innebär en ny riskfaktor här som inte fanns tidigare. Om man med en enkel åtgärd kan eliminera risk A men inte risk B, varför ska man då avstå från att eliminera risk A med denna enkla åtgärd?



öringen; sa:
pausch; sa:
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt

Ladda mobilen innan du sticker ut och åker.
[/QUOTE]

Det ska man naturligtvis göra -- men man gör inte alltid det man ska. Och glömmer man ladda mobilen (eller batteriet är kanske några år gammalt så att det har dålig kapacitet även då det är nyladdat), då är chansen större att man i en krissituation ändå klarar av att ringa efter hjälp om mobilen inte varit på hela tiden fram till dess.

Säkerhet handlar väldigt mycket om att ha flera former av beredskap -- det ska helst inte bli katastrof bara för att man glömt göra en sak som man borde ha gjort.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
vad har du då egentligen för skäl att ha mobilen påslagen hela tiden? Personlig bekvämlighet, visst. Och du är förstås van vid att alltid ha mobilen på och tycker det är jobbigt att slå av den. Några fler skäl?
Det var dina skäl, inte mina.

Och vilka är dina skäl då?

Ungefär samma som dina, jag ville bara inte att du la ord i munnen på mig.

OK, då är vi överens där.

Nu till nästa fråga: hur pass tungt tycker du dessa skäl väger, om man jämför med att undvika dödsfall?
 
Mobilen har blivit en del av våra liv vare sig vi vill det eller inte. Om man har den på för att jobbet kräver det, för att frugan är höggravid, av säkerhetsskäl eller för att familjen är orolig när man är ute på isen och känner trygghet i att veta att de kan nå en och kolla så att allt är ok må vara osagt. Friluftsliv handlar för mig till stor del om frihet. Med fler regler och förordningar av typen "pekpinne" minska denna min frihet.

Vissa tycker säkert att det i deras rätt till frihet ligger valet om de vill höra mina middagsplaner, överdrivet högljudda affärsdiskussioner eller genomgång av lördagskvällens bravader med polarna. Jag förstår detta, men för mig handlar det mer om en allmän hyfs som saknas mer och mer i samhället, än om något vi skall reglera i klubbstatuter.

Jag tror inte mobil på/av egentligen är grundproblemet inom långfärdssäkerhet i Sverige. Jag tror inte att någon av oss vill, eller kommer att åka i neoprendräkter i framtiden. Jag tror däremot att GustavOh redan har slagit huvudet på spiken i en annan tråd: allt vi tidigare trott på har på ett grymt sätt ställts på ända. Vi vet fortfarande inte vad som hänt och försöker på de sätt vi kan ta det till oss genom att finna lösningar på alla problem som är fattbara.

Vad jag har förstått under den gångna veckan är att vår föreställningsvärld sedan länge levt på lånad tid.
Det kunde hänt tidigare men av olika anledningar redde det upp sig "med en trå i röret".

Jag tror att det i dessa incidenter, som slutat lyckligt med liten marginal, finns en hel massa att lära. Eftersom jag inte enbart har lust att lära av egna misstag startar jag tråden "Då kunde det ha gått riktigt åt h*vete..."

/Erik
 
Berneflott; sa:
Mobilen har blivit en del av våra liv vare sig vi vill det eller inte. Om man har den på för att jobbet kräver det, för att frugan är höggravid, av säkerhetsskäl eller för att familjen är orolig när man är ute på isen och känner trygghet i att veta att de kan nå en och kolla så att allt är ok må vara osagt. Friluftsliv handlar för mig till stor del om frihet.

Om du känner dig tvingad att ha mobilen på av diverse yttre faktorer då du idkar friluftsliv - vart tog då friheten vägen?

Frihet är inte bara frihet att slå på mobilen när man vill - det måste också vara att kunna slå av mobilen när man vill. Annars har man blivit mobilslav, och då är friheten borta när det gäller mobilen.

Friluftsliv är också för mig frihet, inklusive friheten att kunna koppla av civilisationen en stund. Därför brukar jag slå av mobilen ute på isen -- eller sommartid då jag vandrar i skog och mark (med undantag för vissa situationer, t.ex. om frugan skulle vara höggravid - då blir även jag tillfälligt mobilslav). Så har jag gjort länge, och jag kommer att fortsätta med det. Mobilen ska helst vara ett fritt val, inte ett tvång.


Med fler regler och förordningar av typen "pekpinne" minska denna min frihet.

Jag har egentligen aldrig argumenterat för regler och förordningar, men uppenbarligen har många upplevt det jag skrivit så. Jag har mera velat få folk att tänka efter lite om deet inte skulle vara möjligt att ha mobilen avstängd under isvistelse, och på så sätt öka säkerheten lite grann. Tydligen är många (de flesta?) så stora "mobilo-holiker" att dom inte kan tänka sig detta, inte ens om det skulle rädda liv. Och då faller ju hela idén. Men visst, varsågoda att lämna mobilen på under isfärder - det är era liv.

Nåväl, friheten finns ju ändå där: det är tillåtet att stänga av mobilen för den som vill.


Angående "pekpinnar", regler och lagar så verkar dom tyvärr behövas ibland. Ta t.ex. det här rökförbudet på krogarna -- att icke-rökarna skulle gilla det var förstås väntat. Men förvånande nog gillar även en majoritet av rökarna detta rökförbud. Så då undrar man: när nu en majoritet av befolkningen gillar rökfritt på krogarna, varför behövdes det en lag? Varför kunde folk inte bara slutat röka på krogen av sig själva? Det är ju inte förbjudet att låta bli att röka...
 
Det finns plus och minus med mobiltelefoner.
Genom kommunikationsberoende så verkar fler och fler prata med mobiler hela tiden. Alltid någon som ringer eller sms-a till någon. Är man ute på tur i naturen med en stor grupp så kan allt bromsas för att någon måsta stanna får att svara på mobilen. Det bäst är i så fall att de kan stänga av ljudet och stoppa ner telefonen i ryggsäcken. Ifall man inte har riktiga skäl att använda mobilen!

Plus är förstås mest är att man kan ringa till räddningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.