Bättre och säkrare klädsel?

Re: ologiskt resonemang

elvis1; sa:
Att påstå att nya saker inte är tillförlitliga bör styrkas med vetenskapliga tester annars är det enbart vilda irrelevanta spekulationer.

Resonemanget fungerar även tvärtom. Att påstå att nya saker är är tillförlitliga bör styrkas med vetenskapliga tester annars är det enbart vilda irrelevanta spekulationer.
 
[/QUOTE]

, vi glömmer, tyvärr alltför snart "den där obehagliga olyckan förra säsongen" [/QUOTE]

Ja de hade nog varit glada om de haft en fladen overal på sig

Mikael
 
Re: Re: ologiskt resonemang

Resonemanget fungerar även tvärtom. Att påstå att nya saker är är tillförlitliga bör styrkas med vetenskapliga tester annars är det enbart vilda irrelevanta spekulationer.
[/QUOTE]

Japp jag tvivlar inte på att Ex Fladen mycket nogrant testat sina saker innan de går till försäljning.

Mikael
 
Re: Re: Re: ologiskt resonemang

elvis1; sa:
Resonemanget fungerar även tvärtom. Att påstå att nya saker är är tillförlitliga bör styrkas med vetenskapliga tester annars är det enbart vilda irrelevanta spekulationer.

Japp jag tvivlar inte på att Ex Fladen mycket nogrant testat sina saker innan de går till försäljning.

Mikael
[/QUOTE]

Varför har ni hakat upp er på Fladen?
De flesta vet att när det gäller fiske-tillbehör är Fladen ett lågvattenmärke.


peter
 
Re: Re: Re: ologiskt resonemang

elvis1; sa:
Japp jag tvivlar inte på att Ex Fladen mycket nogrant testat sina saker innan de går till försäljning.

Mikael

Precis. Låt inte det bli en fråga om prestige och vem som har rätt osv. Att alltid tro sig veta och ha svar på allt är inte alltid så bra. Försök istället ha öppna sinnen och tillämpa "nymodigheter" med förnuft.

Det finns säkert risker med bättre utrustning men det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara en anledning till att avstå från säkrare utrustning.

Släng GPS:er, mobiltelefoner och ombyte i sjön i så fall om det är vad som behövs för att hålla er alerta. Själv tror jag mig kunna behålla förnuftet även om jag visste att jag överlever en timma i en vak...

Eller är vi inne på ett machospår snart, bäst är den som alltid klarar sig med minsta möjliga utrustning?
 
Re: Re: Re: Re: ologiskt resonemang

[ [/QUOTE]

Varför har ni hakat upp er på Fladen?
De flesta vet att när det gäller fiske-tillbehör är Fladen ett lågvattenmärke.


peter [/QUOTE]

Därför att jag råkar ha en sådan själv är i övrigt inte kunnig i fiskebranshen och tycker det är enklast att refera till något man själv använt.

Mikael
 
Praktiska prov?

elvis1; sa:
Därför att jag råkar ha en sådan själv är i övrigt inte kunnig i fiskebranshen och tycker det är enklast att refera till något man själv använt.

Mikael

Har du provplurrat i den?

Hur lätt är det att ta sig upp över en iskant med en sådan overall full med kallt vatten både här och där?

Vid SSSKs plurrningsövning för ett par veckor sedan så använde en deltagare på försök en skoteroverall som skulle vara vattentät.

"En av deltagarna, X X åker med fodrad "skoter"overall - som han själv säger vattentät. Det bevisades idag att så är inte fallet. Den vattenfylldes och X X fick slita mycket för att komma upp. Påtalade detta för honom och bad honom väga packningen när han kommer hem som en jämförelse av hur mycket vatten den urvridna utstyrseln innehåller."

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-01 kl 16:53]
 
elvis1; sa:
Om man tar en större risk men uppväger det med skydd så blir den slutliga risken oförändradd eller hur ?

Eh... ja. Förlåt min enfald, men poängen var väl att vi skulle minska riskerna, inte behålla dem på samma nivå?

elvis1; sa:
Tekniska hjälpmedel är bra om man samtidigt tillämpar sunt förnuft och utbildning.

Amen. :) Spontant tycker jag förslaget om lättare men längre räddningslina och användning av piken som någon form av slunga/hävarm verkar vara en intressant tekniskt lösning. Kräver troligen dock mer och frekventare utbildning för att nyttjas optimalt.

[Ändrat av Sarvi 2006-02-01 kl 16:53]
 
ingen som använder kajakflytvästar för långfärdsskridsko? Stör inte rörligheten mycket, ofta praktiska med många fickor. eller som sytt in flytelement i sina vanliga friluftskläder? om man pratar om neoprenekläder - de som används av vindsurfare med flera på sommaren, bara några få mm tjocka och med korta ärmar & ben, möjligen kan man stå ut mer med såna även när man rör sig och svettas. Neoprenmuddar för handleder och fötter ovanpå vanliga GTX-stället, också en kajaklösning som kanske kan vara lite funkis för att öka vattentålighet/minska vattencirkulation vid isbad. spekulerar lite bara, åker inte långrör själv.
 
Kast med katapult

Jag försöker att inte spekulera i lösningar som jag inte provat själv. Vad jag tyckte var intressant med att kasta med katapult var att jag ganska direkt kom längre än utan pikstav och med bättre precision.
Gick rätt bra att kasta liggande (ovanpå isen).
Har inte provat vidare då mitt skridskointresse är lite begränsat (utom vid sol+tjock is).

Spekulation 1: med tunn lina + nogon meter grövre i början och slutet får man långa kastlängder och kan fortfarande dra utan handskar.
Spekulation 2: med ´utbildning´ kanske man kastar bra utan katapult.

/Lasse


[Ändrat av tr 2006-02-01 kl 17:31]
 
Vad är största problem i vaken

Hej,

Har själv plurrat bara en gång, i övning, så riktig mycket eget erfarenhet har jag inte.

De som har plurrat oftare kan kanske berätta att vilken är de största hinder att komma upp?
Jag hadde problem med fötter som gick under isen, kan vara strömmen eller/och ispikar för långt från kroppen.

En fundering som jag har haft om detta är att sätta flythjälp i lårena och vristena, kanske sy till byxor. Bara så litet att den kompenserar tyngden av kläder och skrisko. Då man kanske hadde bättre möjlighet att dra sig på isen i horisontal läge.

Har ngn. provat detta?

mvh Simo
 
jamo; sa:
ingen som använder kajakflytvästar för långfärdsskridsko? Stör inte rörligheten mycket, ofta praktiska med många fickor. eller som sytt in flytelement i sina vanliga friluftskläder? om man pratar om neoprenekläder - de som används av vindsurfare med flera på sommaren, bara några få mm tjocka och med korta ärmar & ben, möjligen kan man stå ut mer med såna även när man rör sig och svettas. Neoprenmuddar för handleder och fötter ovanpå vanliga GTX-stället, också en kajaklösning som kanske kan vara lite funkis för att öka vattentålighet/minska vattencirkulation vid isbad. spekulerar lite bara, åker inte långrör själv.

Bra med infallsvinklar från andra sporter.
Ryggsäcken är vår flytväst. Den skall givetvis vara korrekt packad och sitta så lågt att man får ett någorlunda högt flytläge. Man kan öka på flytkraften med ett liggunderlag under ryggsäcken om man vill och får plats. Kruxet är att försena nedkylningen. Vad gäller alla mer eller mindre "täta" förslag med neopren, flytoveraller, etc tror jag inte på dom eftersom man kommer att flyta bort under normal skridskoåkning. Då får man släpa med sig väldigt mycket vätska för att inte gå in i väggen och troligtvis också tappa omdömet (vilket verkligen är farligt på isen). Här behövs nog verklig materialutveckling. Något för W.L Gore & Associates, Dupont m.fl. att bita i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...